Metingen ademhaling s’nachts en HRV

Plaats reactie
ElisaK
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2021, 09:25

Metingen ademhaling s’nachts en HRV

Bericht door ElisaK »

Hallo allemaal, ivm stressklachten ben ik Verademing gaan lezen en doe ik nu de adem oefeningen. Gelijktijdig doe ik mee aan het Covid-red onderzoek. Hiervoor draag ik s’nachts een bandje wat allerlei metingen doet. Waaronder de ademhaling en hrv. Nou begrijp ik dat je ademhaling in de nacht 6-8 zou moeten zijn. Ik zat tussen de 15-18 per minuut dus daar schrok ik van. Nu heb ik rondgevraagd in een groep van mensen die meedoen aan het onderzoek en bij iedereen zit de ademhaling tussen de 11 (weinig mensen) tot over de 22/minuut. Covid-red (onderzoek)zegt dat 10-25 per minuut in de nacht goed is.🤷🏼‍♀️.. En dan de hrv.. daarover zeggen zij dit.. https://www.covid-red.eu/content_faq/wat-is-hrv/
Ik begreep toch echt hoe hoger hoe beter of meten zij anders? Ik kan daar niks over vinden. Wie snapt dit en kan mij dit uitleggen? Thx!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Metingen ademhaling s’nachts en HRV

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Elisa,

Dit is normaal, ik constateerde hetzelfde toen ik mijn Polar 's nachts ben gaan dragen en die registreert ook de ademhaling.
Je autonome ademhaling neemt het dan helemaal over. Wat er gebeurt is dag je ademhaling sneller is maar (veel) minder diep.

Je hartslagvariabiliteit is de variatie in je hartslag. Hiervoor wordt de tijd gemeten tussen twee slagen. Als deze tijd sterk varieert, heb je een hoge hartslagvariabiliteit . Normaal gesproken duidt een hoge hartslagvariabiliteit op een goede conditie. Na een zware training heb je een lagere hartslagvariabiliteit die dan weer hoger wordt naarmate je uitgerust bent. Als je ziek op bed ligt zul je zien dat je een hele lage hartslagvariabiliteit hebt.
Uitgebreide uitleg kun je hier vinden:
https://www.polar.com/blog/nl/2021/02/0 ... oet-weten/

De relatie met stress kende ik eigenlijk niet, maar ik kan me hierbij hier wel wat bij voorstellen. Als ik de uitleg lees kan ik mij ook voorstellen dat ze dit meten in een andere eenheid. In wat voor eenheid wordt deze waarde opgegeven, in ms?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie