Longblaasjes

Plaats reactie
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

Longblaasjes

Bericht door Petra Kooistra »

Ha goedemorgen,
Ik zie net Koen zijn filmpje over de longblaasjes. Je vergelijkt het met een ballon, als je hier lucht in blaast zet het uit en vergroot je het oppervlak. Wat ik niet begrijp is hoe je je longblaasjes dan vergroot bij uitademen. Hoe komt het dat er juist druk op komt als je de lucht eruit blaast?

Fijne dag!

Groeten Petra
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Longblaasjes

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Petra,

Excuses voor mijn late reactie. Als je inademt komen je longen vol met lucht. Je kunt alle lucht er met een zucht weer uitlaten. Dan gebeurt er bij de vertakkingen van de longblaasjes weinig. Maar als je langzaam uitademt en met wat druk op je lippen (pursed lip breathing) dan komt er druk op je longen en longblaasjes waardoor ze meer ruimte innemen. Dit valt samen met je diafragma. Dat kun je hier mooi zien: https://www.youtube.com/watch?v=hp-gCvW8PRY

Is dit antwoord op je vraag?
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

Re: Longblaasjes

Bericht door Petra Kooistra »

Ah, dankje! Het wordt me wel duidelijker. Ik had het diafragma even over het hoofd gezien 🙂 Die drukt natuurlijk naar boven en zorgt dat de lucht wordt uitgeblazen. Als ik het goed begrijp hou je dit, door langzaam uit te ademen iets tegen, waardoor de druk op de longblaasjes ontstaat.
Plaats reactie