neusademhaling

Plaats reactie
CorrerRobson
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2016, 14:35

neusademhaling

Bericht door CorrerRobson »

Op de website van John Douillard stelt hij dat door middel van onderzoek is gebleken dat neusademhaling gezonder en efficiënter is dan mondademhaling. Zelfs bij een hoge hartslag zou neusademhaling nog mogelijk zijn.
Als ik het internet afspeur naar meningen van sportcoaches/atleten/sportwetenschappers dan vind ik slechts enkelen die de stelling van Douillard onderschrijven.
De meesten houden het bij mondademhaling of een combinatie van neus-mondademhaling bij een hoge hartslag.
De bekende Amerikaanse trailloper Scott Jurek past bij een "lagere" hartslag alleen neusademhaling toe.

Onlangs trainde ik mee met een gevorderde groep "spinners" (Spinning, zoals bij sportscholen wordt gegeven). Tijdens deze intervaltraining was 1 deelnemer ( +/- 30 jaar) die de hele tijd zijn mond dicht hield. Na de les, vroeg ik hem naar zijn neusademhaling. Hij vertelde dat toen zijn amandelen (als kind zijnde) waren geknipt, hij had ontdekt dat hij tijdens sporten gemakkelijker door zijn neus kon ademen. Sindsdien heeft hij dit verder ontwikkeld met als resultaat dat hij ook bij hoge hartslag alleen neusademhaling toepast.

Sommige Amerikaanse track & field coaches trainen zeer jonge atleten die ook alleen neusademhaling toepassen en daarbij grote prestaties behalen tijdens wedstrijden. Is neusademhaling bij hoge hartslag alleen haalbaar als er als kind mee begint?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: neusademhaling

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Ik heb er eens met mijn zoon over gehad, die studeert biologie. Ademen door de neus is goed vanwege drie punten:
- de lucht wordt gefilterd
- de lucht wordt voorverwarmd
- de lucht wordt bevochtigd
Deze voordelen gelden in rust maar uiteraard ook tijdens het sporten.

Ik heb zelf regelmatig geprobeerd alleen door de neus te ademen want ik woon in een zeer waterrijk gebied, met als nadeel dat er veel insecten in de lucht zitten als het wat warmer is. En het is niet aangenaam als er een insect in je keel vliegt ;) Probleem is alleen dat ik het gevoel krijg in ademnood te komen op het moment dat ik tijdens een intensieve training alleen door mijn neus probeer te ademen.

Ik vermoed dat je collega-spinner gewoon een wat grotere 'luchtdoorlaat' heeft, misschien wel door jarenlange training..

Heb je het zelf al eens geprobeerd alleen door de neus te ademen? En hoe ging dat?

Ik ben ook wel benieuwd of andere Sportrusters hier mee geëxperimenteerd hebben.

Met blijde groet,

Rob
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Re: neusademhaling

Bericht door Torrerob »

Hallo Rob en Correr,

Ik ben ook wel gefascineerd door de volledige neusademhaling. Soms met wisselend succes, maar vaak ook wel succesvol.
Ik denk wel dat je het kunt trainen en dan is het een heel goed hulpmiddel. Het is vooral geschikt voor de langere afstand lopers, dus diegene die op Marathon HR trainen. En ook voor de diesels, de slow starters. Als je direct op je hoge hartslag (wil) zit(ten), dan zal het niet echt lukken.

Wat essentieel is, is dat je heel rustig begint, en een goed ritme opbouwt.
Een rustige warmingup met neusademhaling zou voor iedereen te doen moeten zijn. Hier kun je dus elke training mee starten.
De vogel kijk training moet ook lukken, ja toch?
Ik start de normale trainingen altijd warming up met neusademhaling. Dat dwingt je rustig te starten en goed op te warmen. Als je een goed ritme hebt, dan ga je langzaam naar je lage Marathon HR. Soms loop ik de eerste helft van mijn training met neusademhaling net even onder mijn Marathon HR, de tweede helft dan met mondademhaling op marathon HR. Zo bouw je langzaam op.
De cooling down meteen weer op neusademhaling, met de ademtherapie: in, uit, rust.

Ik merk dat als het lukt om met neusademhaling te lopen, dat ik dan een hoger tempo loop met gelijke HR, of gelijk tempo met lagere HR.
Afgelopen zondag heb ik zelfs een halve marathon gelopen met neusademhaling tot km 19. Dat dwingt je om in ritme te blijven en om niet te hard te gaan. Je blijft altijd in je aerobe zone op deze manier. De laatste 2,1 km heb ik een beetje gas gegeven omdat het zo lekker ging!

Ik zou het iedereen aanraden om ermee te experimenteren. Allereerst warming up, vogels kijken en cooling down. Als het goed voelt en bevalt, kun je het uitbreiden. Intensief trainen zal zeker niet gaan, maar als je een interval doet, kun je de rustperiodes meteen terugschakelen op neusademhaling.


groeten Rob
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: neusademhaling

Bericht door korz »

Leuk om ook het boek van Patrick McKeown te lezen over dit onderwerp. Met handige oefeningen. The Oxygen Advantage.
Lopen met je hart: heerlijk!
Plaats reactie