Marathon hartslag / tempo

Plaats reactie
Astrid81
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2019, 14:01

Marathon hartslag / tempo

Bericht door Astrid81 »

Hallo,

Ik loop nu bijna een maand met het SR schema, maar als ik op mijn marathonhartslag (149) loop kom ik nog steeds niet in de buurt van mijn 'marathonthempo' (5:35), het ligt wel 30 seconde p/km langzamer... Had zelf verwacht dat dit na een paar weken wel in de buurt zou komen.
Heb een PR van 47min op de 10 km staan, en 1:46:00 op de HM. En Rotterdam moet mijn eerste marathon gaan worden!
Wat kan ik nu het beste doen?
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door rfathene »

Hallo Astrid, ik heb in december ongeveer dezelfde tijden als jij gelopen op 10 km en halve marathon (beiden in training) en loop jaarlijks 1 vaste 10 km-wedstrijd waar ik voluit ga en dan meestal rond 45/46 minuten uitkom. Ik nam altijd aan dat mijn gemiddelde hartslag op die 10 km mijn omslagpunt zou zijn, maar heb in december zo’n omslagpunttest gedaan en kwam toen toch 3 slagen hoger uit. Dan wordt de marathonhartslag ook weer wat hoger en je tempo dus ook. Hoe recent zijn die PR-tijden van jou ? Met sportieve groet, Ron
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door rfathene »

Nog even. Ik heb de omslagpunttest officieel bij Sportrusten gedaan, maar had hem zelf ook al een keer geprobeerd volgens de methode Stans van der Poel. https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/ . Die test waarbij je eerst 6 minuten op 7km per uur loopt en dan steeds iedere 2 minuten 1 km per uur sneller. De uitkomsten waren ongeveer hetzelfde.
Astrid81
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2019, 14:01

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door Astrid81 »

Hallo Ron,

Bedankt voor je reactie.

Mijn PR tijden zijn van december, dus wel recent.
Ik heb die test van Sportrusten gedaan (die overigens op hetzelfde uitkwam als de bereking van max hartslag tijdena 10km), en aan de hand van die test heb ik mijn marathonhartslag berekend.
Bij een hartslag van 149 (marathonhartslag) zou ik dan 5:35 lopen als marathontempo.
Maar in trainingen kan ik maar 6:05 lopen bij een hartslag van 149... dus dat ia echt veel langzamer.

Zo ga ik wel heel lang over de marathon doen...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Astrid,

Dan ligt je omslagpunt vermoedelijk toch wat hoger, of je kunt nog wat sneller op de 10k....
Maar je vraag is terecht want als je loopt op marathonhartslag moet je wel ongeveer op marathontempo lopen.

Kun je je trainingshartslagen eens met 5 slagen verhogen en dan kijken hoe het gaat?

Blijde groet,
Rob
Astrid81
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2019, 14:01

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door Astrid81 »

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie!

Heb niet het idee dat de 10km nog sneller kan... Heb die echt voluit gelopen in wedstrijd een maand geleden.

Maar ik ga de volgende training met 5 slagen hoger lopen! Dat klinkt als een goed plan, maar 'durfde' ik niet zelf te doen, om het schema niet in de weg te zitten...

Thanx!!
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door rfathene »

Je moet natuurlijk altijd naar Rob luisteren, maar toch nog 1 vraag. Gebruik je het schema uit het boek of het online-schema? En als je dat laatste gebruikt ben ik benieuwd naar je km-tijden in de zones laag, hoog en intensief. Dan moet je eigenlijk al kunnen zien wat het verschil is tussen 5 hartslagen hoger
Groet, Ron
Astrid81
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2019, 14:01

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door Astrid81 »

Nee, ik gebruik het schema in het boek...
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door rfathene »

Bij een tijd van 47 minuten op de 10 km en de door jou aangegeven marathonhartslag van 149, zal jouw omslagpunt 174 zijn. Het online schema geeft dan de volgende zones voor jou aan om de 3 trainingen (naast het vogels kijken) in te lopen:
Intensief 153-161
Langere marathon hartslagloop 143-151
Kortere marathon hartslagloop 148-156

Klopt ook wel met Rob’s advies om 5 hartslagen boven 149 te proberen.

Uiteindelijk moet je dan ook een sneller tempo krijgen. Red je dat nog voor Rotterdam 😂😂?
Astrid81
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2019, 14:01

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door Astrid81 »

Ron, bedankt voor die uitleg.
Dit staat inderdaad niet in het boek.

Heb gister 5 slagen hoger gelopen, en dit ging goed! Dan wel rond Marathon Tempo! Dus heel blij!

