Hartslag hoog tijdens 'rustige' loop

Plaats reactie
Ton
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2016, 14:57

Hartslag hoog tijdens 'rustige' loop

Bericht door Ton »

Na het lezen van sportrusten en verademing ben ik mijn hartslag gaan monitoren tijdens het hardlopen.
Als ik "rustig" loop (ongeveer 10 km/h) dan is mijn hartslag rond de 160 maar kan ik nog steeds mijn adem verlengen (dus neem ik aan dat ik loop in D2-D3). Ik loop dan ongeveer 10 km.
Als ik mijn hartslag naar beneden (zeg 145) moet krijgen dan moet ik minder dan 9 km/h lopen... (en dat voelt aan als een slakkegang).
Als ik mijn "normale" tempo loop (11 km/h) dan is mijn hartslag ongeveer 165.
Als ik stop met hardlopen dan duurt het ongeveer 1 minuut voordat mijn hartslag onder de 100 zit.
Mijn hartslag in rust is ongeveer 45.
Leeftijd: 54
Gewicht: 76 kg
Lengte: 1.75 m

Vragen:
- Hoe kun je deze verhouding verklaren?
- Wat kan ik er aan doen om de hartslag te verlagen en toch een redelijk tempo te lopen?

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4720
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag hoog tijdens 'rustige' loop

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Ton,

Op zich zie ik vreemde waarden. Hoe hoger de snelheid hoe hoger de hartslag.

Tijdens het lopen:
Als je onrustig ademhaalt zal de hartslag duidelijk dalen als je gecontroleerd gaat ademhalen, door bijvoorbeeld langer uit te ademen dan in te ademen. Als je te rustig gaat ademhalen zal je merken dat je langzamer gaat lopen, en je een onaangenaam gevoel krijgt op het moment dat je toch sneller probeert te gaan.

Als je al goed ademhaalt dan zal je hartslag ook niet dalen bij een bepaalde (constante) snelheid. De manier om toch sneller te gaan is gewoon trainen, dan zal na verloop van tijd de snelheid vanzelf hoger worden bij een bepaald hartslag.

Ademhalingsoefeningen in rust helpen je beter te herstellen, en dragen in die zin ook bij aan het verbeteren van je snelheid.

Wat tips om je loopefficiency wat te verbeteren:
- loop met een hoge frequentie, dus 160 of meer passen per minuut (altijd, ook tijdens het vogels kijken)
- Let op je houding: http://www.prorun.nl/training/looptechn ... in-10-tips
- In het boek "Ik hardloper" staan ook nog wat tips over chi running.

Succes!

Met blijde groet,

Rob

Plaats reactie