Neusademhaling en hardlopen

Plaats reactie
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Neusademhaling en hardlopen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Sinds het boek Zuurstofwinst van Marion Meesters en Patrick McKeown ben ik serieus aan de slag met neusademhaling tijdens het lopen.

Ik begin pas net en heb nog weinig ervaring.

Wat ik wel merk is dat ik eenvoudig met een neusademhaling hoog in hartslagzone D2 kan lopen (volgens de schaal dat de bovengrens van D3 het omslagpunt is) terwijl anderen 'gedwongen' met een veel lagere hartslag moeten lopen.

Heb jij ervaring met neusademhaling? Ik ben benieuwd naar je ervaringen en welke hartslag je kunt lopen met een neusademhaling.

Groet,

Koen
mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door mirjamst »

Hmm, ik kom er nu door jouw vraag pas achter dat die neusademhaling zoals in Verademing beschreven de rustoefening was en niet ook voor tijdens het sporten. In de veronderstelling dat die neusademhaling ook voor tijdens het lopen was, ben ik daar dus al vorig jaar zo rond november mee gestart. Ik snapte dus eigenlijk de nieuwigheid niet aan jouw vraag :oops:

Ik weet niet of ik makkelijker loop dan zonder neusademhaling, want dat heb ik al zo lang niet meer gedaan. Wel adem ik structureel door mijn neus in, maar adem ik uit in combi neus en mond (dat uitademen hou ik behoorlijk lang vol).
Wel merkte ik al enige tijd geleden dat ik vogels kijken (in de zin van langer uit- dan inademen) makkelijk midden D3 kan lopen, zelfs richting hoog D3. Was wat verwarrend, want idee was natuurlijk dat vogels kijken relatief langzaam was, terwijl het voor mij in de voorbereiding op Rotterdam de snelste training was.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Mirjamst,

Wat is je omslagpunt en hoe heb je die gemeten, als ik vragen mag? En bedoel je D3 in 'onze' zones?

https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Ben benieuwd.

Koen
mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door mirjamst »

Ha Koen,

Omslagpunt is 170, bepaald via een echte sportrusten-veldtest (via sportrusten Den haag), net als de zones. D3 loopt hiermee bij mij vanaf 154. Dat langer uit- dan inademen gaat volgens mij tot ca 160 echt best makkelijk, daarboven kost wel wat meer moeite. Is dus niet zo dat ik probleemloos tot iets onder mijn omslagpunt kan lopen hoor, maar uitademing verlengen lukt me ook dan nog net.

Ik ga 16 juli nog een 10km lopen (zo voluit als ik verantwoord vind met het zomerweer), zal eens opletten tot welke hartslag het me lukt om de uitademing te verlengen...

Groeten Mirjam
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dat gaat errug goed Mirjam,

Mooi werk. Ben benieuwd wat er 16 juli uitkomt.

Geluk,

Koen
mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door mirjamst »

Gaat zeker goed, loopt ook wel zo prettig als je het idee hebt zelfs op je omslagpunt nog enige controle te hebben over je ademhaling (hoe kapot je verder ook bent).

Enige is dat het mss wel goed is om na te denken over een andere uitleg van vogels kijken, want alleen gebaseerd op ademhaling vrees ik dat ik daarbij sneller loop dan (denk ik) de bedoeling is...
Melvin Keppel
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2017, 10:18

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door Melvin Keppel »

Ik pas het zo af en toe toe tijdens het lopen, eerst 4km met de mond dicht, even wennen. Vervolgens 6km, dat ging eigenlijk best goed. Laatst 10km gelopen wat ook goed ging, aan het einde steeds iets harder gegaan om te kijken hoe dat ging. Dat ging best wel goed en kwam ook tot hoog Zone 2 was natuurlijk wel goed warm tegen het einde aan.

Tijdens het fietsen heb ik hier veel meer moeite mee, te veel gewend om met mijn mond open te fietsen ook met lage hartslag.
DaanSmit
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2017, 21:51

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door DaanSmit »

Ik ben als absolute beginner inmiddels halverwege mijn 10K-100 dagen. Test laten doen; mijn omslagpunt is 187, maar lopen met die hartslag vind ik (nu nog) verschrikkelijk.

Ik had me verder stellig voorgenomen om alleen maar door mijn neus te ademen (in en uit) en dat ging prima. Tot gister.

Voor het eerst moest ik in D3 lopen, maar ik kwam niet op 170. Totdat ik ook met mijn mond ging ademhalen; toen lukte het wel. Een soort van bevrijd gevoel maakte zich van mij meester.

