Hartslag stijgt juist bij oefeningen

Plaats reactie
DMi
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2021, 21:16

Hartslag stijgt juist bij oefeningen

Bericht door DMi »

Goedemorgen,
Ik zit in de tweede week van tem je brein en merk nog steeds een stijging van mijn hartslag door de oefeningen.
Moet ik gewoon geduldig blijven en volhouden of iets toch anders aanpakken? Ik zag al in Koen zijn filmpje dat men dan teveel zijn best doet misschien.. ik probeer het meer los te laten maar geloof nog niet dat dat iets uitmaakt ;-)
Mijn rusthartslag is 64 en bij de oefningen zit ik snel tussen 70 en 80, soms hoger.
Misschien ook omdat ik dan ineens alles stressoren/gedachtes vd dag op me af krijg (daar is dan ineens ruimte voor)..

Groet en dank voor eventuele reacties!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag stijgt juist bij oefeningen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi DInekeM,

Wat Koen bedoelt met "teveel je best doen" is dat je teveel uitademt na het inademen. Dus bij de eenvoudige oefening is het adem in, adem uit, pauzeer. Dus probeer niet meer uit te ademen dan je normaal zou doen, als je onbewust aan het ademen bent. Dus in de pauze ben je helemaal ontspannen en zet je je ademhaling niet "op slot". Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Verder helpt het, om je gedachten niet te laten afdwalen, om echt te focussen op de ademhaling: dus voel de lucht door je neus en je keel stromen en focus daarop. Lukt dat?

En maak je niet al te druk om je hartslag, let er anders helemaal niet op en probeer gewoon goed te ontspannen zonder op je hartslag te letten.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie