Heuveltraining inpassen

Plaats reactie
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Heuveltraining inpassen

Bericht door rfathene »

Ben in training voor de marathon van Athene, maar moet door overbelasting ( combinatie zware heuveltraining met kort daarna duurloop van 24 km) ander schema volgen. Na lezing van jullie boek begrijp en geloof ik in jullie methode met 1 grote twijfel. In Athene beginnen juist bij 14 km de heuvels en die lopen dan door tot 31 km. Hoe pas je dat in je schema in of is het een kwestie van die heuvels straks op marathonhartslag lopen?
Benieuwd naar jullie mening! Met vriendelijke groet, Ron
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Heuveltraining inpassen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ron,

Juist in de heuvels is het makkelijker (zo niet de enige manier) om op hartslag te lopen, in vergelijking met op tempo lopen. Immers dan wordt je snelheid automatisch aangepast aan de omstandigheden. Mijn ervaring is dat het wel lastig is, soms is het te steil om de hartslag laag te houden omhoog en hoog te houden omlaag. Maar het volgen van je hartslag is wel de methode in de heuvels om te zorgen dat je jezelf niet voorbij loopt.

Blijde groet,
Rob
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Heuveltraining inpassen

Bericht door rfathene »

Dank voor je snelle reactie, Rob! Fijn dat het inderdaad een kwestie van op hartslag proberen te blijven lopen is. Wel 2 extra vragen:
- je spreekt uit ervaring. Heb je Athene gelopen?
- waar en hoe vaak pas je heuveltraining in het schema in als je voorbereid wilt zijn op 17 km klimmen of hoeft dat niet vanwege dat hartslagverhaal?

Met sportieve groet,
Ron
rfathene
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:52

Re: Heuveltraining inpassen

Bericht door rfathene »

Sorry voor mijn vraag over het lopen in Athene. Ik zie nu pas dat je een grote passie hebt voor de halve marathon !
Groet, Ron
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Heuveltraining inpassen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ron,

Ik loop zowel de halve als de hele :D
Dus de passie is er voor beide :D

Maar Athene heb ik niet gelopen, ik heb in vorige baantjes veel gereisd en altijd geprobeerd dan ook te trainen, vandaar dat ik regelmatig in de bergen heb gelopen. ;)
rfathene schreef: 10 sep 2019, 21:49 waar en hoe vaak pas je heuveltraining in het schema in als je voorbereid wilt zijn op 17 km klimmen of hoeft dat niet vanwege dat hartslagverhaal?
Mmmm, in Nederland is het lastig heuveltraining te doen. Het is inderdaad zaak tijdens de marathon zelf je niet van de wijs te laten maken door je tempo en je hartslag leidend te laten zijn. Ik weet niet of er ook een hoogteverschil is tussen start en finish, maar de trajecten omhoog worden logischerwijs opgevolgd door trajecten omlaag en theoretisch worden dan de verliezen weer gecompenseerd.

Wat je zou kunnen doen is een interval training op een brug of viaduct, liefst een beetje lange ;) En dan bijvoorbeeld 10x keer omhoog en omlaag. Als je dit af en toe doet als vervanging van de interval training dan heb je in ieder geval enigszins meegemaakt hoe het is om omhoog te lopen :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie