Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door marion65 »

Laat ik beginnen met zeggen dat ik fan ben van t sportrustenconcept. Ik ben ruim twee jaar geleden begonnen met 100 dagen en heb sindsdien met veel plezier drie halve en twee hele marathons gelopen. Ik heb toen ook veel gewerkt met ademhaling en koud douchen. Na mijn laatste marathon 2017 wilde ik wat anders en ben ik gaan trainen voor trailrun. Hier heb ik wel een passie in gevonden. Het trainen deed ik nog steeds op hartslag maar ik liet t schema los en ongemerkt ook t ademhalen en koud douchen. Ik merk nu achteraf dat ik me de laatste maanden minder fit voelde en meer rug en nekklachten kreeg dan dat ik in de periode daarvoor haf. Dat heeft me aan t denken gezet en ik heb me drie dagen geleden ingeschreven voor t 30 dagen ademhalen en ben ook meteen begonnen met t lezen van t boek. Ik merkte gisteren meteen verschil bij mijn 13 km trainingsrondje. Ik heb de ademhaling in praktijk gebracht en t hielp me in ieder geval met t ontspannen doorlopen toen ik de laatste 4 km een behoorlijke stortbui over me heen kreeg. Ikben vol goede moed dat mijn rug en nekklachten zullen verdwijnen en dat beter om leer gaan met de stress van mijn werk ed.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik ben benieuwd! Laat je weten hoe het gegaan is? :)

Blijde groet,
Rob
marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door marion65 »

Dag 6 en mijn rugklachten zijn over. Ik zit gemiddeld op zo’n 6 a 7 inademingen per minuut en doe de oefeningen een paar keer per dag. Nu het sortrustenschema er weer bij pakken om met meer afwisseling te gaan hardlopen.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dat is goed nieuws. Moedig voorwaarts.
marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door marion65 »

Dag 20. Ben gisteren begonnen met lezen van t boek 10 dagen stil en wat moest ik lachen. Ik kan mijn gedachtes ook niet bij de ademhaling houden tijdens de 10 minuut oefeningen. Erg fijn die herkenning. Blijkbaar helpt t lezen want vanochtend ging t alweer een stuk beter. Rugpijn is ook nog steeds over en ik merk dat t hardlopen ook lekkerder gaat. Na de 30 dagen ga ik er zeker mee door.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dat zijn goede berichten Marion.

Gelijkmoedig voorwaarts,
marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door marion65 »

De 30 dagen zitten erop. Het is me niet iedere ochtend even goed gelukt om de oefeningen goed te doen. Ik ben erg blij met de mail die ik dag 27 kreeg. Zeeen van tijd. Daar zat ik op te wachten. Ik heb meteen de volgende dag mijn wekker op 5 uur gezet en ben een half uur gaan mediteren, half uur met de honden gaan wandelen en half uur hardgelopen, ik kon zelfs nog 10 minuut lezen. De dag erna weer 5 uur op en gemediteerd, gewandeld en uur tekenen, ik vind t heerlijk. Ben van plan om dit op werkdagen te blijven doen en de weekend samen met mijn man op te staan, dan heb ik wel genoeg tijd in leuke dingen te doen. Ik voel me er goed bij en merk dat ik de hele dag wat rustiger ben en dat bevalt me goed
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dat zijn mooie berichten Marion.
Catharina.64
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2019, 11:26

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Catharina.64 »

Ik wil graag reageren op het bericht van Marion over het vroege opstaan om 5 uur.
Ik vind dit super knap en vraag me af hoe laat je dan gaat slapen. Zou dit zo graag willen maar lukt me nooit omdat ik geen ochtendmens ben,iedere keer als de wekker om 5 gaat draai ik me nog eens om met het gevolg dat ik me verslaan en weer teleurgesteld ben omdat het me niet lukt.
Heb je tips hoe me dit toch gaat lukken?
lijo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jan 2019, 20:40

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door lijo »

Ik heb hetzelfde probleem. Zooo veel moeite met vroeg uit mijn bed komen! Ben nu bij dag 12 van de 30. De oefening in de dag inpassen lukt goed. Ook de oefening van Weil pas ik toe wanneer ik in mijn bed lig. Ik slaap de laatste dagen beter, in slaap komen is nooit een probleem maar wordt nogal eens wakker gedurende de nacht. Wordt nu gemiddeld nog maar 1 keer wakker en slaap sneller weer verder. MAAR dat opstaan!......
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Om te beginnen: dat vroege opstaan is natuurlijk geen must, maar het kan werken. Ik sta zelf om 5:00 uur op, als ik om 22:00 uur in bed lig. Als ik later naar bed ga, sta ik ook later op. Wat mij helpt is de wekker buiten bereik zetten, zodat ik uit bed moet. En mijn ochtendritueel helpt me om direct wat te gaan doen.
lijo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jan 2019, 20:40

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door lijo »

