Ademnood. Even wennen of doe ik iets fout?

Plaats reactie
marcel75105700
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2016, 18:52

Ademnood. Even wennen of doe ik iets fout?

Bericht door marcel75105700 »

Beste Koen en Maarten,

Ik heb jullie informatie voor het eerst gelezen in het magazine van Vitamin Store. Dank voor jullie input zo ver en voor het boek, dat ik al uit heb gelezen. Interessante materie, vernieuwend en voor een ervaren hardloper het proberen waard:
- Ik loop sinds 2006.
- 11 marathons van - 3:09 tot 3:58 - en vele wedstrijdjes op een kortere afstand.
- Momenteel een VO2 Max van 55 (volgens mijn Garmin).
- Op 4 juni nog de Stockholm Marathon gelopen, daarna bijna niets.
- Doel: Eindhoven Marathon van 9 oktober.

Na het boek nu de praktijk, aan de slag, dacht ik.

Gisteren mijn eerste training op jullie manier: eerst twee minuten ademhaling tot rust laten komen, dan 10km training. Mij valt op, dat ik precies andersom moet ademen dan ik gewend was. Ik probeer vandaag: drie passen in & vier passen uit. Moeilijk! Ik loop 4:45-5:00 p/km, voor mij heel normaal, maar ik kom al heel snel in ademnood. Hartslag gaat snel naar zone 3 (volgens mij D2 in jullie boek) en met een knalrood hoofd eindig ik op hartslag 160.

Het rustig ademen tijdens cooling down gaat wel erg gemakkelijk, 5 per minuut, dus weer zuurstof genoeg.

Natuurlijk is dit pas dag 1 van 100, maar ik loop toch enigszins verbaasd rood aan en verzuur snel tijdens een relatief gemakkelijke training. Doe ik iets fout? Ga ik nu toch al te hard? Is dit wel voor mij bedoeld? Mijn doel voor Eindhoven is 3:15.

Als jullie er tijd voor willen maken, dan graag jullie advies.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademnood. Even wennen of doe ik iets fout?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marcel,

Als je in ademnood komt dan komt je ademhaling niet overeen met de inspanning en moet je je ademhaling veranderen, bijvoorbeeld 3 stappen in 3 stappen uit of 2 in 3 uit. Wat ook kan is dat je niet diep genoeg ademt of te hoog, dus niet over je buik, maar dat komt niet zo vaak voor als je bewust stappen telt.

Als vogels kijkt kun je het omdraaien, dan doe je 3 passen in en 4 of 5 passen uit en als het onaangenaam voelt ga je rustiger lopen in plaats van sneller ademen.

De regel is dat je langer uitademt dan inademt en als je sneller gaat even lang inademt als uitademt. Experimenteer met verschillende aantallen stappen en probeer zo uit wat je het beste bevalt!
Succes!

met blije groet,
Rob
marcel75105700
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2016, 18:52

Re: Ademnood. Even wennen of doe ik iets fout?

Bericht door marcel75105700 »

Dag Rob,

Dank je voor je reactie.

Tijdens het sporten evenveel in- als uitademen doe ik mijn hele leven al, met wisselend succes. Ik dacht juist, dat deze nieuwe theorie van meer uitademen mij misschien verder zou kunnen helpen. Vandaar dat ik het uitprobeer.

Ik elk geval ga ik verder aan de slag met het bewust ademen, dus ook voor en na een training. Ik ben dan ook nieuwsgierig of het mij daarmee lukt een hele marathon te lopen op max. 14 km training.

Sportieve groet,

Marcel
Plaats reactie