Hartslag tijdens vogels kijken

Plaats reactie
judithbusscher
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2016, 14:17

Hartslag tijdens vogels kijken

Bericht door judithbusscher »

Hallo,
tijdens de trainingen op marathon hartslag kan ik mijn hartslag goed onder controle houden. Ook de oefeningen in rust gaan meestal goed. Alleen tijdens het vogels kijken, loop ik vaak met een hoge hartslag (terwijl ik echt langzaam loop) en ik krijg deze ook echt niet lager. Soms is mijn hartslag dan zelfs hoger dan als ik train op marathon hartslag en een stuk harder loop.
Hoe kan ik dit veranderen?

Hartelijke groet,
Judith
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag tijdens vogels kijken

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Judith,

Tijdens het vogels kijken neem je geen hartslagmeter mee, of je kijkt er niet op als je het toch doet :)
De bedoeling is dat je focust op ontspannen lopen, waarbij je het uitademen verlengt. Dus je ademt langer uit dan dat je inademt (door bijvoorbeeld je stappen te tellen tijdens het in- en uitademen.)

Voordeel is dat je betert luistert naar je lichaam, zonder je te laten dicteren door een apparaat.

En ja, het kan wel eens voorkomen dat je dan sneller loopt dan je marathontempo, geen probleem.

Met blijde groet,

Rob
judithbusscher
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2016, 14:17

Re: Hartslag tijdens vogels kijken

Bericht door judithbusscher »

Hoi Rob, bedankt voor je reactie.
Ik ga juist heel langzaam, alleen mijn hartslag blijft hoog...
De volgende keer laat ik de meter thuis. Ik zou het fijn vinden als ik dan ook voel dat ik een lage hartslag heb als ik langzaam loop en dat is me tot nu toe niet gelukt.
Heb je daar nog tips voor? Die oefeningen lukken in rust en als ik harder loop, alleen niet tijdens het vogels kijken.
Groet, Judith
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag tijdens vogels kijken

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Judith,

Duidelijk verhaal. Misschien dat je deze tips al kent, maar voor de zekerheid geef ik ze toch maar: :)

Nog wat uitleg over ademhaling tijdens het lopen:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/a ... het-lopen/

Speel ook met de ademhaling door een verschillend aantal stappen te nemen tijdens het in en tijdens het uitademen. Verhoog en verlaag het aantal stappen en kijk wat je het lekkerste vindt. De enige regel is dat je meer stappen doet over het uitademen dan over het inademen. En je pauzeert dus niet na het uitademen.

Verder kun je je snelheid en dus ook je hartslag goed regelen als je je stapfrequentie lekker hoog houdt. Dus in ieder geval boven de 160 stappen per minuut. Loop hetzelfde aantal stappen per minuut, ongeacht je snelheid.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie