Hoofdpijn

Plaats reactie
Syreeta
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2018, 19:06

Hoofdpijn

Bericht door Syreeta »

Hallo

Ik heb een vraagje over inspanningshoofdpijn, na het hardlopen ( vaak na een afstand van 10 km of meer ).

Na een lekker rondje hardlopen, heb ik behoorlijke hoofdpijn; het lijkt wel op migraine en daardoor ben ik de hele dag eigenlijk wel "gevloerd". Wie heeft hier tips voor en/of weet hoe dit komt?
Vooraf drink ik 1 liter water. Ik slik ook wel eens magnesium en zout aanvullen middels drink bouillon helpt ook niet.

Ik hoop dat jullie een/de oplossingen weten :) !

Groeten Syreeta
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoofdpijn

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Syreete,

Doe je de ademhalingsoefeningen? Dus de dagelijkse, en die na de training?

Groet,

Rob
Franklin v. Doesburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:44

Re: Hoofdpijn

Bericht door Franklin v. Doesburg »

Dag Syreete,

Klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik heb die klachten gehad na het... autorijden. Bleek dat ik mijn hoofd wat overdreven recht hield. Ik nam me dan voor 'heel netjes' te zitten en daardoor stond mn hoofd wel stil en recht, maar werd het ook een verkrampte pose.

Met andere woorden, nu ik wat meer 'hoofdstanden' heb geprobeerd weet ik precies welke houding voor mij ontspannen is.

Verder kun je kijken naar je loophouding, maar dan moet je even een videootje maken. Er zijn veel loopstijlen, maar er zijn wel standen van armen, enkels, knieën, ellebogen, voeten en romp die niet bij elkaar passen. Een klein beetje verkeerde houding is voor even niet erg, maar na heel veel passen kan het wel verkramping opleveren.

Sterkte bij het vinden van een oplossing!

Groet Franklin
Syreeta
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2018, 19:06

Re: Hoofdpijn

Bericht door Syreeta »

RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Syreete,

Doe je de ademhalingsoefeningen? Dus de dagelijkse, en die na de training?

Groet,

Rob
Hai Rob

Nee... daar wil ik vandaag mee beginnen. Zou dat kunnen uitmaken?

Groeten Syreeta
Syreeta
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2018, 19:06

Re: Hoofdpijn

Bericht door Syreeta »

Franklin v. Doesburg schreef:Dag Syreete,

Klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik heb die klachten gehad na het... autorijden. Bleek dat ik mijn hoofd wat overdreven recht hield. Ik nam me dan voor 'heel netjes' te zitten en daardoor stond mn hoofd wel stil en recht, maar werd het ook een verkrampte pose.

Met andere woorden, nu ik wat meer 'hoofdstanden' heb geprobeerd weet ik precies welke houding voor mij ontspannen is.

Verder kun je kijken naar je loophouding, maar dan moet je even een videootje maken. Er zijn veel loopstijlen, maar er zijn wel standen van armen, enkels, knieën, ellebogen, voeten en romp die niet bij elkaar passen. Een klein beetje verkeerde houding is voor even niet erg, maar na heel veel passen kan het wel verkramping opleveren.

Sterkte bij het vinden van een oplossing!

Groet Franklin
Dank voor je reactie. Ik ga er eens op letten, wie weet.....
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoofdpijn

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Syreeta schreef:Zou dat kunnen uitmaken?
Ik slikte voordat ik met Sportrusten kennismaakte een strip paracetamol in de maand (en ik liep toen al hard, voor de duidelijkheid). Nadat ik ben begonnen met dagelijkse ademhalingsoefeningen is mijn paracetamol gebruik gedaald tot misschien 2 pillen per jaar.... Ik heb gewoon nooit meer hoofdpijn.
Ik zeg niet dat dit bij jou kan helpen maar het kost niets en is niet gevaarlijk om eens uit te proberen :)

De ademhalingsoefeningen na de training zorgen ervoor dat je lijf weer tot rust komt. En dit helpt echt, je stopt sneller met zweten en je hersteld beter.
Laat je weten of het helpt?

Een foutieve houding kan ook een oorzaak zijn, zoals Franklin meldt.
Vochtgebrek kan ook een oorzaak zijn maar dat lijkt me in jouw geval minder waarschijnlijk.
Meer info:
https://www.sportzorg.nl/chronische-aan ... /hoofdpijn
https://www.prorun.nl/training/looptech ... oplichaam/

Blijde groet,
Rob
Syreeta
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2018, 19:06

Re: Hoofdpijn

Bericht door Syreeta »

RunningRob - Sportrusten schreef:
Syreeta schreef:Zou dat kunnen uitmaken?
Ik slikte voordat ik met Sportrusten kennismaakte een strip paracetamol in de maand (en ik liep toen al hard, voor de duidelijkheid). Nadat ik ben begonnen met dagelijkse ademhalingsoefeningen is mijn paracetamol gebruik gedaald tot misschien 2 pillen per jaar.... Ik heb gewoon nooit meer hoofdpijn.
Ik zeg niet dat dit bij jou kan helpen maar het kost niets en is niet gevaarlijk om eens uit te proberen :)

De ademhalingsoefeningen na de training zorgen ervoor dat je lijf weer tot rust komt. En dit helpt echt, je stopt sneller met zweten en je hersteld beter.
Laat je weten of het helpt?

Een foutieve houding kan ook een oorzaak zijn, zoals Franklin meldt.
Vochtgebrek kan ook een oorzaak zijn maar dat lijkt me in jouw geval minder waarschijnlijk.
Meer info:
https://www.sportzorg.nl/chronische-aan ... /hoofdpijn
https://www.prorun.nl/training/looptech ... oplichaam/

Blijde groet,
Rob
Hai Rob

Erg bedankt voor je duidelijke antwoord!
Ik ben gisteren begonnen met de dagelijkse oefeningen. Na het lopen ga ik het ook doen, goede tip!
Mijn ademhaling is niet in orde maar zocht dit niet als oorzaak voor de hoofdpijn dus ben erg benieuwd!

Groetjes Syreeta
Plaats reactie