Betrouwbaarheid hartslagmeter horloge

Plaats reactie
Janto Botting
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2020, 21:04

Betrouwbaarheid hartslagmeter horloge

Bericht door Janto Botting »

Hallo. Hoe betrouwbaar vinden jullie een hartslagmeter op een hologe? Ik gebruik die op een Samung Gear. Af en toe wijken de waarden behoorlijk af, zonder duidelijke reden. Is het aan te raden om een meter te kopen? Iemand tips?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Betrouwbaarheid hartslagmeter horloge

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Janto,

Ik heb geen ervaring met Samsung. Een horloge dat meet om de pols meet door middel van licht pulsen in de bloedstroom. Om dit goed te kunnen doen moet het horloge stil liggen op de pols EN het moet je bloedstroom kunnen "zien".

Het eerste probleem lost zich meestal op door het horloge goed strak om te doen, door de snelle bewegingen bij het hardlopen wil je horloge ongemerkt toch wel eens bewegen en daardoor meet hij je cadans in plaats van je hartslag, of een combinatie van beide.
Als het horloge de bloedstroom niet goed kan zien, wil het nog wel eens helpen om het horloge aan de andere pols te doen of aan de binnenkant van de arm in plaats van op de pols.

Zoals gezegd heb ik geen ervaring met Samsung. Wel hebben we slechte ervaringen met goedkopere merken. Vaak doen die het nog net in rust, maar zodra je gaat hardlopen gaat het fout om de genoemde redenen.

Dus wat je kunt doen is eens het horloge eens echt strak om te doen op het moment dat je merkt dat de meting niet klopt. Als dat niet werkt is het denk ik goedkoper een borstband te kopen, de Polar H9 of H10 koppelt aan vrijwel iedere smartwatch of hartslagmeter, maar dat zou je natuurlijk even na kunnen vragen bij Samsung.

Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen.

Blijde groet,
Rob
Janto Botting
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2020, 21:04

Re: Betrouwbaarheid hartslagmeter horloge

Bericht door Janto Botting »

Superbedankt Rob. Ik ga toch maar eens zo'n borstband aanschaffen. Het werkt best demotiverend als je op hartslag loopt en dan de metingen niet serieus kunt nemen. Bedankt voor de tips! Grt Janto
Plaats reactie