Ademhalingsoefening Wim Hof

Plaats reactie
Anne-Marie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:05

Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Anne-Marie »

Een paar maanden geleden heb ik de Wim Hof methode workshop gedaan en daar ook ademhalingsoefeningen geleerd. Deze pas ik sinds kort ook toe tijdens het hardlopen. Nu lees ik hier dat je eigenlijk meer/langer moet uitademen dan inademen. Ik ga daar erg van hyperen na dat een paar keer te doen. Gebruiken jullie de methode van Wim Hof niet tijdens het hardlopen? Je voorziet je lichaam dan toch juist van heel veel zuurstof, waardoor je met gemak weer verder kunt?

Groetjes
Annemarie
low.lander
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2015, 23:41

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door low.lander »

Beste Koen en Maarten,

ook ik volg sinds kort een cursus van Wim Hof. Daarom ben ik wel benieuwd naar jullie visie op de post van Annemarie.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Langer uitademen tijdens het hardlopen zorgt ervoor dat je hartslag omlaag gaat. Je kunt dit doen voordat je begint om rustig te worden en na afloop op je hartslag sneller op normaal niveau te krijgen. Tijdens het hartlopen kun je dit ook doen, hoe lager de hartslag hoe meer "reserve" je hebt om sneller te gaan. Als je voluit gaat lukt je dat echter op een gegeven moment niet meer, en dan adem je even lang in als uit. Ik tel altijd stappen, dus 3 stappen inademen, 4 of 5 stappen uitademen tijdens het vogels kijken. Bij een training op halve marathon tempo wordt het 3 in 3 uit. En als ik maximaal ga dan wordt het 3in 3 uit of 2in 2uit. Je moet er zelf een beetje mee experimenteren op te ontdekken wat voor jou het fijnst voelt.
Wat ik weet van de Wim Hof methode ga je gecontroleerd hyperventileren gedurende een bepaalde periode. Dit doe je in rust, het lijkt me niet toepasbaar tijdens het hardlopen.
Succes,
Rob
Kessigol
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2015, 23:50

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door Kessigol »

Hoi Rob, tijdens de workshop van Wim Hof vertelde Wim dat je tijdens het hardlopen ook af en toe de hyperventilatie moet creëren. Dus bijvoorbeeld 1x per 5 km. even 30x hard in- en uitademen. Dat je daardoor het melkzuur ervan weerhoudt om op te slaan (of iets in die trant).

Ik heb beide workshops gevolgd, en het hangt natuurlijk allemaal aardig met elkaar samen. Vandaar soms ook de vragen die hierbij optreden.

Mvg. Jan Kes
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademhalingsoefening Wim Hof

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jan,

Ik vind dit wel een aardige filosofie. Heb je het zelf wel eens geprobeerd? Dus 30 keer hard in en uitademen tijdens het hardlopen? Ik denk wel dat de mate van in en uitademen van invloed is of je op of nog net niet op je omslagpunt zit.

Het lijkt me dat op het moment dat het melkzuur zich gaat ophopen, dus als je op of over je omslagpunt loopt, je automatisch al maximaal in en uitademt. Op het moment dat ik tegen mijn grenzen aan loop ga wel eens bewust een aantal malen bewust extra diep in en uitademen, om ervan bewust te worden van het belang goed te blijven ademen tijdens maximale inspanning.

Om erachter te komen of het echt werkt is er maar een manier, en dat is het uitproberen. Ik zal het eens doen maar ben wel benieuwd of iemand dit al gedaan heeft, of dit lukt en of er iets merkbaar is.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie