Marathon Amsterdam 2018

Plaats reactie
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Marathon Amsterdam 2018

Bericht door Wizzard247 »

Goedemiddag,

Begin dit jaar het trainingsschema gevolgd voor Rotterdam, en dat schema werkte voor mij perfect. De marathon die de kerst op de taart moest zijn werd toch een lichte tegenvaller. Veel te hoge hartslag vanaf de start (warmte, indrukken enz), met als gevolg een tweede helft één grote martelgang.

Nu wil ik een tweede poging wagen; marathon Amsterdam in oktober. Ik lees inmiddels veel verhalen over hardlopen. Nu loop ik een jaar (altijd wel gevoetbald), is het dan al wel verstandig om twee marathons te gaan lopen in 1 jaar? Want lees veel verhalen dat je wel twee jaar moet lopen voor je mag 'denken' aan een eerste marathon. Of is het Sportrusten-schema juist ook voor mensen met minder loopervaring?
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door jleeuwer »

Stiekem voelt het toch een beetje alsof je het Marathon Amsterdam topic bij deze hebt gestart. Volgens mij heb je er zin in, of niet? ;)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik ken de "regel" net andersom:

Niet 1 marathon per 2 jaar, maar 2 marathons per jaar.
Dus Amsterdam kun je prima doen :)
En ik ken genoeg lopers die dat zonder problemen doen :D

Blijde groet,

Rob
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door Wizzard247 »

Bij dezen overgehaald! Ik ga me inschrijven.. ;) .
Meer mensen die gaan lopen in Amsterdam met Sportrusten?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik zie nu dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Je schrijft dat je gelezen hebt dat je voor je EERSTE marathon 2 jaar moet trainen. Dat zegt natuurlijk niets over het vervolg :)

Als je eenmaal een basis conditie hebt, gaat het erom dat je goed hersteld bent voordat je weer denkt aan een 2e marathon. En die mag je, volgens veel deskundigen, je 2 maal per jaar doen.

Succes in A'dam! Daar doen ongetwijfeld tientallen Sportrusters mee!

Blijde groet,

Rob
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door jleeuwer »

Ik ga er ook voor. Dit wordt dan mn 4e marathon, maar de eerste keer met Sportrusten.

Interessant feitje is dat ik ongeveer bij kilometerpunt 32 woon. Ik ben heel benieuwd hoe ik me op dat moment voel...
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door Wizzard247 »

Zoveel mensen, minstens zoveel meningen: Minimaal 2 jaar lopen voor je eerste marathon, loop je korter dan 2 jaar en wil je toch een marathon lopen, dan zeker geen 2 per jaar. Al die meningen komen voorbij. (maar goed, de meeste mensen die ik sprak hierover waren ook niet super enthousiast over het Sportrusten-principe 8-) )

Ik beschik over de (slechte) eigenschap; ongeduldig zijn. Wilde dus geen twee jaar wachten.. Voor mijn gevoel ben ik wel hersteld van Rotterdam, en kan ik me richten op Amsterdam...
Eind volgende week gaan we dus beginnen!!

@jleeuwer; mooi moment rond 32km; man met de hamer schijnt ook daar ergens te wonen ;)
Eline
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 jun 2018, 09:39

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door Eline »

Ik heb me ook ingeschreven voor Amsterdam :D

jleeuwer, hopelijk vlucht je niet je huis binnen als je daar (ongeveer) langs loopt! ;)
(mijn rondjes lopen door de wijk waar ik woon, en ik heb gemerkt dat het beter is om niet halverwege langs mijn huis te lopen, want dan ga ik overwegen te stoppen, iets waar ik doorgaans niet eens aan dénk als ik er niet langskom!)

Wizzard247, wat bij jou gebeurde in Rotterdam is voor mij ook iets om op te letten, ik ben van plan om nog een aantal wedstrijdloopjes te doen de komende maanden om te oefenen met netjes op mijn hartslag blijven met allemaal mensen om me heen :) Hoewel het natuurlijk nooit zo zal zijn als écht bij de marathon.
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door jleeuwer »

Ik ben de man met de hamer!
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door Nele »

:lol:
Peter1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 jun 2018, 15:55

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door Peter1959 »

Voor mijn zestigste een keer een marathon lopen. Dat is wat ik wil (proberen). Na een gesprek te hebben opgevangen tussen mijn trainster en een loper uit mijn loopgroep over sportrusten (zij is het niet eens met het sportrusten programma), heb ik besloten, eigenwijs als ik ben ;) , om te gaan trainen MET het sportrusten schema.
Ik heb mij ingeschreven voor de marathon van Amsterdam. Ik hoop wel dat het minder heet wordt dan afgelopen jaar toen ik mijn (eerste) halve marathon liep. Op Terschelling in november en in Egmond afgelopen januari was ik ruim sneller. Dus mocht het in Amsterdam tegenvallen ga ik het zeker nog een keer proberen (met sportrusten) in een ‘koude’ maand. Misschien de Two Rivers Marathon in februari 2019.

