Neiging om diep in te ademen?

Plaats reactie
MCBurkels
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2014, 12:49

Neiging om diep in te ademen?

Bericht door MCBurkels »

Herkennen jullie dit? Tijdens het sporten de behoefte om even diep in te ademen? Ik doe dat vaak (trouwens ook in rust maar dan minder vaak) omdat het mij het gevoel geeft dat m'n longen dan even verschoond worden... Achterlijk misschien.. Tijdens de Dam tot Damloop zei mijn loopmaatje " je zit veel te veel ' achter' je adem". En het helpt me ook niet, ja eventjes, dan lijkt het een gevoel van " hè hè". Waarom heb ik die neiging? Herkent iemand dit? Ik voel de behoefte ook tijdens de ademhalingsoefeningen.
wervis
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2014, 08:05

Re: Neiging om diep in te ademen?

Bericht door wervis »

Ja dit gevoel heb ik ook tijdens het lopen en de oefeningen. Af en toe even "vlug" in en uitademen vindt ik dan ook weleens lekker.
Loershop
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2014, 23:02

Re: Neiging om diep in te ademen?

Bericht door Loershop »

Ja, ook ik heb wel eens de neiging om ff lekker diep in te ademen, wat mijzelf is opgevallen dat ik dit vooral doe als ik bewust op mijn ademhaling let. Als ik er niet zo op let merk ik op een gegeven moment dat het best wel al goed met mijn ademhaling zit :D Ik zit nu op dag 22 soms denk ik dat ik het niet goed doe, let er dan extra op en neem dan af en toe een extra teug lucht, mja ik weet van mezelf dat ik soms (vooral met sporten) te fanatiek en perfectionistisch ben :oops:
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Neiging om diep in te ademen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Er is niets mis met een diepe teug af en toe. Als je maar niet de hele tijd diepe teugen neemt. Je kunt het eenvoudig controleren met een hartslagmeter. Ga lekker lopen. Kijk dan wat je hartslag is en begin met een oefening. Zakt je hartslag, dan gaat het goed.

Succes en groet, Koen
meriamzwolle
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2015, 12:59

Re: Neiging om diep in te ademen?

Bericht door meriamzwolle »

Hallo,
Ik heb dat ook. Best regelmatig, Tijdens het sporten maar ook in rust. Dan voelt het net of ik echt even adem nodig heb.
Niet fijn maar tijdens het lopen lucht dat wel even op.

Wat kan je doen dat je niet meer hebt?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Neiging om diep in te ademen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag meriamzwolle,

Als je de behoefte voelt moet je het zeker doen. Je zult merken dat je door een rustige ademhaling, waarbij je niet diep inademt, op een gegeven moment de diepe teugen niet meer nodig hebt.

Loopse en groet Koen
Elvee
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2016, 15:58

Re: Neiging om diep in te ademen?

Bericht door Elvee »

Ik merk bij mezelf dat ik tijdens het lopen vaak even over een bepaald punt heen moet qua ademhaling. Ik 'moet' dan gewoon een diepe teug nemen waarna ik het gevoel heb dat ik daarna even leeg loop of zoiets. Dit gebeurt soms wel 1 a 2 keer per minuut. Ik vind het zelf heel vervelend en denk dat het extra energie kost. Is er een manier om hier vanaf te komen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Neiging om diep in te ademen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Elvee,

Af en toe een diep teug is niet erg, zoals Koen ook al zegt. Ik denk dat je teveel je best probeert te doen.
Tel je je stappen tijdens het ademhalen? Dus bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 4 uit. Experimenteer hier mee, dus probeer voor jezelf te ontdekken wat je lekker vind. Dit kan voor ieder tempo anders zijn. De enige regel is dat je nooit meer passen inademend dan uitademt.

Met blijde groet,

Rob
Elvee
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2016, 15:58

Re: Neiging om diep in te ademen?

Bericht door Elvee »

Dank voor je snelle reactie. Ik ga vanaf nu meer op mijn ritme van ademhaling letten en kijken of het helpt.
Plaats reactie