Ademhaling tijdens hardlopen

Plaats reactie
Miran
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:24

Ademhaling tijdens hardlopen

Bericht door Miran »

Inmiddels zit ik op dag 25 van het 100 dagen programma. Ik merk dat ik nog steeds moeite heb om mijn ademhaling onder controle te krijgen. Ik heb pas een PR gelopen op mijn snelle 10km, en mijn benen willen wel maar merk dat ik erg hoog en onregelmatig adem. Tijdens rust krijg ik mijn hartslag keurig omlaag, dus ga er van uit dat ik de ademhalingsoefening goed uitvoer, maar ik heb er geen idee van of deze ademhaling automatische door gaat als ik weer mijn bezigheden oppak (ik heb het idee dat ik dan ook weer te veel adem). Als ik er op let dan ben ik er weer op gefocust en lijkt het goed te gaan. Wat kan ik hieraan doen? Ik merk dat ik er veel over nadenk en dat werkt voor mij ook averechts.

Groeten Miranda
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademhaling tijdens hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Miranda,

Als je regelmatig de oefening doet in rust, dan wordt het vanzelf een natuurlijke manier van ademhaling. Daar hoef je niet bang voor te zijn. in principe gaan we uit van 1 maal per dag, maar een saaie vergadering of een file gebruik ik ook regelmatig om een extra oefening in te lassen :D .

Tijdens het lopen probeer dan je ademhaling te koppelen aan je passen. Dus tijdens een snelle 10km doe je 2 stappen inademen, 2 stappen uitademen. Tijdens vogels kijken verleng je je uitadememing, dus doe je bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 5 stappen uitademen. Experimenteer zelf wat je het prettigst vind, er is geen vaste regel hoeveel passen je moet in- of uitademen. De enige regel is dat je evenlang of langer uitademt dan inademt.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie