Shin splints

Plaats reactie
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Shin splints

Bericht door jleeuwer »

Wie heeft er (hopelijk positieve) ervaring met Shin Splints?

Na een vrij lange tijd van afwezigheid zijn ze toch weer terug. Ik hoopte dat ze weg zouden blijven door rustig en constant te trainen, en door de relatief weinige kilometers van Sportrusten, maar helaas.

Het rottige is dat shin splints altijd een beetje op de achtergrond aanwezig zijn. Juist als ik ga hardlopen verdwijnen ze weer. Maar de dag/dagen na de training worden ze dan steeds iets erger. Ik ga morgen bij een Fysio langs om van gedachten te wisselen. En verder overweeg ik ook om weer met compressiekousen te gaan lopen.

Iemand nog een ervaring/goed idee? Volgens mij moet ik hier een werkbare oplossing voor vinden, anders dan staat het project marathon echt in de weg omdat ik nooit de trainingsbelasting lang genoeg volhoud, zelfs niet met Sportrusten (toch 100 dagen 4x in de week).
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Shin splints

Bericht door jleeuwer »

Update: Net een eerste behandeling gehad. Het duurde niet lang, maar het deed heel erg veel pijn :D

Maar hij beloofde een kans van 90% op genezing in 4 behandelingen. En ik mag blijven rennen. Fingers crossed.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Shin splints

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Misschien dat je fysio het er al over gehad heeft, maar laat hem ook even kijken naar je looptechniek.

Ook shoeisel wil wel eens herhaling voorkomen.
Meer info:
https://www.sportzorg.nl/sportblessures ... in-splints

Sterkte met het herstel!

Rob
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Shin splints

Bericht door jleeuwer »

Nog even een berichtje om te vertellen hoe het mij is vergaan.

Na 4 (pijnlijke) behandelingen door de fysio begin dit jaar waren mijn shin splints OVER. Oftewel, een blessure waar ik ongeveer 10 jaar mee heb rondgelopen was in 4 weken weg. Tijdens die 4 weken heb ik ook nog gewoon doorgetraind. Een half jaar later een marathon zonder problemen voorbereid en gelopen.

Ik ben mijn fysio heel erg dankbaar. Ik wil er nog even bij zeggen dat je 10 verschillende fysio's kunt vragen naar hun mening over shin splints en de beste behandeling, dan zal je waarschijnlijk ook 10 verschillende antwoorden krijgen. Lees: Een andere fysio heeft mij maandenlang gemasseerd zonder resultaat.

Anyway, mocht iemand een verwijzing nodig hebben, laat maar weten.
Ina2414
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:19

Re: Shin splints

Bericht door Ina2414 »

jleeuwer schreef:Nog even een berichtje om te vertellen hoe het mij is vergaan.

Na 4 (pijnlijke) behandelingen door de fysio begin dit jaar waren mijn shin splints OVER. Oftewel, een blessure waar ik ongeveer 10 jaar mee heb rondgelopen was in 4 weken weg. Tijdens die 4 weken heb ik ook nog gewoon doorgetraind. Een half jaar later een marathon zonder problemen voorbereid en gelopen.

Ik ben mijn fysio heel erg dankbaar. Ik wil er nog even bij zeggen dat je 10 verschillende fysio's kunt vragen naar hun mening over shin splints en de beste behandeling, dan zal je waarschijnlijk ook 10 verschillende antwoorden krijgen. Lees: Een andere fysio heeft mij maandenlang gemasseerd zonder resultaat.

Anyway, mocht iemand een verwijzing nodig hebben, laat maar weten.

Zou graag willen weten wat voor behandeling de fysio heeft gedaan. Heb het probleem zelf en wil er graag snel weer vanaf. Lopen ging net lekker en nu helemaal niet.
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Shin splints

Bericht door jleeuwer »

Aangezien PM niet lijkt te werken (bericht blijft hangen in de OUT box), hier de link:

https://www.shinsplintstop.nl/

Ik weet niet hoe de methode precies heet.
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Shin splints

Bericht door Marjolein30 »

Wat fijn dat het nu helemaal weg is!

Ik had er 8 jaar terug ook last van, maar heb dit toen opgelost door over te stappen op een voorvoetlanding.

Ik heb nog nooit gehoord dat daar echt een effectieve behandeling voor bestond. Mooi! Gewoon lekker doortrainen dus. Loop ze.
Franklin v. Doesburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:44

Re: Shin splints

Bericht door Franklin v. Doesburg »

Er zijn volgens mij net zoveel verschillende meningen over shin splints als dat er loopstijlen zijn. Ieder mens is anders en het lijkt mij dan ook logisch dat er verschillende oorzaken zijn voor shin splints. Een kant en klare standaard oplossing is er dus ook niet. Er zit maar één ding op: Er zelf mee aan de slag gaan.

Je wordt gek van die klachten. En onzeker. Want wat doe je verkeerd? Wat is er aan de hand? Was er maar een pilletje of iemand met gouden handjes... Leuk als er hulp is, maar wat kun je zelf doen?

