Hartslag tijdens Marathon en Ademhaling

Plaats reactie
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Hartslag tijdens Marathon en Ademhaling

Bericht door Torrerob »

Hallo Allemaal,

Ik lees regelmatig op dit forum en de laatste tijd valt me op dat er vrij veel mensen zijn die moeite hebben om hun hartslag laag te houden bij de start van de marathon die ze lopen. Ik heb nu zelf 2 keer gelopen, en ik herken het ook wel. Maar het is me tijdens de marathon wel gelukt om mijn HR weer 'onder controle' te krijgen en binnen de marge van 3 slagen rond Marathon HR te lopen.

Veel mensen lukt dat niet. Ik vraag me af of iedereen ook wel goed op de ademhaling 'traint'. Ik heb het gevoel dat de meeste onder ons het sportrusten vooral zien als een goed schema om te lopen, maar dat ze de bijbehorende component 'rustig ademhalen' wel onderschatten. Als je voor je training, tijdens je training en na je training met je ademhaling oefent, dan train je dat dus ook. Dit heb je volgens mij nodig om tijdens de marathon weer grip op je HR te krijgen. Immers, als je je ademhaling tijdens het lopen oefent, dan daalt je Hartslag. Dit is wat je moet doen in de eerste kilometers na de start.

Als je dit met het trainen nooit oefent, dan lukt het waarschijnlijk ook niet tijdens de marathon en dat is natuurlijk zonde! Tijdens de Marathon hebben we allemaal meer last van wedstrijdspanning. Die verhoogde HR moet weer onder controle komen om geen overbodige energie te verspillen. De ademhalingstips bij sportrusten werken echt!, maar je moet ze natuurlijk wel oefenen/trainen.

Ik hoop mensen dit meer gaan realiseren, want een mooie marathon gun ik iedereen! Ik denk echt dat als je tijdens je training meer met Ademhaling oefent dat het dan makkelijker is om je HR naar beneden te krijgen.

Wat ik zoal doe tijdens de trainingen is:
-Oefening Voor en Na de training (standaard)
-hele training door mijn neus ademen
-Interval met de rustige stukken door de neus ademhalen
-tijdens de training met 'bolle wangen' HR zo laag mogelijk houden (dus op Marathon HR), en tempo zo hoog mogelijk.
-tijdens de training met diepe buikademhaling HR zo laag mogelijk houden (op Marathon HR), en tempo zo hoog mogelijk.
-Met verschillende ritmes lopen: 3 passen inademen, 5 passen uitademen. (of 4-4, of 2-3) en uitzoeken wat werkt en wat niet.

Moraal van het verhaal: Onderschat de mogelijkheden niet van het oefenen met Ademhaling en HR, zodat je tijdens de marathon 'gereedschap' hebt om je HR onder controle te krijgen !

groeten Rob
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hartslag tijdens Marathon en Ademhaling

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Rob,

Dank voor je mooie reactie. Ik sluit me er - vanzelfsprekend - helemaal bij aan.

Geluk,

Koen
Trainer Serge
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mar 2017, 10:26

Re: Hartslag tijdens Marathon en Ademhaling

Bericht door Trainer Serge »

Hoi Rob,

Ook ik kan je verhaal beamen. Wanneer je de ademhaling goed oefent en onder controle krijgt levert dit erg veel op.
Sinds een jaar train ik consequent met een goede diepe neusademhaling. Snelheden en afstanden heb ik eigenlijk niet zo op gelet en achteraf bleek het steeds laag D2 te zijn. Toch loop ik tijdens wedstrijden (halve, 15K en 10K) echt super tijden.
Ik merk wel dat 100% van de mensen die ik train moeite hebben de juiste ademhaling vol te houden. Werk aan de winkel dus (voor mij).
gr. Serge
Sportrusten Eindhoven
Plaats reactie