Hardlopen en admenhalen

Plaats reactie
Thea Haven
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2016, 14:28

Hardlopen en admenhalen

Bericht door Thea Haven »

Hallo allen,

Ik ben net begonnen met sportrusten en ben nog een enorme beginner.
Ik loop al wel even hard maar heb 1x de 10 km gelopen tijdens de marikenloop in mei van dit jaar.
Verder is 5 km mijn afstand.
Mijn doel is om meer ontspannen te kunnen lopen, er meer van te genieten en niet meer 'kapot' over de finish te komen. Eigenlijk zou ik graag de 10 km willen lopen in ong 1 uur.
Mijn hartslag is meestal best hoog tijdens lopen en ik adem echt snel, hijgen bijna soms. Ben vaak echt kapot na lopen en heb lang nodig te herstellen. Vandaar dat ik met sportrusten wilde gaan trainen.

Nu ben ik gister begonnen met het sportrusten pakket, vorige week zou ik beginnen maar met 30 graden leek hardlopen mij niet een fantastisch plan. Wel vorige week het boek 'de verademing' uitgelezen en nu begonnen aan 'ik hardloper'.
Maandag, woensdag en vrijdag zijn mijn sportdagen dus gister begonnen ook met de eerste hardloop sessie in combinatie met ademhaling.

Wat vond ik het ontzettend moeilijk!
Ik voel dat ik erg moet nadenken over de admehaling, en daardoor wat gespannen ga lopen. Op het moment dat ik me dat realiseer kan ik wel ontspannen, beter ademen en zakt de hartslag ook meteen.
Ik heb 25 minuten gelopen, 3,5 km gedaan en had het gevoel een echte training gehad te hebben, terwijl dat natuurlijk wel meeviel.

Is het normaal dat je er enorm aan moet wennen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hardlopen en admenhalen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anja,

Wat ging er zo moeilijk?

Even kort een aantal aanwijzingen:
Je ademt een aantal stappen in, daarna een aantal stappen uit, daarna adem je weer een aantal stappen in enzovoort
Je pauzeert niet, de pauze doe je alleen bij de ademhalingsoefenning in rust.

Het aantal stappen moet je mee experimenteren, en dit verschilt ook afhankelijk van je tempo.

Vogels kijken doe ik bijvoorbeeld 3 stappen in, 4 stappen uitademen. 10 kilomter voluit is 2 stappen in, 2 stappen uitademen. Maar je moet voor jezelf kijken wat je fijn vindt.

Hier nog wat meer tips:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/a ... het-lopen/

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Met blijde groet,
Rob
Thea Haven
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2016, 14:28

Re: Hardlopen en admenhalen

Bericht door Thea Haven »

Hallo Rob,

bedankt voor je snelle reply,
Ik merk dat bij inademen dat ik mijn adem 'op slot' zet op de piek van in ademen.
en dan weer uitadem. Pauzeren probeerde ik nog maar dat hoeft niet begrijp ik bij sporten, dat scheelt al haha.

Ik denk dat ik toch te diep inadem, omdat ik er te veel op let....
ook vind ik het tijdens hardlopen moeilijk om echt een buikademhaling te bereiken, zit vaak hoog volgens mij.

oh....en mijn naam is Thea haha
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hardlopen en admenhalen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Excuus Thea, ik was blijkbaar nog niet goed wakker :D

Wat betreft je ademhaling:
Probeer te focussen op het aantal stappen, en niet hoe diep en of het wel via de buik gaat.
Dat laatste kun je doen als je in rust oefent.

Probeer wel je schouders te ontspannen, dus niet op te trekken, dan gaat het ademhalen ook goed.

Succes!

Met blijde groet,

Rob
Thea Haven
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2016, 14:28

Re: Hardlopen en admenhalen

Bericht door Thea Haven »

Dank je wel Rob, ik ga er weer mee aan de slag, vandaag dag 3 en geen harlopen maar bodypump op het programma, ik hoop daarvoor mijn omslagpunt te kunnen doen op de loopband....bedankt voor die tip (bij andere vraag van mij in 100 dagen topic haha).

Dan kan ik ook mijn schema laten maken.

Zin in!!
Plaats reactie