Hartslag (omslagpunt/ marathonhartslag/ voluit hs)

Plaats reactie
Jan1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2020, 19:52

Hartslag (omslagpunt/ marathonhartslag/ voluit hs)

Bericht door Jan1982 »

Ik heb een vraag betreft mijn hartslag. Vooraf even een beschrijving.

Middels de beschreven methode omslagpunt berekend. Deze is 177. Mijn snelste 10 km is 44 min. Marathonhartslag volgens tabel 155.

Nu het volgende. Wanneer ik train op marathonhartslag gaat dit redelijk. Meestal tussen de km 2 en 5 gaat hs omhoog om daarna weer terug te lopen op gewenste hs. Ik loop dan op een tempo tussen 10,5 en 11,5. Zeker rond deze periode afhankelijk van de weersomstandigheden (wind mee of tegen) Nu liep ik vandaag de 10 km voluit. Tijd 45 min. Snelheid 13,4. Gemiddelde hs 154. Dit terwijl ik echt voluit ging. Km 2, 3 en 4 waren boven de 155, daarna allen eronder.

Ik vraag mij af hoe dit komt? Is er een verklaring voor?
Moet ik ergens op gaan letten richting de marathon straks?

Ik hoop op een richtinggevend antwoord.. :D

Groetjes Jan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag (omslagpunt/ marathonhartslag/ voluit hs)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jan,

Er zijn twee opties:
1) Je had gewoon een hele goede dag! Ik heb wel eens het omgekeerde, dan moet ik mij helemaal uit de naad lopen om mijn marathonhartslag te halen tijdens een training. Het voelt dan zwaar maar achteraf blijk ik dan veel sneller dan normaal te hebben gelopen.

2) Je hartslagmeter is van slag. Meestal openbaart zich dat doordat de hartslag sterk wisselt. Dus sterker op en neer gaat dan normaal. Was dat bij jou het geval? Dan zal een meetfout zijn geweest...

Tijdens de marathon heb ik dit (helaas) nog niet meegemaakt. Mocht je nu ontdekken dat je veel sneller loopt dan normaal op je marathonhartslag tijdens de marathon, dan zou ik toch een tandje terug gaan. Na de 30km kun je gewoon op je gevoel gaan lopen en eventueel versnellen, mocht je daar dan de energie voor hebben.

Blijde groet,
Rob
Jan1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2020, 19:52

Re: Hartslag (omslagpunt/ marathonhartslag/ voluit hs)

Bericht door Jan1982 »

Dankjewel voor de reactie Rob. Zal van de week eens met mijn huidige en oude horloge lopen. Kan ik het testen.
Ik lees sinds middelmatig op dit forum.
Heel zinvol en leuk. En ook cool dat jij zo vlot reageert.
👍
Plaats reactie