Hier volgen 4 suggesties
Eerst moet je weten hoe je lichaam in elkaar zit en dat is wederom bij iedereen een beetje anders.
1. Ontdek je sterkste manier van bewegen en deze sterke spierketens ga je trainen. Bijvoorbeeld...
+ wat is sterker: je buikspieren en quadriceps of je rugspieren en hamstrings?
+ ik train mijn rug en hamstrings en probeer creatief te zijn bij het verzinnen van oefeningen
2. Vervolgens kun je de tegenketen masseren. Masseer met een tennisbal de antagonist van je sterke keten...
+ bij mij is mijn rug en hamstring sterk, dus masseer ik mijn quadriceps
3. Rekken zou ik niet doen, want dat is niet precies genoeg. Daarnaast wordt vaak gezegd dat je je voorvoeten moet strekken en op je tenen moet lopen. Voor mij werkt dat, maar de helft van de mensheid heeft juist baat bij kniebuigingen. Dus zoek ook dat voor jezelf uit.
4. Pas je loopstijl zo aan dat je de sterke keten beter benut en de tegenketen ontlast.
Dit moet werken. Want jij bent de beste trainer van jezelf. Ja toch?
Franklin
06-26636193
Laatst gewijzigd door Franklin v. Doesburg op 02 nov 2018, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Shin splints

Bericht door Marjolein30 »

Franklin, het klinkt alsof je goed hebt nagedacht over wat je zegt. Waar komt jouw kennis vandaan?

Uiteraard is elk lichaam anders en is het een persoonlijke zoektocht naar hoe je eigen systeem werkt. Maar er zijn natuurlijk ook een hoop overeenkomsten, die best door vergelijkbare (wel op de persoon aangepaste) behandelingen kunnen worden opgelost. Getuige de behandeling van jleeuwer..
Franklin v. Doesburg schreef: Hier volgen 4 suggesties
Eerst moet je weten hoe je lichaam in elkaar zit en dat is wederom bij iedereen een beetje anders.
1. Ontdek je sterkste manier van bewegen en deze sterke spierketens ga je trainen. Bijvoorbeeld...
+ wat is sterker: je buikspieren en quadriceps of je rugspieren en hamstrings?
+ ik train mijn rug en hamstrings en probeer creatief te zijn bij het verzinnen van oefeningen
2. Vervolgens kun je de tegenketen masseren. Masseer met een tennisbal de antagonist van je sterke keten...
+ bij mij is mijn rug en hamstring sterk, dus masseer ik mijn quadriceps
3. Rekken zou ik niet doen, want dat is niet precies genoeg. Daarnaast wordt vaak gezegd dat je je voorvoeten moet strekken en op je tenen moet lopen. Voor mij werkt dat, maar de helft van de mensheid heeft juist baat bij kniebuigingen. Dus zoek ook dat voor jezelf uit.
4. Pas je loopstijl zo aan dat je de sterke keten beter benut en de tegenketen ontlast.
Dit moet werken. Want jij bent de beste trainer van jezelf. Ja toch?
Over dit stuk twijfel ik ook. zou het niet juist logisch zijn om de zwakkere (in plaats van de sterkere) ketens juist "bij" te trainen en de sterkere te masseren en rekken? Naar mijn idee zou je anders een disbalans versterken, waar je die juist zou moeten compenseren om te voorkomen dat je zaken "scheef trekt".

Bijvoorbeeld de ileotibiale band, die scheef trekt door de disbalans van zwakke bilspieren/quadriceps en sterke (korte) kuiten/hamstrings. Die disbalans komt dan door eenzijdig verder trainen van toch al sterke ketens (alleen hardlopen). Dat scheeftrekken veroorzaakt de lopersknie. Daar heb ik jarenlang ellende van gehad. Dat wordt dan juist opgelost door juist de bilspieren (zwakke keten) te gaan trainen, en de kuiten (sterke keten) te masseren en rekken, om zo de disbalans op te heffen.

Wat zijn je gedachten hierbij? Ik ben benieuwd.

Groet Marjolein
Laatst gewijzigd door Marjolein30 op 31 okt 2018, 17:30, 3 keer totaal gewijzigd.
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Shin splints

Bericht door jleeuwer »

Beste Franklin. Je zegt:
Je moet er zelf mee aan de slag.
Ik vind dat je daarmee mijn verhaal iets te makkelijk aan de kant zet. Mijn ervaring is dat ik eerst bijna 10 jaar met shin splints heb rondgelopen. Daarbij heb ik in ieder geval gewerkt aan mijn loopstijl, en heeft een fysio mij ook uitgebreid gemasseerd. Allemaal zonder effect.

Vervolgens kwam ik dit jaar dus bij een andere fysio terecht wiens naam ik reeds genoemd heb. En deze meneer heeft mij in 4 behandelingen van alle klachten af geholpen, terwijl ik tegelijkertijd intensief heb doorgetraind. Kortom, ik hoefde er helemaal niet zelf mee aan de slag. Mijn fysio heeft het voor me gefixt. En dat heeft dus ook helemaal niet lang geduurd.

