Hartslag springt omhoog na 40 min

Plaats reactie
peter.62
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:46

Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door peter.62 »

De helft van de keren dat ik train ligt mijn hartslag (~145) de eerste 40 minuten van ruim onder mijn lage marathon hartslag (~152). Hierna gaat hij in een keer (binnen een minuut) naar ruim boven (>166) mijn hoge marathon hartslag (~157). Mijn tempo verlaag ik wel, maar dat heeft weinig invloed. Heel erg concentreren op licht lopen en ademhaling verlaagd 2 - 4 slagen, maar onder de 162 lijk ik niet te komen.
Bij de 10 km hard is deze verhoging na 20 minuten.
Moet ik bij aanvang langzamer lopen (nog lagere hartslag) of juist lekker door blijven lopen en na drie kwartier nog veel meer gas terugnemen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,

Dit is wel vreemd, weet je zeker dat het geen meetfout is? Heb je een hartslagmeter die via de pols meet of via een band?

Als het consequent bij iedere training zo is, zou ik eens een keer een training op tempo doen in plaats van hartslag en kijken wat je meter dan aangeeft. Normaal gesproken loopt je hartslag (nadat je goed bent opgewarmd) alleen nog heel langzaam op als je op hetzelfde tempo blijft lopen (op een vlakke weg).

Blijde groet,
Rob
peter.62
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:46

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door peter.62 »

Bob bedankt,
Mij vraag aan jou was of dit een bekend fenomeen is, blijkbaar niet. Volgende stap om maar eens naar de techniek (hartslagmeter) te gaan kijken. Als niets anders werkt kan ik altijd nog naar mijzelf kijken :-)
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door Marjolein30 »

Hoi Peter,

Wat eet je voor je training? Eet je bv. een banaantje, die na 40min "op" is? Misschien loop je voornamelijk op je suikers, en schakel je al na 40min. over op vetverbranding, en is die vetverbranding bij jou niet zo goed getraind.

Ik merk bijvoorbeeld in mijn trainingen, consequent, als ik een banaan of iets anders van snelle koolhydraten eet, dat ik na 7-8km een dip heb. Dan gaat het een paar minuten even heel moeizaam, en daarna gaat het weer net zo goed als daarvoor. Ik denk dat dat komt doordat de omschakeling even voor wat verstoring zorgt, maar ik mijn vetverbranding ook goed getraind heb waardoor het daarna wel weer gelijk goed gaat.

Geen idee of dit er iets mee van doen heeft hoor, maar je weet nooit :)
peter.62
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:46

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door peter.62 »

Dank voor de tip, ik ga het eens bijhouden Marjolein
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

peter.62 schreef: 04 jan 2019, 11:47 Mij vraag aan jou was of dit een bekend fenomeen is, blijkbaar niet.
Nee inderdaad. Je hartslag zal, bij een constant tempo, inderdaad langzaam stijgen zoals Marjolein zegt, maar dit is een heel geleidelijk proces, en geeft geen piek zoals jij die beschrijft.

De suikerdip die ze beschrijft kun je wel voorkomen door te trainen op vetverbranding: gewoon 's ochtends voor het ontbijt lopen. Je lichaam went dan aan het lopen op vetverbranding en dan heb je minder last van een tekort aan "snelle" koolhydraten.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met je hartslagmeter.

Blijde groet,
Rob
peter.62
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:46

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door peter.62 »

Hallo Bob,
Ik loop nu 20 dagen op hartslag, dat bevalt me goed. Ik let beter op mijn hartslag, spring minder wild om met mijn energie, loop soepeler en ben fitter.
Wat echter blijft is die hartslag die na een minuut of 40-50 van "hartslag marathon laag" naar hoger dan "hartslag intensief". Hierbij heb ik nog niet goed door wat er precies gebeurd:
- sporthologe niet o.k. (makkelijkste optie, heb al drie hartslagbanden geprobeerd, mijn mobiel werkt echter niet mee)
- Ik word moe en ga technisch veel minder lopen, slordige met mijn energie om (probeer ontspannen te blijven lopen, maak me er niet druk over, en loop één voor één de punten van Chi-running door)

Naast mijn zoektocht naar persoonlijke invloeden en technische hulpmiddelen wil ik mijn vraag herhalen of anderen zo een "drempel" herkennen tijdens hun looptochten.
peter.62
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:46

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door peter.62 »

Hallo Bob,

Een afsluiter, wat mij betreft, van dit onderwerp. Mijn beginvraag ging over mijn hartslag die na 40 minuten omhoog sprint van onder marathon laag (140-) in korte tijd 20 tikken hoger (160+). Ondertussen ben ik er wel uit hoe het zit, bij mij. Mijn sporthologe is niet super betrouwbaar, dat maakt(e) mij onzeker. Maar waar het uiteindelijk op neer komt is dat als ik wat moe word, ik veel slordiger ga lopen (pasfrequentie, sloffen, wiebelen met bovenlijf etc). Dat resulteert in een lagere snelheid en een veel hoger hartslag.
Gisteren de Asselronde gelopen (mooie omgeving, mooi weer). Als ik heuvel op loop dan let ik op mijn techniek en gaat mijn hartslag omlaag, daar rust ik min of meer van uit. Heuvel af hobbel ik maar wat, gaat mijn hartslag omhoog en loop ik niet lekker.