Voelt meteen meer als echt trainen... en dus ook beter!
Quick
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2020, 21:59

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door Quick »

Hallo,

Mijn omslagpunt is 159, de zones die resulteerden uit een inspanningstest zijn:

herstel 100 119
d1 120 138
d2 139 149
d3 150 159
weerstand 160 166

Volgens sportrusten zijn de zones:
Zone D0: 107 t/m 115
Zone D1: 116 t/m 127
Zone D2: 128 t/m 143
Zone D3: 144 t/m 158

Vervolgens is mijn marathonhartslag volgens sportrusten is 135, dus zone D2 volgens sportrusten, zone D1 volgens de inspanningstest.
Welke marathon hartslag moet ik hanteren voor mijn trainingen? Zouden deze zones (ongeveer) hetzelfde zijn voor sportrusten en voor die van de inspanningstest?

Alvast dank!
Jeroen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeroen,

Bij de trainingen op marathonhartslag loop je niet in een bepaalde D-zone. Je marathonhartslag wordt bepaald aan de hand van je 10k tijd en de omslagpunt. Hierdoor is dit voor de ene loper in D2 en voor een (snelle) andere loper in D3.

Je gebruikt dus deze marathonhartslag voor je trainingen op marathonhartslag.

Iedere instantie gebruikt weer zijn eigen methode voor het berekenen van de zones, daardoor zie je af en toe dat ze zones niet geheel overeenkomen.
De Sportrusten schema's die volgens de zone trainen (beginners en de 10k) zijn op de Sportrusten zones gebaseerd.

Blijde groet,
Rob
Quick
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2020, 21:59

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door Quick »

ok, dank1
SjoerdS
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2019, 15:29

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door SjoerdS »

Ik ben er ook nog niet helemaal over uit qua hartslag. Ik liep de 10 km in 46 minuten met gemiddelde hartslag van 172 en de halve marathon in 1.44 met gemiddeld van 169 hsm. Is aan de hand hiervan te zeggen wat mijn marathon hartslag zou moeten zijn?

Ik heb mijn zinnen gezet op een gemiddeld tempo van 5.20/km in Rotterdam maar weet niet of dat realistisch/haalbaar is. Afgelopen weekend een langzame duurloop gedaan van 27 km en dan zit ik bij een tempo van ongeveer 5.50/km al op een gemiddelde hartslag van bijna 150 hsm, dat lijkt me vrij hoog eigenlijk.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sjoerd,

Je marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Wat betreft de hartslagen:
Ik zou toch de marathonrevolutie of de hardlooprevolutie erbij pakken, daar wordt alles uitgelegd en vind je ook de tabellen om je marathonhartslag te bepalen.

Blijde groet,
Rob
BramDG
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2019, 10:42

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door BramDG »

Mag ik hier ook even mijn situatie schetsen?

Ik ben aan het trainen voor Rotterdam sinds 27 december met het SR programma en heb volgend aan de hand:

volgens mijn 10 km tijd + omslagpunt heb ik marathon hartslag van 150. Dit komt overeen met 5'00"/km voor een marathon rond de 3u30m.

In het begin van de training zat ik met die hartslag aan +/- 5'20"/km, dus geraakte ik niet aan mijn beoogd tempo.
Ondertussen zitten we een dikke maand verder en heb een zeer gunstige evolutie, in die mate dat ik bij mijn marathonhartslag van 150 nu gemiddeld 4'30" loop op 10 km.
Wat is nu belangrijker? Volg ik mijn hartslag en ga ik er een scherpere tijd proberen uit te knijpen of ga ik voor mijn 5'00"/km en eindig met een lagere gemiddelde hartslag?
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door Koef »

Waarom zo ingewikkeld? Je rent je 10km voluit, pakt je gemiddelde hartslag en berekent op basis hiervan je marathonhartslag. Ik lees hier vaak dat hier ook het minuten/KM bijgehaald wordt maar feit is dat je op een goeie dag best 15 seconden sneller dan gemiddeld, en op een slechte dag 30 seconden langzamer dan gemiddeld over een kilometer doet.

Het zijn richtlijnen. Ieder individu verschilt. Train op je berekende marathonhartslag. Stop met over-analyseren. Eet gezond. Slaap genoeg. Het lijkt wel alsof iedereen enorm gefixeerd is op die tijden maar ren gewoon :roll:
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag / tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

BramDG schreef: 03 feb 2020, 16:40 Wat is nu belangrijker?
Lopen op hartslag. Als je omslagpunt goed bepaald is (en daar lijkt het wel op) dan ben je dus ook echt beter geworden, en dan kun je de marathon dus ook sneller lopen.
Dat is dan ook een voordeel van het trainen op hartslag ten opzichte van op tempo, dat je verbetering automatisch wordt meegenomen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie