Pijn in kuiten

Plaats reactie
ES3RS
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2020, 19:33

Pijn in kuiten

Bericht door ES3RS »

Sinds 5 weken heb ik nieuwe hardloopschoenen: Asics Gel Cumulus 21. Deze heb ik eerst goed ingelopen, voordat ik direct aan de 10 km begon. Inmiddels loop ik wel 10 km op deze schoenen, maar ik heb last van pijnlijke kuiten. De pijn ontstaat tijdens het hardlopen, al voor de eerste twee km. De pijn is eigenlijk continu hetzelfde en voel ik over heel mijn kuit. De pijn is vrij hevig, maar na 7 km is de pijn beter vol te houden (of raak ik er meer aan gewend). In eerste instantie had ik ook na het hardlopen stijve kuiten (alsof ik extreme spierpijn had), maar dat lijkt nu gelukkig over te zijn. Maar de pijn tijdens het hardlopen is nu juist wel erger en komt eerder opzetten, ook als ik langzamer dan mijn gemiddelde tempo loop.

Voorheen liep ik op Nike Air Zoom Pegasus 35. Daar had ik nooit problemen mee en liep ik 10-12 km pijnvrij op, maar deze schoenen waren verouderd. Verder ben ik een voorvoetsloper.

Online lees ik verschillende dingen over pijnlijke kuiten (stijve kuiten, kramp, overbelasting, verrekte of gescheurde kuiten). Het is voor mij niet helemaal duidelijk waar mijn klachten vandaan komen. Is het een blessure en moet ik rust houden? Of is het een kwestie van wennen aan mijn nieuwe hardloopschoenen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Pijn in kuiten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Als je pijn hebt in het dagelijks leven, dan moet je zeker even rust houden. Bewegen is wel prima (wandelen), maar ga niet hardlopen.
Als je alleen tijdens het hardlopen last hebt, sla dan de lange duurlopen en de intensieve trainingen over.

Je kunt eventueel wat kuitspieroefeningen doen:
https://www.sportzorg.nl/oefeningen/ach ... esblessure

Ik kan vanaf hier moeilijk zeggen of je schoenen de oorzaak zijn.

Sterkte!

Rob
ES3RS
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2020, 19:33

Re: Pijn in kuiten

Bericht door ES3RS »

Bedankt voor je snelle reactie Rob!

Tijdens het dagelijks leven heb ik geen pijn, met uitzondering van één keer flinke pijn tijdens het stofzuigen en één keer pijn toen ik moest doorlopen om mijn trein te halen. Verder heb ik er geen last van (gehad).

Je geeft aan dat ik dan in principe korte afstanden kan lopen. Welke afstand zou je dan adviseren? (Normaal loop ik dus 10 en voor de eerste 2 km voel ik al de pijn.)

Dank ook voor de oefeningen, ik ga ermee aan de slag!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Pijn in kuiten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Het gaat erom dat je minder doet dan normaal, want dan geef je je lijf de kans te herstellen.
Dus als je nu eens begint met de helft van je normale weekvolume.
Deze trainingen doe je dan op een rustig tempo.
Dit kun je doen totdat je weer pijnvrij kunt lopen en daarna kun je weer gaan uitbouwen.

Blijde groet, sterkte!

Rob
Plaats reactie