HRV

Plaats reactie
Tyrone Collis
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2023, 08:42

HRV

Bericht door Tyrone Collis »

hoi Koen, ik ben bezig met het 30 dagen ademprogramma samen met het lezen van het boek "verademing". In het boek staat in kapitel 5 iets over het belangrijke onderwerp HRV. Maar de twee grafieken op pag 93 en 94 roepen bij mij een vraag op:
Ik kan uiteraard zien op de grafiek pag 94 dat een lagere, gezondere ademhaling van 7 per minuut nu wel samengaat met de hartslagbeweging (of andersom). Maar de variatie zit hem in de grafiek alleen in de hartslagantallen.....te zien aan de op- en neerwaartse beweging van de puntjes langs de vertikale hartslaglijn. Maar een gezondere HRV zit hem in de variabiliteit tussen(!!) de hartslagen (zie pag 90) en dat zie ik niet, de puntjes hebben allen dezelfde disatnties naar elkaar toe....net als bij de eerste grafiek. Langs de horizontale sec lijn is er geen variatie. Hoe moet ik dat zien.

groet Tyrone
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: HRV

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tyrone,

De lijn is de ademhaling, de puntjes zijn bedoeld als stippellijn en geven de hartslag weer. Het is dus niet zo dat ieder puntje een hartslag is. Het op en neer gaan van deze lijn stelt dus het het variëren van de hartslag voor (Y-as in de grafiek). Als je hartslag meegaat met je ademhaling dan is dit een gezond teken. Dus een hogere hartslag bij het inademen en een lagere bij het uitademen. Een snelle aanpassing van je hartslag betekent dus dat de tijd tussen twee slagen varieert, oftewel je HRV is hoger dan waarbij de hartslag zich niet snel aanpast.

Is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie