Koud douchen en thermostaatkraan

Plaats reactie
marsja
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2015, 09:07

Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door marsja »

Wij hebben een thermostaatkraan, en deze kan ik wel koud zetten, maar echt ijskoud is het niet. Eigenlijk een best comfortabele temperatuur om "koud" mee te douchen. Is dit zinvol? Of kan ik dan beter de kraan gewoon op lekker warm laten staan. Ik kan hem wel instellen zodat hij koud wordt, maar dan is de 38 graden geen 38 graden meer en dan krijg ik klachten van de rest van het gezin.
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door basbuizer »

Hallo Marsja,

Mijn thermostaatmengkraan wordt ook niet koud en blijft lauw. Ik heb dat voorlopig opgelost met een 'douche'-emmer getapt met koud water over me heen gieten. Dat voldoet zover voor mij binnen mijn mogelijkheden.

Misschien kun je er wat mee.

Hartegroet,
Bas
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marsja, Bas,

Vervelend. Zit er niet een knopje op de thermostaatkraan om verder dan de aanslag te kunnen draaien?
Ik heb zelf ook een thermostaatkraan en ben voor de zekerheid even gaan checken bij de ketel, maar deze staat toch echt uit als ik koud douche. Ze zijn er dus wel, thermostaatkranen die tot helemaal koud water gaan.

Anders is de oplossing van Bas wel een goede, of anders een run-dip-run :)
https://www.sportrusten.nl/nieuw-deze-w ... n-dip-run/

Of anders de kerstman lief aankijken?

Blijde groet,

Rob
Marcel van Doremalen
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2018, 16:13

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door Marcel van Doremalen »

Ik ben ook op zoek naar een manier om echt koud te douchen. Ik douche nu 1 jaar 's ochtends 3 min koud met een thermostaatkraan. Is idd niet echt koud.

Weet iemand of er apparaatjes bestaan die het douchewater extra koud maken of eventueel een alternatieve manier om koude training te doen?

Graag jullie reactie.

Gr. Marcel.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Even een correctie op mijn (bijna 2 jaar oude) berichtje:

Het klopt toch niet wat ik heb gezegd. Ik had de indruk dat de ketel uit stond, maar heb het een paar maanden geleden kunnen controleren met een thermometer: het water uit de koude kraan was zo'n 10 graden kouder dan het water uit de douche op zijn koudste stand, dus ik ben er nu ook niet meer zo zeker van dat er thermostaat kranen zijn die de warme stroom helemaal dicht draaien...

Dus toch maar een emmer koud water naast de douche... of een "gewone" kraan monteren ;)

Blijde groet,
Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik heb een bericht naar Grohe gestuurd, als ik antwoord heb zal ik het laten weten ;)

Blijde groet,
Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik heb antwoord van Grohe:

"Een thermostaatkraan zal ten alle tijden water mengen. Als men echt koud wil douchen kan men beter gebruik maken van een een mengkraan, waarbij men zelf de menging bepaalt, of koud of warm, of beide open."

Met andere woorden: weer terug naar een "ouderwetse" mengkraan... ;)

Groet,
Rob
Gorki
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2018, 13:33

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door Gorki »

Of iemand even de ketel laten uitzetten.
Of: nieuwe ketels hebben vaak een mogelijkheid om de maximale douchetijd in te stellen. Ik heb er zelf geen, maar kan me voorstellen dat het water dan toch echt koud wordt.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Gorki schreef:nieuwe ketels hebben vaak een mogelijkheid om de maximale douchetijd in te stellen
Die kende ik nog niet, zo goed zijn voor mijn zoon, die staat rustig een kwartier onder de douche :lol: :lol:

Blijde groet,
Rob
Lenneke van Poelgeest
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2020, 21:28

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door Lenneke van Poelgeest »

Ik heb de beveiliging uit de thermostaatkraan laten halen. Dat scheelde 10 graden. Bij ‘koud’ viel me op dat toch het raam besloeg...ook de ketel bleek aan te slaan... de thermometer erbij gehaald, bleek de koudste stand 20 graden! Het is dus mogelijk iets uit de kraan te (laten) halen, het was niet veel werk, en nu staat de kraan bijna altijd op lekker koud 🥶.
Kirsten wennemers
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2020, 19:15

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door Kirsten wennemers »

Ik doe de warme kraan aan in de wasbak en zet dan mijn douche met thermostaat kraan op koud.dat is een verschil met afgelopen weken.... even wennen :o
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koud douchen en thermostaatkraan

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Lenneke en Kirsten: Goede tips!

Ik ga het eens uitproberen :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie