neusademhaling tijdens hardlopen

Plaats reactie
Catharina123
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2020, 07:52

neusademhaling tijdens hardlopen

Bericht door Catharina123 »

Vandaag begonnen met rondje hardlopen, ca 5km. dacht dat neusademen dat doe ik wel even....
Dit lukt mij niet meer dan 4x achter elkaar en moest al snel weer 'bijademen' door de mond.
Wat viel mij dat tegen...Zat daardoor al gelijk heel hoog in mijn hartslag en kreeg dit niet meer echt omlaag
tijdens het lopen.
1. Hoe kan ik dit het beste trainen zodat ik wat langer door de neus kan blijven ademen?
2. En hoe kan ik het beste 'tellen" voor de neusademhaling tijdens hardlopen? 4 tel in en 4 tel uit en 4 tel vast???
Of zoals Marjon zegt: 2 tel in, 4 tel uit en 2 tel rust?? of is dat alleen in rust?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: neusademhaling tijdens hardlopen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Catharina,

In het begin kun je het best heel rustig lopen met een neusademhaling. Nog niet tellen en nog niet te hard. Als dat goed gaat kun je het tempo iets opvoeren.

Het tellen komt later wel, dat is in het begin te veel tegelijk.

Succes!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: neusademhaling tijdens hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Catharina,

Je hoeft je ademhaling niet te pauzeren tijdens het hardlopen, dat doe je alleen tijdens de oefeningen in rust!

Succes!
Rob
John De Bokx
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2021, 21:07

Re: neusademhaling tijdens hardlopen

Bericht door John De Bokx »

Hoi Koen,
Bij dag 26 van Tem je brein heb je het over het uitademen bij sporten. Volgens mij gaat het daar bij mij mis. Ik heb een aantal jaren met veel plezier getraind op de boxmaster. Een intensieve work-out van 1/2 uur per week. Tijdens het boksen had ik nergens last van, maar de uren en dagen erna, was ik volledig uitgeput en had hoofdpijn en spierklachten. Daar ben ik dan maar mee gestopt. Toch zou ik het boksen weer graag willen oppakken. Alleen, als ik zo intensief bezig ben, heb ik geen erg in mijn ademhaling. Voor mijn gevoel ben ik alleen maar aan het uitademen. Tussen de wisselmomenten bij het boksen, volgt er vaak een actief herstel, middels planking, squad, lunges, etc. Dan probeer ik op mijn ademhaling te letten, maar dan moet ik ook nog opletten dat ik inadem als ik de inspanning verricht en uitadem als ik alles los laat. Dan raak ik helemaal 'de weg kwijt'. Ik vind het wel jammer, want de sporten die ik leuk vind, vragen allemaal een flinke fysieke inspanning (spinning, boksen, voetbal). Nu ben ik 64 jaar, dus moet ik me ook wel afvragen of het nog zinvol is om me zo intensief in te spannen. Juist dat laatste vind ik het leukste aan sporten. Even lekker uitleven. Hoewel alles heel helder is (zowel het programma Tem je brein, als de boeken) wil ik je toch nog om wat tips vragen.

Groet, John
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: neusademhaling tijdens hardlopen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha John,

In principe kan je lijf prima een halfuur intensief boksen met een snelle ademhaling of juist veel momenten dat je stopt met ademen. Dat is geen bezwaar. Als ná het sporten maar weer snel in rust komt. Dus een ademhalingsoefening van 10 minuten na het sporten is de moeite van het proberen waard. Hoofdpijn kan ook duiden op vochtgebrek. Drink je genoeg water?
Plaats reactie