Hoge hartslag met neusademhaling

Plaats reactie
ReneRennen
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2017, 20:02

Hoge hartslag met neusademhaling

Bericht door ReneRennen »

Hallo, Ik geef training in Breda en propageer daar neusademhaling (vooral na het lezen van Zuurstofwinst). Een van mijn loopsters vertelde dat zij met neusademhaling een hogere hartslag heeft. Dus bij hetzelfde tempo een aanzienlijk hogere hartslag (15-20 slagen per minuut). Zij is nog geen ervaren neusademhaalster. Ik zelf heb diezelfde ervaring.

Hoe is dit te verklaren? Ik zou de omgekeerde reactie verwachten. Omdat de spiercellen meer openstaan voor zuurstof, zou ik verwachten dat het lichaam een seintje geeft om het hart minder snel te laten kloppen. Waar redeneer ik verkeerd?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hoge hartslag met neusademhaling

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Rene,

Marion Meesters van het boek Zuurstofwinst zegt het volgende:

Het is waarschijnlijk zo dat ze de neusademhaling nog als stressvol ervaart. Het
kost haar waarschijnlijk nog te veel moeite om met alleen een neusademhaling te
lopen en het lichaam krijgt dan het gevoel dat het niet genoeg lucht krijgt. De
stress die dat oplevert, laat de hartslag omhoog gaan. De oplossing is langzamer
lopen. Dat vinden veel mensen niet leuk, omdat ze bang zijn dat ze achteruit zullen
gaan. Maar het is tijdelijk. Je moet zo langzaam lopen dat je gemakkelijk door je
neus kunt ademen. Dan wen je er langzamerhand aan en kun je uiteindelijk steeds weer
een beetje sneller lopen, met hetzelfde ontspannen gevoel. De crux zit hem dus in de
ontspanning. Voor wedstrijdlopers die in de voorbereiding van een wedstrijd zijn en
niet tijdelijk een stapje terug willen doen: die moeten als het te intensief wordt
de mond af en toe opendoen. Hun langzame duurlopen moeten ze uiteraard wel helemaal
op de neusademhaling doen (zo langzaam als nodig is om ontspannen door de neus te
kunnen ademen).

Kun je hier mee verder? Koen
Plaats reactie