Ik val niet af

Deel hier je ervaringen met het programma.
Petra doet ook mee
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2019, 14:53

Ik val niet af

Bericht door Petra doet ook mee »

Hoi ik doe sinds 1 mei mee, gaat prima, voel me goed met het programma maar val niks af.
Enig idee hoe ik dit kan veranderen?
JannekePoort
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 mei 2015, 15:51

Re: Ik val niet af

Bericht door JannekePoort »

Hoi beste Petra,

Het duurt ongeveer een maand om je lijf om te zetten van suiker- naar vetverbranding, het kan dus gebeuren dat je niet direct resultaat ziet.

Hoe zien je maaltijden eruit? Heb je een goede verdeling van je groenten (meer dan de helft!) en een beetje vis/vlees?
Hoe meer vetten je neemt, hoe zwaarder de maaltijd wordt. Wellicht neem je nog iets teveel vetten?

Het is goed zoeken naar een balans waarin je jezelf niet 'overeet' om de drang naar tussendoortjes 'aan te kunnen'.

Veel succes Petra!

Hartelijke groeten,
Janneke
You can. End of story.
janines
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: Ik val niet af

Bericht door janines »

Dank voor de tips Janneke!
Petra doet ook mee
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2019, 14:53

Re: Ik val niet af

Bericht door Petra doet ook mee »

Dank je janneke, ik heb inderdaad het gevoel dat ik wat teveel vetten eet; volle kwark en noten enzo om daarmee mij hongergevoel te vermijden.
Ik eet heel veel groente,1x per week vlees en vis en verder vegetarisch en koolhydraatarm.
Ga maar even wat minder aan de kwark.

Groet van Petra
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Ik val niet af

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Het is even zoeken naar de juiste balans he? Wat heb je nodig? Hoeveel is nodig om verzadigd te zijn én tot de volgende maaltijd door te kunnen.
Wat ik zelf ook merk; vorige week had ik een hele intensieve sportweek (echt wel diep gegaan en had koolhydraten als ontbijt gegeten), dan vind ik het moeilijker om zonder tussendoortjes de dag door te komen.
Als ik dan toch doorzet, merk ik direct verschil! Alle koolhydraten eruit (kwark met fruit en noten als ontbijt, salade met vis/noten/olijven als lunch en groenten en vis als diner en dan ben ik binnen een dag weer op scherp! Hongergevoel weg, na 6u zonder eten nog heel goed kunnen hardlopen (richting een PR op 5km...) en ben ik de neiging tot het zoeken naar tussendoortjes helemaal kwijt.

Heel veel succes! Je bent ontzettend goed bezig!
Groetjes Janneke
Dory
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2019, 18:07

Re: Ik val niet af

Bericht door Dory »

Hoeveel gram noten mag je op een dag eten?
Noten, ook ongebrand, zijn natuurlijk lekker, maar de verleiding is groot om er teveel van te nemen.
Dory
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2019, 18:07

Re: Ik val niet af

Bericht door Dory »

Ik ben halverwege het programma en nog niets afgevallen.... :( .
Het lukt mij goed om aan drie maaltijden per dag te houden en 3x per dag sporten.
Maar geen resultaat is wel demotiverend,...
Hoe kan dit?
Irani
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2019, 21:57

Re: Ik val niet af

Bericht door Irani »

Heel herkenbaar Dory.
Ik had elders ook gereageerd en daar enkele dagen geleden ook vragen in gesteld, en hoop daar nog antwoord op te krijgen.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Ik val niet af

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Dory en Irani,

Wat demotiverend dat je nog geen dalende lijn ziet qua gewicht.
Ik kan me voorstellen dat je graag toch wat meer resultaat zou zien om je gemotiveerd te voelen.
Gewicht kwijt raken is iets van de lange adem helaas. Het heeft écht tijd nodig om de switch te gaan maken.
Ik zou je graag willen aanmoedigen om nog door te blijven zetten en te voelen in je lijf wat je merkt....
Merk je verschil tov twee weken geleden? Merk je iets in je energie? In je ontspanning? Merk je dat je minder honger hebt en makkelijker de dag doorkomt?

Als je dat allemaal\nog niet merkt, moeten we even uitpluizen waar de aandacht de komende twee weken goed op gericht kan gaan worden.

Lieve groeten,
Janneke
Hannieholt
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2018, 19:32

Re: Ik val niet af

Bericht door Hannieholt »

Denk dat we een groepje kunnen maken, ik val ook niet af. Merk ook weinig in mijn energiehuishouden.

Ik eet eigenlijk niet heel veel anders dan ik al deed, het enige verschil is dat ik niet meer steeds kleine beetjes eet maar alleen de drie maaltijden. Volle producten at ik sowieso al.

Dat 'je lijf leren kennen' daar heb ik (nog) niets mee, qua hartslag met hardlopen ook niet. Toen ik zonder hartslagmeter liep, ging het me makkelijker af heb ik het idee.