De conclusie die ik hier uit trek is dat ik veel zuiniger met mijn energie om moet gaan en nog veel meer moet focussen op mijn techniek, waarbij ik na een klein uur mijn hartslag als indicator kan gebruiken van hoe netjes ik loop.
peter.62
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:46

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door peter.62 »

Hallo Bob,

Een afsluiter, wat mij betreft, van dit onderwerp. Mijn beginvraag ging over mijn hartslag die na 40 minuten omhoog sprint van onder marathon laag (140-) in korte tijd 20 tikken hoger (160+). Ondertussen ben ik er wel uit hoe het zit, bij mij. Mijn sporthologe is niet super betrouwbaar, dat maakt(e) mij onzeker. Maar waar het uiteindelijk op neer komt is dat als ik wat moe word, ik veel slordiger ga lopen (pasfrequentie, sloffen, wiebelen met bovenlijf, pompen met mijn armen, etc). Dat resulteert in een lagere snelheid en een veel hoger hartslag.
Gisteren de Asselronde gelopen (25km mooie omgeving, mooi weer). Als ik heuvel op loop dan let ik op mijn techniek en gaat mijn hartslag omlaag, ook na 15km, daar rust ik min of meer van uit. Heuvel af hobbel ik maar wat, gaat mijn hartslag omhoog en loop ik niet lekker.

De conclusie die ik hier uit trek is dat ik veel zuiniger met mijn energie om moet gaan en nog veel meer moet focussen op mijn techniek, waarbij ik na een klein uur mijn hartslag als indicator kan gebruiken van hoe netjes ik loop.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ah prima, mooi dat je een verklaring hebt gevonden!

Blijde groet,
Rob
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door Marjolein30 »

Ha,

Ik heb het idee dat bij mij inmiddels het tegengestelde probleem is ontstaan als waar dit topic mee begon... Ik loop na een rustdag steeds enorm moeizaam (rond 6:00/km op M-hartslag), en loop alleen goed (< 05:30/km op M-hartslag) als ik de vorige dag ook heb gelopen. Het scheelt echt veel in snelheid! Gisteren deed ik (na een rustdag) een 22km-loop op M-hartslag. Begon heel moeizaam, tot 14km zo 5:55/km.. maar 15km ging het beter, en de laatste 7km ging weer in 05:30/km en voelde ook veel soepeler.

Het lijkt wel alsof ik ben afgeleerd om goed te lopen op koolhydraten, en alleen goed loop als mijn koolhydraatvoorraden laag zijn. Kan dat? En zo ja, hoe kom ik er weer vanaf (haha)?

Alvast bedankt!
Groet Marjolein
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjolein,

Leuke vraag, ik denk niet dat het te maken heeft met je koolhydratenvoorraad.. ;)

Ik ben zelf ook een slow starter, ik moet eerst een paar kilometer lopen voor het "lekker" begint te worden. Die wetenschap op zich is al wel een motivatie om door te gaan en niet gelijk de moed op te geven. :)

Wat wel helpt, en dat is ook een tip voor mensen die moeite hebben hun hartslag te halen tijdens een training, is om eerst even rustig warm te lopen, en tegen het einde van het warmlopen een paar flinke versnellingen te doen. Dan even wandelen (of een paar rekoefeningen of iets dergelijks) en dan pas de kerntraining uit je schema te doen. Dan heb je je lijf al een prikkel gegeven en start de training soepeler!

Wil je dat eens proberen en laten weten of het helpt?

Blijde groet,
Rob
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door Marjolein30 »

Hi Rob,

Dank je voor de tip, ik heb e.e.a uitgeprobeerd, bijv. eerst een warming-up thuis, van lichte aerobics naar springen e.d., dan wat losmaken en daarna pas naar buiten. Of eerst een uur naar mijn werk wandelen en vanaf daar een rondje hardlopen. Eerst rustig inlopen en daarna pas de kerntraining deed ik al. Maar al deze dingen halen eigenlijk niks uit. En 14km inlopen voordat het beter begint te gaan is ook wel erg veel ;) dus ik denk niet dat het aan de warming-up ligt. Misschien heeft het toch iets met onvolledig herstel oid te maken.

Ik ga nog wel wat dingetjes proberen, het is verder ook geen ramp. Vreemd verschijnsel vind ik het wel!

Fijn dagje,
Groet Marjolein
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima succes!

Blijde groet,
Rob
peter.62
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:46

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door peter.62 »

Na bijna een half jaar aangeklooid te hebben, nu maar een duurdere (Polar) gekocht. Het hartslagbeeld is veel gelijkmatiger en meer passend bij mijn gevoel. Ik moet nu mijn best doen om mijn marathon hartslag te gaan halen in plaats van hele stukken op een sukkeldrafje lopen omdat mijn oude Amazfit Bib vond dat ik op een te hoge hartslag zat.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag springt omhoog na 40 min

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ah, goed te horen dat dit probleem uit de lucht lijkt te zijn :)
Succes!

Rob
Plaats reactie