hoezo CO2 in bloed door lang uitademen?

Plaats reactie
marlene koppen
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2021, 12:06

hoezo CO2 in bloed door lang uitademen?

Bericht door marlene koppen »

ik begrijp dat er meer CO2 in je bloed achterblijft als je even stopt ná de uitademing. maar als je je uitademing verlengd, blaas je toch méér CO2 uit? wat niet de bedoeling is? ik heb hfdst. 1 bestudeerd en begrijp het nog steeds niet, van die gas/stofwisseling...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hoezo CO2 in bloed door lang uitademen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marlene,

Je maakt een denkfout, de natuurkunde probeert een evenwicht te maken, dus de CO2 in de longen wordt even hoog als de CO2 in je bloed. Als je langzaam uitblaast zal de CO2 in je longen even hoog worden als de CO2 in je bloed, en er op een gegeven moment niet meer CO2 uit het bloed naar je longen gaan.

Als je heel snel in en uitademt zal de CO2 in je longen continu ververst worden en dus continu lager zijn dan de CO2 in je bloed, waardoor het CO2 gehalte in je bloed daalt.

Mocht het nog niet duidelijk zijn hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
marlene koppen
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2021, 12:06

Re: hoezo CO2 in bloed door lang uitademen?

Bericht door marlene koppen »

Uhhhh.... t begint n beetje te dagen, maar ik vind t moeilijk.
Dank voor de uitleg!
Rob de Vries
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2022, 20:28

Re: hoezo CO2 in bloed door lang uitademen?

Bericht door Rob de Vries »

"Als je heel snel in en uitademt zal de CO2 in je longen continu ververst worden en dus continu lager zijn dan de CO2 in je bloed."

Dat stel je, maar ik mis de uitleg c.q. verklaring. Als ik het omdraai, waarom zou dat niet het geval zijn ?

"Als je heel snel in en uitademt zal de CO2 in je longen continu ververst worden en dus continu hoger zijn dan de CO2 in je bloed."
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hoezo CO2 in bloed door lang uitademen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rob,

Je lichaam gebruikt zuurstof en zet dit om in CO2, dus als je niet ademt neemt het CO2 gehalte in je bloed langzaam toe. Je longen blijven in evenwicht met je bloed dus ook het CO2 gehalte in je longen neemt langzaam toe.

Zodra je ademt, adem je deze lucht uit en wordt deze vervangen door verse lucht met een lager CO2 gehalte. Als je langzaam ademt, wordt de lucht in je longen langzamer vervangen door CO2-arme lucht en dus zal het CO2 gehalte in je longen en dus ook je bloed hoger blijven.

Als je heel snel in- en uitademt wordt de CO2 in je longen continu vervangen door CO2 arme lucht, dus ook zal het CO2 in je bloed lager zijn dan als je langzaam ademt.

Je lichaam regelt de bloeddoorstroming aan de hand van het CO2 gehalte. Als je CO2 gehalte hoog is worden je bloedvaten vergroot waardoor het bloed er makkelijker doorstroomt. Zo wordt CO2-rijk bloed vervangen door CO2 armer (en zuurstofrijk) bloed.

Ik hoop dat het iets duidelijk is geworden en anders hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie