Ademhalingsoefening met geleide meditatie

Plaats reactie
Stefan32
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2019, 21:40

Ademhalingsoefening met geleide meditatie

Bericht door Stefan32 »

Hallo,
Ik ben enthousiast bezig met het programma ‘tem je brein’. In de ochtend vind ik het prettig om een geleide meditatie te volgen van bijvoorbeeld Meditation Moments (NL app).

Kan ik dit effect vergelijken met de ademhalingsoefeningen die we nu uitvoeren?

Mvg,

Stefan
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsoefening met geleide meditatie

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Stefan,

Voor een deel is het effect van een geleide meditatie hetzelfde als de ademhalingsoefeningen die in het programma zitten. Maar er kleeft wel een nadeel aan geleide meditatie. Een mooie bijwerking van de eenvoudige ademhalingsoefeningen (of de observatieoefening) is dat je gedurende dag regelmatig de oefening vanzelf even doet. Bijvoorbeeld in een stroeve vergadering. Maar als jij gewend raakt aan geleide meditatie, kun je daar niet op terugvallen tijdens een vergadering. Je zegt niet tegen je collega's: 'let niet op mij, ik zet even een geleide meditatie op, want ik word gek van jullie.' Maar een ademhalingsoefening waarbij iemand anders niet ziet dat je überhaupt wat doet, kun je altijd en overal doen als je merkt dat je ademhaling (of je brein) onrustig wordt.

Dus als je ná je geleide meditatie nog een paar minuutjes je ademhaling kunt observeren, is dat top.

Heb je een favoriete ademhalingsoefening?
Stefan32
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2019, 21:40

Re: Ademhalingsoefening met geleide meditatie

Bericht door Stefan32 »

Hoi Koen,

Bedankt voor je reactie!
Ik doe vanaf nu eerst een geleide meditatie waardoor ik ontspannen ben. Na deze oefening pak ik nog een kleine 10 minuten een observatie oefening mee.

We gaan rustig verder!

Groeten Stefan
Plaats reactie