Spierpijn bovenbenen

Plaats reactie
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

Spierpijn bovenbenen

Bericht door Guidootje »

Hoi allemaal, afgelopen zondag heb ik de marathon van Rotterdam gelopen in 4.04 uur.
Ik heb daarvoor ongeveer drie maanden getraind aan de hand van het 14km-schema. Die trainingen gingen best goed. Op 27 februari (6 weken voor de marathon in Rotterdam) heb ik een halve marathon gelopen in 1.49 minuten. Op basis daarvan ben ik uitgegaan van 3.45 uur als eindtijd. Ik merkte afgelopen zondag al snel na de start dat ik niet lekker in het ritme kwam. Mijn hartslag bleef vrij hoog, terwijl de snelheid lager was dan tijdens mijn trainingen. Na 25km verzuurden mijn bovenbenen volledig waardoor ik de laatste 10km zwaar in het rood heb gelopen. Ik probeer nu te achterhalen waarom dit gebeurde.
Ik wil in het najaar een nieuwe marathon lopen, maar wil voorkomen dat dit nogmaals gebeurt. Ik moet hieraan toevoegen dat ik afgelopen zondag licht verkouden was. Verder: best goed getraind, leeftijd 52 jaar, 184cm, 75 kilo. En ik ben ook alert op genoeg/gezond eten en drinken voor en tijdens de marathon. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en of ik in mijn voorbereiding moet aanpassen om die zware bovenbenen de volgende keer te voorkomen? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Spierpijn bovenbenen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Allereerste gefeliciteerd met deze prestatie! Toch maar mooi volbracht! :)
Guidootje schreef: 12 apr 2022, 13:21 Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en of ik in mijn voorbereiding moet aanpassen om die zware bovenbenen de volgende keer te voorkomen? Alvast bedankt!
Laat is zeggen dat je lang niet de enige bent die zoiets overkomt. Ikzelf heb ook legio marathons gelopen die om één of andere (onduidelijke) reden niet helemaal gingen zoals ik verwacht had.
En het is ook erg lastig om een duidelijke reden aan te geven, vermoedelijk is het ook een combinatie van meerdere redenen.
- Vocht en/of voedingstekort
- Onvoldoende rust (slaap) in de dagen voor de marathon
- Stress op werk/privé
- (nog) niet ontdekte ziekte /verkoudheid
- (te) snel gestart / te hoge hartslag

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wat ik ook zou aanraden is toch wat (meer) wedstrijdervaring op te gaan doen, (mocht je dit nog niet doen). Dus pak eens een 10km of een halve marathon mee als die in de buurt worden gehouden.
Succes!
Rob
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

Re: Spierpijn bovenbenen

Bericht door Guidootje »

Bedankt voor je reactie Rob. Ik neem je tips mee!
Plaats reactie