Snipverkouden na zwemmen in koud water

Plaats reactie
Douwe
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2019, 15:53

Snipverkouden na zwemmen in koud water

Bericht door Douwe »

Sinds 1 oktober zwem ik iedere week in buitenwater na het rennen. Steeds een beetje kouder dus.
Nu is het buitenwater waarschijnlijk onder de 10 graden?
Na het zwemmen nog kort hardlopen terug naar huis of de auto; run-dip-run. Steeds zwem ik 5 tot 10 min en ik kan de kou prima verdragen (douche ook al jaren lang koud af). Vorige week ging het echter mis. Zwemmen ging prima, terug naar de auto ook. Maar thuis gekomen begon ik erg te rillen.
Een warme douche en warm aankleden zou moeten helpen. Echter een paar dagen geleden werd ik snip en snip verkouden. Ik lijk dus toch kou gevat te hebben. Wat moet ik nu doen als deze verkoudheid over is? Heb ik de minimale temp voor mij bereikt of is het gewoon pech hebben.
Graag jullie reacties/ervaringen etc, Douwe
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Snipverkouden na zwemmen in koud water

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Douwe,

Bedenk dat verkoudheid een virus is, van een koud bad of een hardlooptraining, ook al is het -15, wordt je niet verkouden.

Wel is het zo dat je een korte periode vatbaarder bent na een training of als je het erg koud hebt (maar ook als je een slechte conditie hebt)

Het is grotendeels dus pech. Het feit dat je begon te rillen lijkt wel er op te duiden dat je een virus hebt opgelopen.

Je rusthartslag kan je helpen te kijken of je klaar bent voor een koud bad of een hardlooptraining. Is je rusthartslag meer dan 5 slagen hoger dan normaal, kijk dan uit.

blijde groet,
Rob
Douwe
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2019, 15:53

Re: Snipverkouden na zwemmen in koud water

Bericht door Douwe »

Dankjewel Rob voor je antwoord!
Mijn conditie is prima en mn hartslag in rust niet afwijkend van normaal.
Ik had die dag ook maar kort hardgelopen dus ik was zeker niet vermoeid (en daardoor vatbaarder).
N.a.v jouw antwoord denk ik nu dat ik het virus al onder de leden had (in mn directe omgeving een aantal gevallen) en misschien net te lang in de koude geweest ben (hoewel ca 8 min voor mij normaal is) in combinatie met pech :(
Nou ja, eerst dit verder uitzieken, ik blaf al bijna een week lang alles bij elkaar, en dan maar weer voorzichtig beginnen. Ik mis het hardlopen en mn koudedipjes zeer

gr
Douwe
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Snipverkouden na zwemmen in koud water

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Douwe,

In principe mag je met een verkoudheid rustig doorlopen (al verklaart mijn vrouw mij gestoord als ik dat doe, maar dat terzijde). :D
Dit geldt alleen als je geen koorts hebt!

Zie:
https://www.sportzorg.nl/nieuws/archief ... en-sporten

Beterschap!

Rob
Douwe
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2019, 15:53

Re: Snipverkouden na zwemmen in koud water

Bericht door Douwe »

Dankjewel Rob! En ja door de bankzitters worden we niet altijd begrepen :)
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Snipverkouden na zwemmen in koud water

Bericht door Koef »

Experts like to cite a rule of thumb known as the “neck rule.” If your symptoms are all located above your neck (stuffy nose, scratchy throat, headache), you almost certainly have a head cold and can hit the road or treadmill safely. If, on the other hand, you have a fever, congestion in your chest and lungs, or feel achy, it is probably a sign of flu, bronchitis, or another more serious ailment, and you should rest up. (Exercising with a fever will make you more vulnerable to dehydration, among other ill effects.)
(Bron: https://www.health.com/health/condition ... 20,00.html)

Ik hanteer deze regel als ik me niet helemaal fit voel. Uiteraard moet je je tempo en intensiteit bijstellen naar hoe je je voelt, maar je hoeft zeker niet op de bank te blijven zitten.
Plaats reactie