Frustrerend

Plaats reactie
Valesca
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017, 12:52

Frustrerend

Bericht door Valesca »

Hoi,

Ik doe de oefeningen nu 14 dagen mee. Toegegeven, geen 20 minuten achter elkaar, want het kost me nog steeds heel veel moeite om alleen maar 10 minuten bij mijn ademhaling te blijven. Dat brein van mij is maar moeillijk te temmen. Ik ben wel heel ontspannen (poes komt altijd heel gezellig snorrend bij me liggen) en doe de ademhalingsoefeningen ook geregeld tussendoor overdag, soms zelfs min of meer onbewust. Maar wat me toch écht ietwat frustreert... Mijn rustpols is de laatste dagen rondom de ademhalingsoefeningen alleen maar hoger ipv lager. Ook bij de nieuwe oefening van vandaag (beetje enge oefening die wel goed ging, ik hoefde 1,5 minuut niet te ademen) ging mijn pols alleen maar omhoog. Hoe kan dit nou?

Groet Valesca
Schullie
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:05

Re: Frustrerend

Bericht door Schullie »

Hi,

Herkenbaar in die zin dat tijdens de oefeninegn mijn hartslag echt hoger is dan ervoor of erna in rust?? Snap t niet helemaal

Wilma
Valesca
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017, 12:52

Re: Frustrerend

Bericht door Valesca »

Hoi,
Het zit zo...
Ik heb een Garmin sporthorloge en die meet de hele dag mijn hartslag. Mijn gemiddelde hartslag in rust is de laatste dagen steeds rond de 60 (de afgelopen twee dagen 58 en 59). Maar als ik ben opgestaan en de oefening ga doen is mijn rustpols de laatste dagen tussen de 65 de 70. En ook na de oefening. Toen ik er net mee begon was mijn rustpols rondom de oefeningen tussen de 61 en 65. En nu dus hoger, terwijl het toch eigenlijk de bedoeling zou moeten zijn dat ie lager wordt. Dat vind ik stom ;) .

Valesca.
Janine157
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2019, 12:44

Re: Frustrerend

Bericht door Janine157 »

Hoi!
Ik ervaar al twee weken exact hetzelfde en wilde vandaag dezelfde vraag in de koffiehoek plaatsen. Ik ben ook erg benieuwd hoe dit kan en hoe ik mijn oefening moet aanpassen om mijn hartslag te laten dalen. Ik ervaar een hogere hartslag bij beide ademoefeningen, dus adem in, adem langer uit en adem in, adem uit en wacht. Ik meet mijn hartslag direct met een saturatiemeter.
Janine
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Frustrerend

Bericht door Koen - Sportrusten »

Hoi Janine en Valesca,

Als de rusthartslag stijgt of als de oefening onrust brengt, kan dat een teken zijn dat je wat te goed je best doet. Het gaat er niet om, om zo lang mogelijk uit te ademen of zo lang mogelijk te pauzeren. Het enige dat je hoeft te doen, is kort te pauzeren na je uitademing of je ademhaling een fractie te verlengen.

Kan het zijn dat je erg je best doet, waardoor de oefening onrustig brengt? Doe de oefening dan eens op een manier dat je de uitademing kort verlengt of slechts een korte pauze neemt na je uitademing.

Werkt dat?

Koen
Valesca
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017, 12:52

Re: Frustrerend

Bericht door Valesca »

En ik maar denken dat ik juist niet mijn best deed... Ik zal het eens gaan proberen. Het grootste probleem zit hem wel in het mijn hersens onder controle te krijgen. Ik ben nog steeds heel snel mega afgeleid. Denk duizend gedachtes en moet mezelf steeds weer laten focussen op mijn ademen, wat vaak niet lukt. En dan word ik kriegel en denk sodemieter op zeg... ;) . Jep, kontraproduktief, ik weet. Blijkt maar weer dat ik de oefeningen des te meer goed kan gebruiken.

Ik ga er maar weer es mee aan slag.

Dank voor het antwoord.

Groetjes Valesca

ps. ik adem overigens wel heel veel door mijn neus, heb er een hekel aan als ik dat niet kan door bijvoorbeeld verkoudheid.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Frustrerend

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Valesca,

Heel herkenbaar. In het begin schiet je brein alle kanten op. Dat is pittig, maar wel een teken dat een ademhalingsoefening goed kan werken om je brein wat te temmen. Ik werd in het begin helemaal gek van alle gedachtes die continue oppoppen.

Ik zou zeggen: gewoon stug doorgaan.

Geluk,

Koen
Janine157
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2019, 12:44

Re: Frustrerend

Bericht door Janine157 »

Dank voor je reactie Koen. Ik was me al bewust van de valkuil om te veel mijn best te doen, dus daar was ik wel alert op. Toch kost het de nodige moeite om tot rust te komen. Inmiddels ervaar ik denk ik een lichte omkeer. Soms oefen ik met mijn emWave, puur als hulpmiddel en 'onderzoek/reflectie' en om te leren over wat er in mijn lijf gebeurt. Het lastige is dat ik soms voor mijn gevoel langere tijd rustig adem, maar dat het lampje toch rood aangeeft. En dan opeens gaat ie naar blauw of groen, zonder dat ik goed kan aangeven wat ik dan anders doe. Kun je daar nog iets zeggen?

Dank!
Plaats reactie