Verschil Spinningles versus D3 hardlooptraining

Plaats reactie
Jeannet van der Poel
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mei 2017, 20:38

Verschil Spinningles versus D3 hardlooptraining

Bericht door Jeannet van der Poel »

Hoi hoi,

Ik heb net jullie boek Verademing in 1 ruk uitgelezen! Heel interessant en hoop dan ook over 25 dagen een hoop vage klachten kwijt te zijn :D .

In jullie boek staat dat je beter niet aan spinning les kan doen, maar wat is het verschil met een hardlooptraining in zone D3?? Dat is toch ook intensief?

Ik ben nu 3 weken bezig met het 10K sportrusten schema en de loopjes in 10K tempo loop ik ook in zone D3, hoort dat zo? Want wordt dat dan niet te intensief? Twee trainingen in zone D3 en maar 1 x vogels kijken?

Laatste vraagje: ik wil ook gaan trainen voor een halve marathon... kan dat ook met 3x in de week trainen met incidenteel een keer 4x per week? Of is dit schema heel veel zwaarder dan het 10K schema? Anders ga ik eerst 100 dagen 10K afmaken, voordat ik overstap naar de Halve Marathon. (ik wil dan ook graag eerst de workshop volgen, maar 1 juli is al zo snel ;) )

Groetjes en bedankt alvast!!
Jeannet
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil Spinningles versus D3 hardlooptraining

Bericht door Koen - Sportrusten »

Hoi Jeannet,

Ik ben benieuwd hoe de ademhalingsoefenigen bevallen. D3 hardlopen is anders dan spinning. Met spinning jaag je je hartslag boven je omslagpunt, en dat raden we af als je herstel nog niet optimaal is. D3 hardlopen is prima, zeker als je ook je rusthartslag in de gaten houdt.

Het schema voor de halve marathon is goed te volgen als je 3 x in de week loopt. Vogels kijken komt dan te vervallen.

Kun je hier wat mee?

Geluk,

Koen
Jeannet van der Poel
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mei 2017, 20:38

Re: Verschil Spinningles versus D3 hardlooptraining

Bericht door Jeannet van der Poel »

Hoi Koen,

Ja hier kan ik wel wat mee, dank je wel voor je reactie!!

Ik ben nu een week bezig met de ademhalingsoefeningen en het gaat goed! In het begin kreeg ik er het benauwd van, maar waarschijnlijk deed ik teveel mijn best :D. Het wisselt nog wel per dag, maar ik vond het wel gaaf te zien dat mijn hartslag al een keertje de 56 aantikte (ipv 61).

Kan het kloppen dat de klachten eerst iets erger worden?
Ik neem aan dat de oefeningen ook niet direct zijn uitwerking heeft, maar pas na een maandje volhouden...

Groetjes,
Jeannet
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil Spinningles versus D3 hardlooptraining

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Jeannet,

Hoe snel de oefeningen aanslaan verschilt per persoon. Wat na een week wel belangrijk is, is dat de oefening prettig is om te doen.

Merk je dat het goed voelt?

Het is herkenbaar dat klachten eerst wat erger worden.

Geluk,

Koen
Jeannet van der Poel
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mei 2017, 20:38

Re: Verschil Spinningles versus D3 hardlooptraining

Bericht door Jeannet van der Poel »

Hi Koen,

Ik vind het nog best lastig om in de juiste flow te komen, dat mijn hartslag daadwerkelijk omlaag gaat doordat ik niet teveel mijn best doe met ademhalen. Ik ga ook altijd spontaan mijn hartslag voelen in mijn keel, borst of buik, dat leidt mij heel erg af...

Maar het tijdstip van de oefening is goed te doen en makkelijk in te passen in mijn dagelijkse routine... (voor of na het tandenpoetsen) Dit is wil erg prettig om even rustig de dag af te sluiten, dus ik zit met gemak 10 a 15 minuten...

Na het hardlopen vind ik het ook nog lastig, mijn hartslag gaat dan eerder weer omhoog, dan omlaag....
Maar ik blijf gewoon door oefenen, moet vast een keer gaan lukken ;)

Groetjes,
Jeannet
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil Spinningles versus D3 hardlooptraining

Bericht door Koen - Sportrusten »

Klinkt goed Jeannet,

Succes ermee enne, na het lopen vooral rustig de oefening doen en niet te goed je best doen.

Geluk,

Koen
Plaats reactie