Sportrusten niet voor mij geschikt?

Plaats reactie
henkvanderhoek
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2015, 12:17

Sportrusten niet voor mij geschikt?

Bericht door henkvanderhoek »

IK ben al een poos bezig met het mijn ademhaling. Daarbij merk ik niet dat ik een daling van mijn hartslag zie. Ik heb alle drie beschreven technieken gebruikt (adem in, adem uit en pauze of juist verlengen van de ademhaling). Zowel tijdens het hardlopen als tijdens rusten merk ik geen verschil. Is sportrusten daarmee voor mij niet geschikt?

Ik heb wel volgens het schema getraind voor de 5 km en probeerde er een snelle tijd mee te lopen. Omdat ik voordien ook al met een schema liep waarin dergelijke snelheden zaten opgesloten (trainen met hartslag meter (laag duurloop 2, af en toe duurloop 3 en eenmaal per week op 5 kilometer wedstrijdtempo) merkte ik dat ik door het geringere aantal kilometers alleen maar minder snel ben geworden. Is sportrusten daarmee voor mij een zinloze keuze? :roll:
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Sportrusten niet voor mij geschikt?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Henk,

Je hartslag zal alleen signifant dalen als je verkeerd ademhaalde, als je dus al met een lage frequentie ademhaalt zal het effect minder merkbaar zijn. Wat je wel zult moeten merken is dat je hartslag je ademhaling volgt. Dus tijdens het inademen loopt hij op, bij het uitademen zakt hij weer.

Het 5km schema is een beginners schema, dus voor mensen die beginnen met hardlopen. Dit schema heeft als doel je te trainen voor het (blessurevrij) uitlopen van een 5km, en niet zozeer dit zo snel mogelijk te doen.

Aanvankelijk was het 10km schema er wel op gericht een 10km zo snel mogelijk te lopen, maar nadat gebleken is dat verreweg de meeste gebruikers van het schema als doel hebben het uitlopen van de 10km en niet zo zeer dit zo snel mogelijk te doen, is dit schema ook aangepast.

Het schema voor de halve en de hele zijn er wel op gericht je deze zo snel mogelijk te laten lopen, maar omdat hier je wedstrijdhartslag lager is, zijn ook de trainingshartslagen minder hoog dan voor een snelle 10km.

Hoe kun je het schema wel gebruiken?
Als niet beginner adviseer ik je dus ook het 10km schema als basis te gebruiken, en als je als doel hebt een snelle 5km of 10km te lopen zal je 1 van de 3 trainingen voluit moeten doen, dus zo dicht mogelijk (of boven) je omslagpunt. Als je dit vervelend vind, of als het niet lukt om zo'n hoge hartslag te halen, maak er dan een intervaltraining van. Doe 2/3 snel, 1/3 langzaam en dit dan een aantal maal. Dus bijvoorbeeld 500 meter snel, 250 meter rustig en dit dan een aantal maal.

Kun je hier wat mee?

Met blijde groet,

Rob
henkvanderhoek
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2015, 12:17

Re: Sportrusten niet voor mij geschikt?

Bericht door henkvanderhoek »

Beste Rob,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ga het eens proberen.

Mvg, Henk
Plaats reactie