Inmiddels bij dag 14 aangekomen. De Hof ademhaling.
Ik doe deze 30 daagse samen met mijn man. Hij gebruikt hartmedicatie. Is het dan ook goed om deze ademhaling te doen?
De eerste 13 dagen zijn zonder problemen verlopen. Zijn hartslag zakt niet veel. Maar ook dat ligt misschien aan medicijn gebruik?
Ook hij slaapt wel beter (net als ik).
Graag reactie
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Goed om te lezen dat jullie beide goed slapen Iijo. De ademhalingsoefening van Wim Hof kun je gerust doen, adem diep in en laat gewoon rustig gaan, dat kan geen kwaad. En doe de pauze zolang als prettig voelt, dan kan er niets mis gaan. Laat even horen hoe de oefening voelt. Groet, Koen
Catharina.64
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2019, 11:26

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Catharina.64 »

Dag 7 maar voorlopig merk ik nog geen verandering, vind de ademhalingsoefening heerlijk, maar heeft nog niet het gewenste effect;
Beter inslapen,lagere hartslag etc.
Ik adem 5 sec in door de neus en 8 sec uit door de mond dan 2 sec vast en verder.
Het enige dat gebeurt tijdens de oefening is dat ik neiging heb en/of gaap.
Doe ik iets verkeerds ?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Catharina, mooi dat de oefening heerlijk is. Met een 5-8-2 ademhaling, adem je dus maar 4 x per minuut. Het kan goed zijn dat je dan diepe teugen gaat nemen en dat je hartslag daardoor niet zakt. Probeer eens wat minder lang in en wat minder lang uit te ademen. Bijvoorbeeld 2-4-2 (je mag tellen, maar dat hoeft natuurlijk niet). Ik ben benieuwd of dat invloed heeft op je hartslag. Geluk, Koen
lijo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jan 2019, 20:40

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door lijo »

Beste Koen,
Ik weet ook niet waarom maar van de Wim Hof ademhaling is het nog niet gekomen. We ademen elke dag trouw de 10 minuten zoals aan het begin van deze 30 dagen. Dat wel en bevalt goed. Soms de Weil ademhaling (vooral 's nachts). Ik vraag me af wanneer je de ""Wim Hof" ademhaling het beste kan doen, voor je gaat sporten, of voor een spannend gesprek of maakt dat niet uit. Ik heb zelf (mijn man niet) deze ademhaling een keer gedaan voor een workshop waarbij we het ijskoude meer hier in de buurt ingingen. Een Fysio met een opleiding hiervoor van Wim Hof begeleidde ons. Maar dat is voor mij niet goed afgelopen. De kramp is in mijn nek geschoten en kreeg een acute migraine aanval die 2 dagen duurde. En het was echt jaren gleden dat ik een migraine aanval had gehad. Misschien zit dat toch nog wel in de weg. Het voelt wel alsof ik een flinke drempel moet nemen voor ik dit ga doen.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Iijo,

Zelf gebruik ik de ademhalingsoefening van Wim Hof om mijn brein te resetten als mijn gedachten alle kanten opschieten. Je kunt de oefening een keer rustig in je eigen setting en je eigen tempo doen om te zien wat het brengt. In je eentje is makkelijker om niet te forceren en zul je de kramp in je nek (vermoedelijk) niet krijgen. Als je geen behoefte voelt om de oefening van Wim Hof nog een keer te proberen, is het natuurlijk ook prima. Geluk, Koen
KarinV
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2019, 21:17

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door KarinV »

Ik ben in de war. Het 30-dagen programma begint met: keuze uit 2 oefeningen en beide is goed. En 1x per dag. Dag 4 zie ik een oud filmpje, en daar wordt gezegd dat ik mijn uitademing moet verlengen, en 3x per dag 10 minuten ‘moet’ oefenen. Ik vind mijn uitademing verlengen moeilijk, er is weinig lucht uit te blazen bij mij, zeker door mijn neus (door mond uit kazen gaat beter, maar “mag” dat ook?), daarom koos ik voor de andere.
Wat nu te doen?
Groetjes, Karin
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Karin, je doet het goed. 1 x per dag tien minuten neus in - neus uit - pauze is perfect. Het oude filmpje laat ik zien om wat verbanden te laten zien met stress en klachten, niet omdat je 3 x tien minuten moet oefenen of je uitademing moet verlengen. De oefening in door de neus, uit door de neus, pauze is er later bij gekomen, maar werkt perfect. Excuus dat ik verwarring hebt gezaaid met het oude filmpje. Geluk, Koen
Catharina.64
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2019, 11:26

Re: Ervaring 30 dagen rustig ademhalen

Bericht door Catharina.64 »

Sorry, maar koud douchen gaat het niet worden heb last van fenomeen van Raynoud en als ik al denk aan koud krijg ik kramp.
Ik vind trouwens Wim Hof echt niet prettig om naar te luisteren met vaak zijn geschreeuw.
Misschien is het de angst voor de kou, ik zwem dus ook bijna nooit in buitenzwembad gewoon omdat ik zo'n krampen krijg overal.
Misschien tips hoe ik dit kan aanpakken ?
Plaats reactie