Rusthartslag

Plaats reactie
Nack

Rusthartslag

Bericht door Nack »

hallo,

Ik ben vandaag begonnen met tem je brein.
Ik heb een vraagje over wanneer ik mijn rusthartslag moet meten?
Meet ik die na het ontwaken of in de avond, want bij mij zit er een behoorlijk verschil in de morgen ca 52 en in de middag 64.

Alvast bedankt

Groeten Harald

RunningRob - Sportrusten

Re: Rusthartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Harald,

Wanneer op de dag je je rusthartslag meet is niet van belang, als je het maar iedere dag hetzelfde tijdstip doet. Want het klopt dat je rusthartslag veranderd gedurende de dag, dat had je zelf ook al geconstateerd.

IK vind het zelf het gemakkelijkst dit 's ochtends te doen, gelijk bij het ontwaken. Bij mij is later op de dag de rusthartslag lager, maar het is gewoon praktischer de rusthartslag 's ochtends te meten.

Blijde groet,
Rob

Nack

Bericht door Nack »

Hoi Rob,

Duidelijk dank je
Ik doe het ook bij het ontwaken

Groetjes Harald

Mo Moves You

Bericht door Mo Moves You »

Hallo, ik vul steeds de gemiddelde rusthartslag in volgens m'n Garmin horloge. (Dat doe ik achteraf.)Het zit tussen de 62 en 53 en er is geen pijl op te trekken. Zit op dag 21. Beter dus voor mij om te meten in de ochtend? Groet, Monique

RunningRob - Sportrusten

Hoi Monique,

Ja, dat is een betere oplossing. Zoals gezegd: op een vast tijdstip en onder vergelijkbare omstandigheden werkt het beste is mijn ervaring.
En als je toch al je hartslagmeter om hebt, kost het ook nauwelijks extra moeite.

Blijde groet,
Rob

Linda77

Bericht door Linda77 »

Goedemorgen

In de ochtend, na ontwaken, geeft mijn Fitbit 48 aan. In de middag idd ook een stuk hoger, rond de 58. Ik krijg die met mijn ademhaling niet naar beneden.

Wat is jullie ervaring met metingen van Fitbit?

Groetjes Linda

RunningRob - Sportrusten

Hoi Linda,

Je bevindingen zijn op zich niet zo vreemd. Je rusthartslag varieert gedurende de dag. Voor de een is deze 's ochtends het laagst, voor een ander 's middags of 's avonds. Dat is ook de reden dat we je aanraden de rusthartslag altijd rond dezelfde tijd te registreren.
Linda77 schreef:
04 apr 2020, 08:30
Ik krijg die met mijn ademhaling niet naar beneden.
Het is niet zo dat altijd je hartslag omlaag gaat bij een ademhalingsoefening. Als je al rustig adem haalde, dan zal je niet echt een lagere hartslag zien. Wat je wel zou moeten kunnen zien is dat je hartslag je ademhaling volgt: dus omhoog bij het inademen, en omlaag bij het uitademen en de pauze.

Met Fitbit heb ik geen ervaring, vertrouw je de meting niet?

Blijde groet,
Rob

Linda77

Bericht door Linda77 »

Hoi Rob

Dank je voor je reactie.
Ik denk dat de fitbit aardig accuraat meet, dit is gebaseerd op de grafiek die de app laat zien en die ziet er betrouwbaar uit ( geen gekke afwijkingen bedoel ik dan)

Wat ik wel zie, is dat de hartslag in mijn slaap rond de 46 is en zodra ik ontwaak loopt ie logischerwijs op.
De Fitbit geeft aan dat mijn hartslag in rust vandaag 56 is.

Is je rusthartslag nou de hartslag tijdens je slaap? Of een hartslag die je meet als je wakker ( bij bewust zijn ) meet.

Ik werk onregelmatig, mijn strarttijd 6 uur, 7 uur , 8 uur, dus het zou voor mij handiger zijn om een ander meetmoment te nemen.

Groetjes Linda

Rene Ratterman

Bericht door Rene Ratterman »

Goedemorgen,

Ik heb ook een vraag over de hartslag. Ik meet het voor de ademhalingsoefeningen en erna.
Ik doe ze dus in de ochtend, als ik begin zit ik op 49 na mijn 10 minuten ademhalingsoefening
gaat ie naar 55 of 56 (wel heel constant dus elke dag) .
Nou dacht ik ook dat juist die oegeningen de hartslag naar beneden zouden brengen.
Dit is dus niet zo?

Groeten,
René
Oh ik meet ook met mijn horloge Samsung Gear S3

RunningRob - Sportrusten

Hoi René

Waarschijnlijk doe je te goed je best. Volg je het "tem je brein" programma?
Op dag 2 legt Koen in de video uit hoe het zit.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob

IreneVV

Bericht door IreneVV »

Bij mij is dit precies hetzelfde. Als ik geconcentreerd ademhaal (3 tellen in, 4 tellen uit, dan korte rustpauze) dan krijg ik mijn hartslag niet lager dan ca 58-60.
Net heb ik mijn hartslag gemeten terwijl ik rustig wat zat te lezen. Ik merk dat ik korter en oppervlakkiger inadem, korter uitadem en relatief lang rust. Ik schrok bijna toen ik op mijn horloge keek: 49!
Dus ik denk dat ik van nature gewoon een gezonde ademhaling heb en niet te veel mijn best moet doen.

(ben overigens 45 jaar, niet in topconditie, ben na maandenlange stilstand weer begonnen met het beginnersschema)

Groet,
Irene

RunningRob - Sportrusten

Voor iedereen die toch moeite heeft zijn hartslag onder controle te houden tijdens de oefening heb ik nog wel een tip:

Volg gewoon je ademhaling, dus zonder een oefening te doen. Doe dit een half minuutje zodat je door hebt hoe je ademhaling gaat.
Start dan met kort pauzeren na de uitademing, houd de rest van de ademhaling hetzelfde.

Verleng langzaam de pauze, maar houd de rest gewoon zoals je de hele tijd al doet. Je mag de pauze verlengen totdat je de aandrang voelt om weer in te ademen.
That's it...

Blijde groet,
Rob

Plaats reactie