Ik weet niet of ik meer ademoefeningen moet doen of dat een kleine verkoudheid in de weg zit, maar dat maakt me eigenlijk niet zo uit. Het is een ervaring en we gaan vrolijk verder.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Daan,

Je doet het prima!
Ik ben ook naar aanleding van het boek "Zuurstofwinst" aan de gang gegaan en heb eigenlijk dezelfde ervaring als jij.

Hoe hoger het tempo, hoe moeilijker het wordt om door de neus te (blijven) ademen. Tijdens wedstrijden gaat het bij dus nog steeds door de mond. Misschien dat het ooit nog verandert....

Blijde groet,

Rob
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door jleeuwer »

Oud topic weer even nieuw leven inblazen.

Gisteren om te beginnen even 10 minuten hardgelopen met neusademhaling. Op dit moment kan ik niet harder dan 07:30/km lopen met neusademhaling. Daarna mond weer open gedaan en 10km rond de 4:40/km gelopen, dus dat is nogal een verschil.

De komende tijd ga ik proberen om dmv oefeningen mijn ademhaling te verbeteren, en ook checken hoeveel sneller ik dan kan lopen met neusademhaling.

Let wel, ik zie die neusademhaling tijdens het rennen meer als test/oefening, maar tijdens een wedstrijd zou ik het niet doen. Zoals in Zuurstofwinst wordt geschreven over hoogtestage "leef hoog, train laag". Dus volgens mij moet je in het dagelijks leven ademhalingsoefeningen doen, en vervolgens tijdens het hardlopen lekker veel lucht naar binnen halen door je mond. Daarna weer goed herstellen dmv een rustige nachtrust met neusademhaling. Zo kijk ik er (nu) tegenaan.
Trainer Serge
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mar 2017, 10:26

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door Trainer Serge »

Hoi
Ik kan de neusademhaling volhouden tijdens vogelkijken en D2-trainingen. Bij D3 trainingen doe ik het gecombineerd met een mondademhaling (puntje van de tong tegen het gehemelte). Grootste voordeel van de neusademhaling is voor mij het volhouden van de buikademhaling.
gr. Serge (Sportrusten Eindhoven)
Marco160
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2017, 14:33

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door Marco160 »

Vandaag de kwart marathon van Egmond
Gelopen.
Ben al een tijdje bezig met ademhaling.
Vandaag merkte ik dat ik tijdens een neusademhing
Enorm veel rust/ ontspanning ervaar.
Hou het nog niet een hele
Wedstrijd vol. Voor mij is het allerbelangrijkste voor / tijdens het hardlopen
De ademhaling.
Nu gaat bij mij de neusademhaling wel in en uit, dus niet 2 in en 3 uit.
Kan dit kwaad (neus in uit) ivm verhouding zuurstof / koolmonoxide.
Chi running promoot ook de volledige neusademhaling.
Wat is jullie advies?

Mvgr.,
Marco
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marco,

Tijdens een wedstrijd is het prima om even lang in als uit te ademen, dat is geen enkel probleem. Alleen als je rustiger loopt dan kun je de uitademing verlengen.

Doe een neusademhaling als dit goed gaat, en schakel over om mondademhaling als je het gevoel hebt in ademnood te komen of als je het gewoon niet prettig (meer) vind.

En mijn ervaring is ook dat tijdens de rustige trainingen je prima door de neus kunt ademen, maar dat dit tijdens de wedstrijd niet te doen is. Maar dat is erg persoonlijk. ;)

Blijde groet,
Rob
Gebruikersavatar
Drizzt
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2019, 10:33

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door Drizzt »

Ik merk zelf dat ik vrij veel moeite heb om door mijn neus in te ademen; voor mijn gevoel moet ik gewoon meer moeite doen om dan lucht naar binnen te krijgen en dat voelt dan dus als onnodig energieverbruik. Als ik via de mond adem gaat het gewoon echt significant soepeler. Ritme is dan goed en gecontroleerd en ook heel stabiel; dit voelt dan dus ook echt veruit het comfortabelst.
Tijdens normale bezigheden geen problemen; neusademhaling voelt dan zeer goed en rustig en eigenlijk fijner dan door de mond.
Betekent dit dat ik toch het neusademhalen tijdens hardlopen meer moet "trainen"?
Drizzt
It's better to reach for the stars than to sit idle.
You may not reach them but you might catch an apple in the effort.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Neusademhaling en hardlopen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Drizzt,

Ja, het is wel de moeite waard om periodes tijdens je training te kiezen waarbij je bewust een paar kilometer met een neusademhaling loopt om te zien of je gevoel daarbij anders wordt.

Ben benieuwd.
Plaats reactie