En weer een vraag over het omslagpunt

Plaats reactie
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

En weer een vraag over het omslagpunt

Bericht door rfathene »

Hallo Rob,

Gisteren jullie omslagpunttest gedaan in Rotterdam. Leuke workshop trouwens van Maarten de Jong!

Ik moest afhaken bij 16,5 km en maximale hartslag van 187. Dan zou mijn omslagpunt 183 zijn.

Twee weken terug zelf zo’n test gedaan, maar dat is lastig, onder het lopen op tempo en hartslag letten per 2 minuten. Toen noteerde ik 16,3 km met max hartslag 184. Dan zou het 180 zijn.

In juni liep ik een 10 km voluit tijdens een wedstrijd. Gem hartslag 178 bij maximale hartslag 183.

Waar moet ik nu vanuit gaan?

Ik zie in mijn online programma bij jullie nu trainingen staan laag in zone D2 en hoog in D2 en geen exact getal meer. Maarten zei gisteren dat Stans erg vasthoudt aan een vaste hartslag, maar dat “men” tegenwoordig meer denkt in laag en hoog binnen de zone. Dan maakt een omslagpunt van 178/183 niet zoveel uit.

Toch graag jouw gewaardeerde mening, bij voorbaat dank !

Met sportieve groet,
Ron
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: En weer een vraag over het omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ron,

Even om misverstanden te voorkomen; In het schema voor de marathon spreken we niet over zones D2, D3 maar over marathonhartslagen, dus de hartslag die je bij de marathon geacht wordt te gaan lopen. Deze hartslag kan voor de ene loper laag D2 zijn, voor de ander D3.

Je trainingen bestaan dus uit 3 zones: lage en hoge marathonhartslag en intensief. Dus de zones van de eerste twee is een zone rond de voor jouw berekende lage en hoge marathonhartslag. Het is dus wel verstandig een juist omslagpunt te bepalen. Als ik naar de getallen kijk in je berichtje verwacht is dat jouw goede omslagpunt net onder de 182 is, dus zeg 181.

Een goede controle is de training op lage marathonhartslag, deze moet je ongeveer lopen op marathontempo. En je tempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Mocht dit erg afwijken laat het dan even weten, dan kijken we verder:

Blijde groet,
Rob
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: En weer een vraag over het omslagpunt

Bericht door rfathene »

Dank je wel voor dit snelle en uitgebreide antwoord ! Dan ga ik hier voorlopig van uit.
En anders meld ik mij weer :-)

Met sportieve groet,
Ron
Sam
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:53

Re: En weer een vraag over het omslagpunt

Bericht door Sam »

Hoi Rob,
In je reaktie zeg je het volgende: Een goede controle is de training op lage marathonhartslag, deze moet je ongeveer lopen op marathontempo. En je tempo kun je hier bepalen: https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Deze tabel komt volgens mij niet overeen met de tabel het boek van de geschatte eindtijd?
Grt Sam
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: En weer een vraag over het omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sam,

Ik zie geen verschillen.... Welke 10km tijd klopt er volgens jou niet?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie