Lage rusthartslag

Plaats reactie
Sophia Boonzaaijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:59

Lage rusthartslag

Bericht door Sophia Boonzaaijer »

Dag,

Ik heb een vraagje: mijn basis rusthartslag is
Laatst gewijzigd door Sophia Boonzaaijer op 03 jan 2021, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Maaike De Werk
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2020, 18:39

Re: Lage rusthartslag

Bericht door Maaike De Werk »

Hoi!

Voor mij klinkt dat eerlijk gezegd niet als een bijzonder lage hartslag, meer eentje van iemand die gezond is. Schrik ook niet als je hartslag nog wat verder gaat dalen op de langere termijn; voor fitte sporters zakt die heel makkelijk onder de 60 (en voor mannen is onder de 50 ook niet echt héél uitzonderlijk).

Mijn eigen rust hartslag is een aardig stuk lager, die ligt rond de 53 slagen per minuut. Ik moet daar wel aan toevoegen dat hoe fitter je bent, hoe rustiger je hartslag gewoonlijk wordt, en ik sport al jaren gemiddeld 4-6x per week.

Niks om je direct zorgen om te maken dus!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Lage rusthartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sophia,

Zoals Maaike al zegt: 60-65 is een heel normale rusthartslag, zeker voor een sporter. Ter vergelijk: Mijn rusthartslag zit rond de 50.

Blijde groet,
Rob
Arjen van der Loo
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2020, 21:30

Re: Lage rusthartslag

Bericht door Arjen van der Loo »

Hoi,
Wat ik zo regelmatig lees is dat er weinig echt “normaal” is wat hartslag betreft.
Zoals zoveel metenswaardigheden van het lichaam zijn het waardes die weinig mensen echt weten van zichzelf totdat ze de moeite nemen om de waardes te gaan meten en te vergelijken.
Mijn rust hartslag gedurende de nacht komt meestal rondom de 43, behalve als ik alcohol gedronken heb want dan blijft de rust hartslag gedurende de nacht meestal rond de 50 hangen. Ik merk ook dat als ik mijn sporten wat minder regelmatig doe, de rusthartslag langzaam weer ophoog kruipt..
Marlies SLings
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2021, 17:36

Re: Lage rusthartslag / Tem je brein

Bericht door Marlies SLings »

Beste,

nav het Tem je brein programma.
Ik heb een lage rusthartslag, 38-39, altijd gemeten in de ochtend. Nu zie ik die langzaam omhoogkruipen -ik zit in dag 19 van het programma. Eerlijk gezegd was mijn doel niet om die hartslag meer naar beneden te krijgn, liever omhoog, zoals het gaat. Maar hoe verklaar je dat? En welke positieve effecten zou ik kunnen hebben van een iets hogere rust hartslag?

NB; ik ben er eigenlijk nooit vanuit gegaan dat een lage rusthartslag per definitie 'goed' is; effectief voor een goede energie huishouding, maar dat dat ook in de weg kan staan, klopt dat?

grt, marlies
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Lage rusthartslag

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Marlies,

Hoeveel hoger is je rusthartslag nu? In principe is een lage rusthartslag in combinatie met een goed herstel en een goede conditie erg gunstig. In rust ben je dan ontspannen, maar je hebt veel energie op het moment dat je inspanning gaat leveren.
Marlies SLings
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2021, 17:36

Re: Lage rusthartslag

Bericht door Marlies SLings »

Beste Koen,
ik zit nu rond de 40-41.
Mij werd precies verteld wat jij zegt m.b.t. herstel en conditie, maar soms heb ik het idee dat het tegen me werkt wb energie. Ik trek mezelf vaak in gang ipv dat ik overloop van energie. Mijn ademhaling is wel rustig (12-14 bpm) maar nooit laag (6- 10). Mijn situatie is er 1 van chronische stress. De tijd nemem voor ademhalingsoefeningen en focus helpen me zeker, maar ik in de basis ben ik er nog niet (ik zal realistisch blijven, kan ook niet-:)
Blij dat diep slapen aan de orde is, wie weet wat dat nog brengt.

grt, marlies
Plaats reactie