hardlopen, schema's, omslagpunt en nog meer

Plaats reactie
Sjoertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2020, 19:25

hardlopen, schema's, omslagpunt en nog meer

Bericht door Sjoertje »

Hi, fanaten, fans en liefhebbers.
Wil het volgende voorleggen: ben een vrouw van 63, loop sinds 2011 met ups en downs hard. Liep mijn eerste halve marathon op mijn 57ste verjaardag
(2:02:28uur) waarbij ik op de 5km, 10km, 15km en 10 miles PR's heb gelopen. Wat ik hoopte, is dat ik vanaf dat punt zou kunnen verbeteren, maar helaas daarna steeds wisselend en een dalende lijn. Sinds 2016 loop ik op barefootschoentjes.
Overal sprokkel ik informatie vandaan -schema's, methoden-voeding-ademhaling-pas van alles toe, maar zonder het beoogde resultaat.
Hier bij Sportrusten goede tips en methoden, maar voor mij wel te technisch en teveel op de man gericht.
Is het nog wel mogelijk om op mijn leeftijd te verbeteren??
Groet Sjoertje

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 5361
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hardlopen, schema's, omslagpunt en nog meer

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sjoertje,

Helaas is het zo dat als je ouder wordt, je langzamer wordt, maar verbetering is wel zeker mogelijk. Alleen is het voor mij lastig om aan de hand van de gegevens die je geeft te achterhalen waar bij jou de verbetering gezocht moet worden. Daarom hier wat algemene tips:

Het belangrijkste is dat je regelmatig loopt, 1 keer in de week is te weinig, dan ga je langzaam achteruit, 2 keer is al beter, alleen ga je maar heel langzaam vooruit. Vandaar dat de Sportrusten schema's van 3 of 4 keer trainen uitgaan.
Probeer dan ook niet de ene week 1 keer te lopen en de week erna 5 keer, je wordt beter tijdens je herstel dus het is ook nog van belang de trainingen te spreiden over de week.

Aangezien ik je al 6 jaar loopt, zou ik je geen beginner meer noemen. Als je erachter komt dat je blijft hangen in je niveau is het van belang afwisseling te brengen in je trainingen: dus loop elke week een keer in D3, een keer in D2 en ga een keer vogels kijken. En loopt af en toe een interval waarbij je de snelle stukken echt voluit gaat. (En dat hoeft niet iedere week).

Als je blessurevrij barefoot kunt lopen, heb ik er wel vertrouwen in dat je technische goed loopt, want anders had je allang bij de sportarts gezeten. Dus dat zit denk ik wel goed.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag,

Blijde groet,
Rob

Plaats reactie