heel vaak gapen

Plaats reactie
Narda Beunders
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2021, 20:41

heel vaak gapen

Bericht door Narda Beunders »

Goeiedag!
Ik heb zojuist de eerste twee oefeningen gedaan en bij beide moet ik enorm vaak gapen tussen de ademhalingen door. Enig idee waardoor dat komt? Kan ik daar iets aan doen, want het haalt me uit het ritme van de oefening. haha. Ben benieuwd of jullie dit herkennen... Groeten, Narda
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: heel vaak gapen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Narda,

Gapen door de oefeningen is heel herkenbaar. Dat hebben veel mensen. Het wordt vanzelf minder als je de oefening vaker doet, het is onduidelijk waar het precies vandaan komt. Gelijkmoedige groet, Koen
Isolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:56

Re: heel vaak gapen

Bericht door Isolde »

Toevallig heb ik hier zelf ook al even over na zitten denken. Ik weet vanuit mijn vakgebied dat op dit moment de meest aannemelijke verklaring voor gapen is, dat het zorgt voor verkoeling van het brein. Het bewijs is echter nog niet sluitend en mogelijk heeft gapen meerdere functies. Bij stress en spanning neemt bijv. de temperatuur van het brein toe en door het gapen vindt er verkoeling van de hersenen plaats. Een andere verklaring is dat bij stress mensen sneller gaan ademhalen en dat gapen zorgt voor meer zuurstof. Of dat het een sociale functie heeft om het gedrag van mensen in groepen te synchroniseren.

Ik heb het gapen zelf ook ervaren tijdens de oefening, maar kan het dus niet plaatsen met het bovenstaande. De ademhalingsoefening moet juist ontspanning geven in plaats van stress. Dus waarom zou mijn brein moeten afkoelen? Of is het juist dat als mijn lijf meer ontspanning ervaart er dan pas ruimte is voor afkoeling van mijn hersenen? Ik zie echter in mijn werk juist mensen veel gapen tijdens het krijgen van traumabehandeling en dat lijkt mij niet een hele ontspannende activiteit. Dus dat het juist door de ontspanning komt zou ook niet kloppen? Gapen wordt nog wel eens in verband gebracht met verveling en daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen tijdens een addemhalingsoefening (sorry Koen), maar daar is weer weinig bewijs voor.

Kortom ik heb duidelijk niet het antwoord, maar misschien dat iemand met deze informatie wel een mogelijke verklaring kan bedenken?
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

Re: heel vaak gapen

Bericht door Petra Kooistra »

Ik dacht dat je gaat gapen om meer zuurstof beschikbaar te hebben (voor de hersenen?). Dus om 'erbij' te blijven. Ik merk dat vooral in de avond 😉 Maar ook tijdens krachttraining als mijn spieren de zuurstof voornamelijk nodig hebben. Kan me voorstellen dat het met een ademhalingsoefening dan ook zo werkt. Je raakt meer ontspannen, en om niet in slaap te vallen ga je gapen zodat er meer zuurstof beschikbaar is en je wakker blijft. Ook traumabehandeling is zeer intensief voor je hele lichaam. En voor die intensiteit is zuurstof nodig.
Grappig vind ik vooral dat we, of laat ik voor mezelf spreken, ik, altijd alles wil verklaren terwijl ik ook net lees dat er, op dit moment, geen verklaring is 😉
Isolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:56

Re: heel vaak gapen

Bericht door Isolde »

Herkenbaar want ik wil ook alles verklaren en kan het niet uitstaan dat er geen duidelijke verklaring is in dit geval :roll: Ik zou juist denken dat door de ademhalingsoefening er juist meer zuurstof beschikbaar komt in ons lijf doordat de balans tussen zuurstof en co2 hersteld wordt en dat je daardoor juist minder zal gaan gapen. Ik ben bang dat ik maar moet leren leven met deze onduidelijkheden in mijn leven ;)
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

Re: heel vaak gapen

Bericht door Petra Kooistra »

Haha, en dat is weer een mooie oefening in acceptatie 😉
Lisette Pels
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2021, 13:26

Re: heel vaak gapen

Bericht door Lisette Pels »

Dag allen,

Veel gapen zie je vaak bij mensen met chronische hyperventilatie/ dysfunctioneel ademhalingspatroon.
Daarbij hoef je geen opvallend snelle ademhaling te hebben (zoals bij acute hypervrntilatie). Maar heb je last van een voor jouw lijf inadequaat ademhalingspatroon (hoeveelheid lucht in- en uitademen, al dan niet te diep zuchten bij uitademen, frequentie, enz). Chronische hyperventilatie / dysfunctioneel adempatroon kan voor veel en ernstige klachten zorgen (eigen ervaring: totale fysieke uitputting, maanden geen slaap, verstoorde bloedwaarden, hoofd dat niet meer werkt, kramp, pijn, etc.. natuurlijk is hier dan ook sprake van een zichzelf instandhoudende vicieuze cirkel: bijv. geen slaap en pijn maakt dat je minder beweegt of hard vechtend alles doet wat weer stresshormonen laat gieren, etc).
Bij mij is eea begonnen met angst en ernstige obstipatie, inspanningsintoleratie. Het vele gapen ken ik van zo'n 20 jaar geleden..bij mij de hele dag door, jarenlang.
Er speelde idd veel stress en trauma.

Zie ook
https://buteyko-instituut.nl/Meer-over- ... demhaling/

Gelukkig lees ik dat het bij jou om gapen gaat tijdens de oefening.
Aangezien je bij deze oefening hyperventileert én het anders is dan jouw persoonlijke ademhaling gedurende de dag, zou dat mijn verklaring zijn. Met gapen wil het lichaam compenseren.
Plaats reactie