Fitbit rusthartslag te gebruiken?

Plaats reactie
Jeroen Riedstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2021, 15:40

Fitbit rusthartslag te gebruiken?

Bericht door Jeroen Riedstra »

Hi allen,

Vandaag ben ik begonnen met 'Tem je Brein' en ik heb een vraag over het meten van je hartslag. Ik heb een Fitbit (Charge 4) en deze monitored ook een rusthartslag, bij mij cirkelt deze zo rond de 68, maar het punt is dat deze constant wordt bijgewerkt.

Vandaag heb ik de twee oefeningen gedaan, zittend op een stoel, en mijn hartslag voor en na de oefening opgeschreven. Bij oefening 1 was voor-na 85-82, en bij oefening 2 was het 82-86.

Mijn eigen idee was om bij het opstaan direct even te kijken wat mijn hartslag is, zeg maar van wakker worden naar rechtop zitten in bed, en deze hartslag over te nemen.

Hebben jullie advies welke ik het beste kan gebruiken om dagelijks in te voeren? Maakt het uit of moet ik gewoon 1 ding kiezen en dat consequent monitoren.

Alvast bedankt voor een reactie, ik heb er zin in!

Mvg,

Jeroen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Fitbit rusthartslag te gebruiken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeroen,
Jeroen Riedstra schreef: 19 jun 2021, 10:29 Mijn eigen idee was om bij het opstaan direct even te kijken wat mijn hartslag is, zeg maar van wakker worden naar rechtop zitten in bed, en deze hartslag over te nemen.
Dit is inderdaad een goede en betrouwbare methode om je rusthartslag bij te houden. Zo kun je de waarden over een langere periode met elkaar vergelijken om te zien wat je rusthartslag doet.

Er zijn hartslagmeters die je een dagelijks rusthartslag geven, maar vaak is het onduidelijk hoe deze waarde bepaald wordt. Als deze waarde stabiel is over een langere periode (binnen pakweg 5 slagen) dan is deze waarschijnlijk ook wel te gebruiken. Maar als je hieraan twijfelt dan is het inderdaad het beste je rusthartslag op een vast tijdstip van de dag "met de hand" te meten en deze dan te noteren.

Blijde groet,
Rob
Jeroen Riedstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2021, 15:40

Re: Fitbit rusthartslag te gebruiken?

Bericht door Jeroen Riedstra »

Dank je wel Rob. Ik weet niet hoe de Fitbit mijn rusthartslag berekent. Hij cirkelt wel meestal zo rond de 70, maar mijn min-max over de afgelopen 30 dagen is 65-74... dus iets meer dan de 5 die jij noemt...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Fitbit rusthartslag te gebruiken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeroen,

Anders kijk je even of manueel meten een beter resultaat geeft dan de door Fitbit gegeven waarde. Dan kun je even vergelijken of manueel meten een beter resultaat geeft. Ik ben benieuwd..

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie