Dag 3

Plaats reactie
Kim Op t Hoog
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2022, 19:52

Dag 3

Bericht door Kim Op t Hoog »

Hoi,

Zojuist de video van dag 3 gezien.
Mijn vraag, we doen nu een ademhalingsoefening zijnde bewust op de voorgestelde manier ademen.
Het is geen medidatie met aandacht voor de ademhaling.

Is dit correct? Omdat in de video van dag 3 nu gesproken wordt over afleiding tijdens de oefening inrelatie met aandacht

Groet, Kim
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Dag 3

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Kim,

Als je een ademhalingsoefening doet, ben je juist wel bewust bezig met je ademhaling. Dus in die zin lijkt het wel op een meditatie.

Het moeilijke is wel om die aandacht vast te houden tijdens de gehele oefening.

Het is echter niet erg als je merkt dat je gedachten afdwalen, het feit dat je dit constateert en je focus weer terug legt naar de ademhaling zorgt ervoor dat het op de lange duur steeds makkelijker wordt je aandacht langer bij de oefening te houden.

Is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
Kim Op t Hoog
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2022, 19:52

Re: Dag 3

Bericht door Kim Op t Hoog »

Hoi Rob,

Dank voor je reactie. Wat ik inderdaad al dacht, de ademhalingsoefening is een oefening waar je de aandacht bewust stuurt en bv een meditatie waar je let op de ademhaling laat je de ademhaling zoals die nu eenmaal is.

Gr, Kim
Kim Op t Hoog
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2022, 19:52

Re: Dag 3

Bericht door Kim Op t Hoog »

Hallo Rob, het is me toch nog niet helemaal duidelijk. Bij klassieke meditatie observeer je je ademhaling zoals die op dat moment is, hoog, laag, langzaam, snel, maakt niet uit, er is geen goed of fout. Bij deze ademhalingsoefening van Sportrusten stuur je bewust je ademhaling. Wat is de achterliggende reden voor het bewust sturen van de ademhaling t.o.v. het ‘alleen maar’ observeren zoals bij de klassieke meditatie? Is er een meerwaarde?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Dag 3

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Kim,

Ik begrijp je punt. Mijn opmerking dat het op meditatie lijkt, betreft het "observatie" punt.
Doel van de oefening is om rust in je ademhaling te creëren.

Veel mensen hebben, door stress en andere factoren, zonder het te beseffen, een te snelle ademhaling. Door deze snelle ademhaling voel je veel onrust en komt je lichaam niet echt tot ontspanning. Door je ademhaling bewust rustiger te maken creëer je rust in je lijf en in je gedachten. Het uiteindelijke doel is dat deze rustiger ademhaling je natuurlijke ademhaling wordt. Dus dat de onrust wegblijft ook als je niet de oefening doet.

Blijde groet,
Rob
Kim Op t Hoog
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2022, 19:52

Re: Dag 3

Bericht door Kim Op t Hoog »

Hoi Rob,

Dank je, duidelijk.
Voor de zekerheid nog een vraag over de beide manieren van de ademhalingsoefeningen. Ik lees in de koffiehoek namelijk verschillende combinaties.

Eerste manier, in en uit door de neus, even pauzeren, en herhaling.
Tweede manier, in door de neus, uitademing iets verlengen door de mond, pauze en herhaling.

Klopt dit?

Groet, Kim
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Dag 3

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Kim,

Dat klopt, we geven verschillende oefeningen, die hetzelfde effect hebben.
Je kunt zelf de oefening kiezen die jij het prettigs / makkelijkst vind.
Meer info:
https://www.sportrusten.nl/ademhaling-a ... soefening/

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie