Is een hogere snelheid voor mij haalbaar?

Plaats reactie
Sonja
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2016, 21:17

Is een hogere snelheid voor mij haalbaar?

Bericht door Sonja »

Hallo Koen en Maarten en alle andere lopers,

N.a.v. een groot sportmedisch onderzoek kreeg ik het advies van de sportarts om aan mijn ademhaling te gaan werken.
Ik ben 8 jaar geleden begonnen met hardlopen. In het begin liep ik op een korte afstand van 3 km nog geen 8 km per uur met een hartslag die meteen naar ruim 200 slagen per minuut knalde. Om verantwoord aan de slag te gaan, liet ik een groot sportmedisch onderzoek uitvoeren. Dat was in 2008. In 2011 en 2014 heb ik opnieuw deze onderzoeken gedaan en eind maart jl. dus ook.

Mijn rusthartslag was in 2008 maar liefst 85 slagen. In 2016 is dit teruggebracht naar 60 slagen.
Mijn longinhoud is met 4,18 liter vrij groot: 123% van gemiddeld en mijn longfunctie is 102%. De max. zuurstofopname is 40,1ml/kg/min.
Mijn omslagpunt zit op 180 slagen (max. hartslag 197) en mijn conditie is ten opzichte van de 3 eerdere testen iets verbeterd: 220 Watt (fietstest).
De sportarts gaf op basis van deze gegevens aan dat er meer uit te halen is qua sportprestaties, omdat ik vrij hoog adem.

Ik ben 42 jaar en loop wekelijks 5 tot 6 km hard op een snelheid van 9,7 km/uur. Op deze snelheid blijf ik al een tijdje hangen.
Het lopen gaat goed, maar mijn ademhaling is de beperkende factor. De eerste kilometer loop ik iets boven de 9 per uur en de laatste kilometer is vaak wel 10,5 per uur, maar dan kom ik als een hijgend hert op de eindbestemming aan.

Kort geleden heb ik een testloop gedaan waarbij ik mijn hartslag op max 160 slagen wilde houden. Dit heb ik afgeleid uit het boek "Ik, hardloper". Bij mijn omslagpunt (180 slagen/min) hoort een gemiddelde hartslag van 154.
Het is me helaas niet gelukt om die hartslag vast te houden. Wel lukte het om op circa 173 - 174 slagen te blijven op een snelheid van 8 km/uur. Ik liep heel relaxed en heb zomaar 8 km gelopen!! Zover heb ik nog nooit gelopen en ik had het gevoel dat ik nog makkelijk een paar kilometer door kon.

De week erna heb ik de snelheid wat opgevoerd om ongeveer rond mijn omslagpunt van 180 slagen/min te lopen. Dat is wel aardig gelukt. Een afstand van 7 km op een snelheid van 9 km/uur.

Maar nu? Ik loop liever harder. Kunnen jullie mij een advies geven om de snelheid op te bouwen. Ik las in deze koffiehoek al iets over dat je al goed ademhaalt als je hartslag niet verder daalt op een bepaalde snelheid.
Is het voor mij een idee om voorlopig op een snelheid te blijven lopen waarbij mijn hartslag tegen het omslagpunt zit? De minimale afstand die ik in ieder geval 1x per week wil lopen is 5 km.
Naast het hardlopen, train ik 1x per week met een TRX of doe ik krachttraining gecombineerd met cardio in de sportschool.

Ik ben benieuwd naar jullie advies en of voor mij een hoge snelheid wel een realistisch doel is in combinatie met mijn ademhaling.

Met sportieve groeten,
Sonja Janssen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Is een hogere snelheid voor mij haalbaar?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sonja,

Een heel verhaal, en ook duidelijk, wat ik uit je verhaal haal is dat je 1 maal per week hard loopt?

Dit is echt te weinig om verder te komen. Normaal gesproken geldt dat je 3 maal in de week loopt om progressie te maken, maar omdat je ook nog een dag naar de sportschool gaat zou je ook twee maal in de week kunnen lopen.

Verder geldt dat om beter / sneller te worden is het belangrijk variatie in je trainingen te brengen:
Dus loop 1 maal voluit, ga 1 maal vogels kijken en 1 maal op tempo.

In jou geval kun je dan in plaats van vogels kijken je TRX of sportschool training kunnen doen.

Zie ook:
https://www.sportrusten.nl/hardlopen-wa ... de-niveau/

Succes!

met blijde groet,

Rob
Sonja
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2016, 21:17

Re: Is een hogere snelheid voor mij haalbaar?

Bericht door Sonja »

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik had het verhaaltje achter de link al gelezen. Ik ga er maar eens mee aan de slag om meer en gevarieerder te lopen. Tijd is ook een struikelblok hoor, maar goed, als je iets wil, dan kun je natuurlijk altijd wel een gaatje vinden. ;)
Ik ben benieuwd en hoop hier t.z.t. terug te komen met een goed resultaat.

Groeten,
Sonja
Plaats reactie