PS de eerste training van het programma afgelopen weekend onder warme, 27 graden, omstandigheden. HF was te hoog bij een laag tempo :?
PG
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2017, 04:19

Re: (1e) Marathon Amsterdam 2018

Bericht door PG »

Hi all

ik heb me ingeschreven voor mijn eerste en in principe enige marathon in Amsterdam.
Ben nu op de 4e dag die valt wel mee (is een rustdag haha).
Ik vroeg me wel af bij omslagpunt 153 of de 4 wekelijkse trainingen wel kloppen?
125 /134/vogels/130 ???
tot nu toe 128 en 140 gelopen, ik neem aan dat de dat de marge ongeveer 5 is ?
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: (1e) Marathon Amsterdam 2018

Bericht door Wizzard247 »

PG schreef:Hi all

ik heb me ingeschreven voor mijn eerste en in principe enige marathon in Amsterdam.
Ben nu op de 4e dag die valt wel mee (is een rustdag haha).
Ik vroeg me wel af bij omslagpunt 153 of de 4 wekelijkse trainingen wel kloppen?
125 /134/vogels/130 ???
tot nu toe 128 en 140 gelopen, ik neem aan dat de dat de marge ongeveer 5 is ?
Bij mij is het verschil 5 tussen laag, hoog en intensief... Volgens mij bij de meesten wel. 140 is dan te hoog als M-laag 125 is. 140 komt dan wel dichtbij je omslagpunt... En ik weet uit ervaring, lopen rond je omslagpunt hou je niet een marathon vol :P
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door Wizzard247 »

Ik heb mijn eerste twee trainingen nu ook gehad, en naast de eerste twee trainingen van het eerste sportrustentraject-gelegd( begonnen 30-12-2017) Deze twee waren een stuk sneller, met dezelfde hartslag, maar nu wel minimaal 20 graden warmer...(oftewel ik mag tevreden zijn)

Het heeft even wat tijd nodig, maar je gaat, met dezelfde hartslag, vanzelf sneller lopen... Vooral wanneer het straks in september misschien wat kouder wordt in NL ;)
PG
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2017, 04:19

Re: (1e) Marathon Amsterdam 2018

Bericht door PG »

Wizzard247 schreef:
PG schreef:Hi all

ik heb me ingeschreven voor mijn eerste en in principe enige marathon in Amsterdam.
Ben nu op de 4e dag die valt wel mee (is een rustdag haha).
Ik vroeg me wel af bij omslagpunt 153 of de 4 wekelijkse trainingen wel kloppen?
125 /134/vogels/130 ???
tot nu toe 128 en 140 gelopen, ik neem aan dat de dat de marge ongeveer 5 is ?
Bij mij is het verschil 5 tussen laag, hoog en intensief... Volgens mij bij de meesten wel. 140 is dan te hoog als M-laag 125 is. 140 komt dan wel dichtbij je omslagpunt... En ik weet uit ervaring, lopen rond je omslagpunt hou je niet een marathon vol :P
hmm misschien moet ik dan toch rustiger lopen of geeft die smartwatch van Apple de verkeerde hartslag aan :-)
lucasio
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2018, 21:51

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door lucasio »

Welke 'sportrusters' doen mee zondag 21 oktober in Amsterdam?
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door jleeuwer »

Ikke.

Gaat perfect tot nu toe, dus ik kijk het eigenlijk met vertrouwen tegemoet. Zelfs terwijl dit mijn eerste Sportrusten-marathon gaat worden. Maar ik heb geen maar-ik-heb-maar-14km-getraind-stress ;)

Blij dat ik niet vandaag hoef te lopen trouwens (25 graden).
KarinMuller
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2017, 20:10

Re: Marathon Amsterdam 2018

Bericht door KarinMuller »

Goed om te horen dat het goed gaat! Ik heb er vier gelopen in de afgelopen 11 maanden, alle vier met Sportrusten (en nee, ik was niet ervaren marathon runner toen ik begon vorig jaar ;-) ). Gaat echt lukken in Amsterdam! Vertrouwen in je training en in het programma. Hopelijk werkt het weer mee dit jaar! Ik sta ergens langs de Amstel aan te moedigen!
Plaats reactie