Oefening Wim hof: adem inhouden

Plaats reactie
FemkeR

Oefening Wim hof: adem inhouden

Bericht door FemkeR » 16 jul 2019, 21:07

Hoi koen, heb een vraag over de oefening van wim hof. Op het moment van de oefening dat je niet ademt, kan ik soms mijn adem meer dan 2 minuten inhouden, en soms kom ik niet eens aan 1,5 minuut. Ben benieuwd waar dat aan kan liggen :)
Oh ja en nog een vraag over het koud douchen. Ik doe dat nu al bijna 2 maanden, vind het heel prettig. Meestal krijg ik het lekker warm, maar soms blijft dat uit en blijf ik heel koud. Is daar een verklaring voor? Groeten

Koen - Sportrusten

Re: Oefening Wim hof: adem inhouden

Bericht door Koen - Sportrusten » 17 jul 2019, 13:55

Ha Femke,

Vermoedelijk kun je je adem minder lang inhouden als je in de periode (dag) ervoor wat last had van stress of een snelle ademhaling. Je ademprikkel komt op het moment dat je koolzuur boven een bepaalde waarde komt. In tijden van stress blaas je meer koolzuur af en 'went' je lichaam snel aan laag koolzuur. Je hebt dan eerder de behoefte om weer opnieuw in te ademen.

Je ervaring dat je soms heerlijk warm wordt en soms koud blijft is heel herkenbaar. Ik heb daar geen verklaring voor.

Geluk en moedig voorwaarts,

Koen

FemkeR

Bericht door FemkeR » 18 jul 2019, 20:34

Dank! ;)

Spikepuntje

Bericht door Spikepuntje » 04 nov 2019, 07:56

Ik douche al bijna twee jaar koud s’morgens en heb het dan altijd het eerste uur erg koud!
Ook als ik s’morgens vroeg de Oosterschelde in duik voor een kwartiertje zwemmen (mei-oktober, met hoog water) heb ik het het eerste uur nadien op mijn werk koud.

Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten » 05 nov 2019, 08:41

Dat is wel herkenbaar. Heb je de oefening van Wim Hof al eens geprobeerd ná het zwemmen of koud douchen?

Janine157

Bericht door Janine157 » 14 nov 2019, 15:38

Hoi Femke,

Ik zit even te lezen in wat oude posts in deze koffiehoek nu ik meedoe met Tem je brein.

Zelf douche ik ook al jaren koud af, doorgaans ongeveer 1 minuut, soms langer. Ik merk dat het me meer moeite kost zo'n 1 tot 1,5 week voor mijn menstruatie. Dit patroon begon mij een jaar of wat geleden op te vallen. Het kost me meer moeite om de knop om te zetten, de kou lijkt harder binnen te komen en opwarmen kost meer moeite. Soms heb ik het niet eens bewust in de gaten dat het weer die periode is, maar je zou eens kunnen kijken of je menstruatiecyclus invloed heeft op het koud douchen.

T-weetje.

Bericht door T-weetje. » 15 nov 2019, 12:37

Wat betreft adem inhouden.Soms lukt het me iets langer dan een minuut soms 2 minuten. Heb gemerkt als mijn brein aanstaat en er allerlei gedachten binnenkomen dit energie en zuurstof vreet en ik het minder lang kan volhouden. Als mijn geest leger is en ik me op mijn lichaam concentreer, kan ik mijn adem langer inhouden.

Plaats reactie