yesssss....het werkt, dank voor 'tem je brein'!!

Plaats reactie
marlene koppen
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2021, 12:06

yesssss....het werkt, dank voor 'tem je brein'!!

Bericht door marlene koppen »

hoi Koen, ik heb ontzettend veel opgestoken uit 'tem je brein'! en blij dat ik het gedaan heb. interessant om al die verschillende ademhalingsoefeningen te leren kennen en de theorie erachter. met dat laatste worstel ik nog, de O2/C02 uitwisseling vind ik nog een uitdaging om te begrijpen.
ondertussen is het al een gewoonte geworden om dagelijks enkele keren 10 min. mijn favoriete ademhaling te doen (neus in-neus uit-pauze) en de Anapana-oefening.
heel welkom, want mijn energie/concentratie raken sinds een aantal jaren snel op en door even 'op te laden' kan ik weer verder.
dat opladen doe ik meestal door Transcente Meditatie (dat ik al sinds 1996 min of meer beoefen) en nu ook door de door jou geleerde ademhalingen.
en yesssssss... het werkt!!!!!! het is een welkome aanvulling op de TM, want praktisch beter om te doen, en ik raak er -bijna- even ontspannen van.
verder over het programma: met de WHM was ik al bekend door je ijskoude programma. met de overige oefeningen 'speel' ik nog.
in het boek 'verademing' ben ik nog bezig, vooral met de fysiologie van de ademhaling.
een leuke bijkomstigheid is dat ik je boek "10 dagen stil" in bijna 1 adem heb uitgelezen.
dat komt zo: jaaaaren geleden, ongeveer 2004/2005, heb ik lang met de gedachte (beter: het gevoel, de drang) rondgelopen om de Vipassanameditatie te doen in Bilzen. op de een of andere manier trok het me aan, vanuit een behoefte om uhhh.... alleen met mijzelf te zijn / tot mijn kern te komen. of zoiets, maar ook het idee van: tjeeee, wel erg heftig, niet praten, vrijwel de hele dag mediteren... kan en wil ik dat wel? bovendien: mijn omgeving zal me voor gek verklaren. en hoe moet dat praktisch, 10 dagen er tussenuit, met zoon, katten en werk? kan het niet 3 dagen, of 5, om het uit te proberen? maar dat kon niet. het was alles of niks, daar.
omdat de behoefte om alleen-met-mezelf te zijn bleef, heb ik toendertijd een alternatief gekozen. ik ging 4 dagen op 'retraite' bij Priorij Regina Pacis in Valkenburg. deze -zwijgende- Benedictijner nonnen bieden een sober maar gastvrij onderkomen aan gasten die tot rust willen komen. zonder te praten en met de keuze om wel of niet mee te doen aan religieuze activiteiten. en het werd een hele bijzondere week in stilte voor me.
en dan nu, 17 jaren later, kom ik je boek tegen en kom ik er eindelijk achter hoe het er aan toe gaat tijdens de Vipassana 10 daagse!
DANK JE WEL Koen, voor dit inkijkje en voor het delen van je ervaringen daar.
en ja, het trekt me potverdorie wéér aan....ná het lezen ervan, alhoewel ik sinds die tijd stukken dichter bij mezelf ben gekomen en ik een tevreden en blijmoedig mens van 64 ben.
nou, dat zijn mijn ervaringen!
en ik hoop je een keer live te ontmoeten bij een activiteit.

met welgemoede groet van Marlene uit Landgraaf
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: yesssss....het werkt, dank voor 'tem je brein'!!

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Marlene,

Dank voor je uitgebreide en enthousiasmerende verhaal. Op naar een ontmoeting, enne: zo'n 10-daagse is een aanrader ;) .

Mooie dag!

Koen
Plaats reactie