Ik ga wel door want ik vind het nog wel een uitdaging en de steun van anderen helpt zeker. En wie weet zie ik ineens het licht en mijn weegschaal de lagere cijfers :)
Dory
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2019, 18:07

Re: Ik val niet af

Bericht door Dory »

Hallo Janneke
Ik kom goed de dag door met drie maaltijden en geen zoetigheid meer te eten. Voorheen had ik graag een koekje bij koffie en thee of een plak ontbijtkoek. Geen of weinig koolhydraten eten gaat goed.1 snee brood bij de lunch en geen aardappelen of rijst en pasta bij het avondeten. Ik was toch al niet van de pakjes en de zakjes, dus dat hoefde ik niet te veranderen. Veel groenten en sla dus: heerlijk. Ik vraag me wel af hoeveel gram noten ik op een dag mag hebben?

Drie keer hardlopen deed ik al en dus nu ook.

Ik heb ook geen honger tussendoor.

Mijn energieniveau gaat wat omhoog, slapen doe ik altijd goed.
Ik zet zeker door, want het is gewoon een gezonde leefstijl ☺️.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Ik val niet af

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi,

Het is zeker een gezonde levensstijl! Ik hoop dat ook bij jullie de weegschaal snel wat andere getallen gaat geven!
Bij mezelf gaat het qua kgs ook niet heel hard (meer), maar qua vetpercentage heb ik het idee dat er dingen gaande zijn! Maar dat ga ik maandag checken...

Qua noten; ik eet de ongebrande noten en neem er een handje van op dag, de ene dag een klein beetje meer en de andere dag wat minder.
Tja, hoeveel zal een handje noten zijn; een gram of 30?
Goed om te realiseren dat noten helpen bij een verzadigend gevoel; als ik enorme trek heb en zakken chips wil opentrekken; ben ik blij dat ik de ongebrande nootjes pak! Dan maar een dag wat meer dan 30 gram! Maar na een handje nootjes is de trek echt weer weg!

Groetjes van Janneke
Miku
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2019, 07:37

Ik val niet af maar eigenlijk is dat misschien ook niet erg :-)

Bericht door Miku »

hoi
ik val ook niet af. eerst frustreerde me dat nogal omdat ik dacht ja hallo, 5 kilo kwijt in 30 dagen ik zit nu op 14 dagen dan zou er toch ergens een onsje kwijt mogen zijn nietwaar? ook is mijn vetpercentage toegenomen (jammerrrr)
Totdat ik me realiseerde dat ik getriggerd werd en een aanname heb gedaan naar aanleiding van de titel: 5 kilo kwijt in een maand. Dat wilde ik ook.
alleen:
ik sport al 8-10 u per week
ik ben niet veel te zwaar (1.77, 73 kilo, 43 jr), ik zou alleen zelf heel graag weer terug willen naar een gewicht dat ik vorig jaar had (68 kilo)
dus ik heb het hele afvallen losgelaten.
en de reden dat ik niet ben afgevallen ligt misschien ook in de handjes noten die ik overal ingooi. superlekker maar ook daar zit natuurlijk een grens aan.
wat het programma me namelijk WEL heeft gebracht is misschien veel belangrijker: niet meer de hele dag door snaaien maar gewoon 3x per dag eten en minder koolhydraten (toedeloe 5 boterhammen pindakaas).
het heeft me bewuster gemaakt van het effect van eten en ademhalingsoefeningen. en dat allemaal in 3 weken tijd.
dus nu ik het heb omgedacht vind ik het eigenlijk top.
en dus zou ik zeggen: bedankt! En ik ga er gewoon vrolijk mee door.
wel 1 tip: het kookboek is best ok maar houdt niet echt rekening met een duurzame wereld en als je vegetarisch bent wordt er overal maar kaas op gekwakt. Dat kan wel wat creatiever. Als je over het algemeen genomen vegan eet (zoals ik) dan heb je niets aan het boek. Ik kom er qua recepten wel uit maar misschien goed om daar iets over neer te zetten voor iedereen die zich aanmeldt voor het programma.
tot zover
vrolijke groeten
Miriam
Liainactie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2019, 16:42

Re: Ik val niet af

Bericht door Liainactie »

Hierin herken ik mezelf. Leuk bericht, dank je wel 😃
En 3 maaltijden per dag ik heel oke!
Koolhydraten (de snellere) skip ik zeker niet helemaal maar beperk ze. Salade voor tussen de middag maar een lekker broodje met gezond beleg moet ook kunnen. Als je er maar bewust mee bezig bent. Alle artikelen die gedeeld worden en die je zelf tegenkomt helpen ook zeker mee om je de overtuiging te geven goed en gezond bezig te zijn.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Ik val niet af

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Miriam,

Dank je wel voor je uitgebreide bericht! Mooi om te lezen hoe je jezelf hebt gestuurd in het omdenken.
En inderdaad; je hebt een forse ommezwaai gemaakt in 3 weken tijd!
Als je na deze maand gewoon lekker doorgaat met deze 'nieuwe manier' van eten, ga je vanzelf merken dat je gewicht kwijt raakt.
Ik kwam op een gewicht waarvan ik nooooit had gedacht dat ik dat ooit zou gaan wegen, sterker nog; ik wist niet eens dat dat zou kunnen; ik dacht altijd; ik ben nu eenmaal mollig, dat past bij mij!

Bedankt voor je tip rondom het boek, het is idd niet echt Vegan-vriendelijk. Zelf eet ik vegetarisch en dan kan ik er goed mee uit de voeten, maar veganistisch koken is toch echt weer een vak op zich! Waarschijnlijk heb jij goede tips voor anderen qua websites en boeken?

Lieve groeten, Janneke
Irani
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2019, 21:57

Re: Ik val niet af

Bericht door Irani »

Wat ik zelf merk is dat het prima lukt om 3 maaltijden te eten en tussendoor niet meer.
Ik fiets dagelijks 40 minuten naar mijn werk met een hartslag rond de 130 bpm.
Mijn eten is qua verdeling vet:eiwitten:koolhydraten ongeveer 60:25:15
Calorieën rond de 1400.
Dat voelt op zich goed.
Ik ben vanaf begin april tot nu 4 kg afgevallen. En tijdens het programma 0,8 kg.
Ik ben 1.57 weeg momenteel 78,2 en ben 44 jaar.
Sinds ik vegan at ben ik in 5 jaar tijd 30 kg aangekomen. Sinds mei 2018 eet ik als experiment weer vlees en vis. Liefs zou ik toch weer vegan eten, maar ik had ondanks bewust eten en supplementen toch behoorlijk wat tekorten opgebouwd.

Dingen die ik eet zijn o.a.
Ontbijt:125 gr kokosyoghurt, 20 gr ongebrande noten, 40 gr granaatappelpitten, 5 gr zaden, en max een theelepel lijnzaad/flohsamen/chia mix.

Ik heb wel het 100 dagen programma aangeschaft omdat ik hoop de lijn te kunnen doorzetten. Mijn uiteindelijke doel is: fit ouder worden en weer rond de 50 kg wegen, want daar voelt mijn lichaam zich het fijnst bij.

Lunch: sla, zalm of makreel, avocado, soms met zelfgemaakte soep erbij. Ook wel eens met harde kaas.

Diner: veel groenten, soms vis of vlees.

Dit weekend leek ik ziek te worden. Het lijkt erop dat, terwijl iedereen griep krijgt, ik toch een mildere versie doormaak :)
Verder voel ik mij best energiek. Merk ik dat ik door fietsen wel fitter wordt. De stap naar hardlopen durf ik nog niet te zetten.
irenekalter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2015, 12:20

Re: Ik val niet af

Bericht door irenekalter »

Hoi,
Ik ben ipv gewicht verliezen juist een kg aangekomen sinds het de start van het programma op 1 mei. Ik liep altijd al 5x pw hard waarvan 1x op lege maag en deed al dagelijks ademhalingsoefeningen. Merk wel dat door het eten van zeer weinig koolhydraten, ik goed de dag doorkom op 3 maaltijden zonder tussendoortjes. Maar baal dat het programma me geen gewichtsverlies heeft opgeleved. Graag advies.
Hanne
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2019, 21:47

Re: Ik val niet af

Bericht door Hanne »

Ik ben 1 mei gestart en pas nu begin ik langzaam af te vallen. Gelukkig! Ik denk dat de trage start ook komt omdat ik al veel groenten en weinig koolhydraten at, 3 keer per week sportte en ook een keer nuchter. Het advies “ geen tussendoortjes” was even een lastige - daar moest ik weer aan wennen; chocola is zo lekker.
Nu ga ik me nog beter richten op ademhalen misschien helpt dat nog.
Ik heb vandaag bedacht dat ik nog maar eens 4 weken het programma doe voor mezelf, misschien gaan er dan nog een paar kilo af.
Liainactie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2019, 16:42

Re: Ik val niet af

Bericht door Liainactie »

Ik ga ook door met het programma. Start gewoon opnieuw. Vind het toch wel fijn om dagelijks even in te vullen hoe het gaat. En de licht dalende gewichtslijn nog wat verder te zien dalen. Wil er nog ong 1 a 2 kg af hebben
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Ik val niet af

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Irene,

Ik snap dat je baalt ja!
Kun je me wat meer informatie geven?

Hoe zien je dagen eruit? Staat je vetverbranding goed aan?
Kom je voldoende tot ontspanning?
Wat eet je?

Ik denk graag met je mee en wil je graag gerichter advies geven, ik weet niet of ik je dat kan geven, maar anders kan ik het voor je uitzoeken.

Groetjes Janneke
Plaats reactie