Ik ga hier even op in, omdat ik zelf met terugwerkende kracht had gewild dat ik 10 jaar geleden al bij deze fysio terecht was gekomen, dan was mijn loopcarrière zeker een beetje anders gelopen.

Om je eigen woorden te gebruiken. Je hoeft er niet zelf mee aan de slag, want er is iemand met gouden handjes (maar het doet wel pijn...). Overigens, tijdens een intake heeft mijn fysio eerst bepaald of hij me zou kunnen helpen. En na die eerste sessie zei hij: 90% kans dat ik je helemaal kan genezen. Misschien zegt hij bij anderen na die intake iets anders.

Groet!
Franklin v. Doesburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:44

Re: Shin splints

Bericht door Franklin v. Doesburg »

Dank Marjolijn,

Ik heb er best veel over nagedacht ja, ben veel geblesseerd geweest, heb veel uitgeprobeerd en ik ben ook gaan kijken hoe het bij anderen werkt. Daarnaast ben ik natuurlijk rete-eigenwijs... ;) De overeenkomsten tussen blessures zijn wat mij betreft minder dominant aanwezig dan de bewegingsverschillen per persoon. Wat bij de één werkt, werkt niet voor de ander. En er is maar één manier om daar achter te komen: zelf uitproberen.
Marjolein30 schreef:Franklin, het klinkt alsof je goed hebt nagedacht over wat je zegt. Waar komt jouw kennis vandaan?

Uiteraard is elk lichaam anders en is het een persoonlijke zoektocht naar hoe je eigen systeem werkt. Maar er zijn natuurlijk ook een hoop overeenkomsten, die best door vergelijkbare (wel op de persoon aangepaste) behandelingen kunnen worden opgelost. Getuige de behandeling van jleeuwer..
Franklin v. Doesburg schreef: Hier volgen 4 suggesties
Eerst moet je weten hoe je lichaam in elkaar zit en dat is wederom bij iedereen een beetje anders.
1. Ontdek je sterkste manier van bewegen en deze sterke spierketens ga je trainen. Bijvoorbeeld...
+ wat is sterker: je buikspieren en quadriceps of je rugspieren en hamstrings?
+ ik train mijn rug en hamstrings en probeer creatief te zijn bij het verzinnen van oefeningen
2. Vervolgens kun je de tegenketen masseren. Masseer met een tennisbal de antagonist van je sterke keten...
+ bij mij is mijn rug en hamstring sterk, dus masseer ik mijn quadriceps
3. Rekken zou ik niet doen, want dat is niet precies genoeg. Daarnaast wordt vaak gezegd dat je je voorvoeten moet strekken en op je tenen moet lopen. Voor mij werkt dat, maar de helft van de mensheid heeft juist baat bij kniebuigingen. Dus zoek ook dat voor jezelf uit.
4. Pas je loopstijl zo aan dat je de sterke keten beter benut en de tegenketen ontlast.
Dit moet werken. Want jij bent de beste trainer van jezelf. Ja toch?
Over dit stuk twijfel ik ook. zou het niet juist logisch zijn om de zwakkere (in plaats van de sterkere) ketens juist "bij" te trainen en de sterkere te masseren en rekken? Naar mijn idee zou je anders een disbalans versterken, waar je die juist zou moeten compenseren om te voorkomen dat je zaken "scheef trekt".

Bijvoorbeeld de ileotibiale band, die scheef trekt door de disbalans van zwakke bilspieren/quadriceps en sterke (korte) kuiten/hamstrings. Die disbalans komt dan door eenzijdig verder trainen van toch al sterke ketens (alleen hardlopen). Dat scheeftrekken veroorzaakt de lopersknie. Daar heb ik jarenlang ellende van gehad. Dat wordt dan juist opgelost door juist de bilspieren (zwakke keten) te gaan trainen, en de kuiten (sterke keten) te masseren en rekken, om zo de disbalans op te heffen.

Wat zijn je gedachten hierbij? Ik ben benieuwd.

Groet Marjolein
We zijn volgens mij gewend geraakt aan het feit dat iemand anders onze blessure met een behandeling oplost. Bij mijn knieklachten en hernia hielpen de standaard oefeningen gewoon niet. Ik moest bijvoorbeeld buikspieroefeningen doen en daardoor kreeg ik meer last. Nu doe ik alleen rugoefeningen.

Als je ergens een blessure hebt - bijvoorbeeld bij je IT band - kunnen er heel veel oorzaken zijn. Dan zijn er dus ook heel veel mogelijke oplossingen, maar welke is de juiste? Ik denk dat je ook zelf op zoek kunt gaan naar een oplossing, dan kun je problemen in de toekomst beter voorkomen. Al is het natuurlijk geweldig als je op de bank gaat liggen voor een behandeling; je weet daarna niet wat de oorzaak van je klachten was...

Of je nou de sterke keten of je tegenketen moet trainen? Dat mag je natuurlijk zelf bepalen. Doe eerst het één, daarna het ander en kijk wat voor jou het beste werkt. Mijn ervaring is dat de sterke keten (jouw kwaliteit in bewegen) niet alleen je blessure oplost, maar ook nog eens de beste training oplevert.

Groet Franklin
Franklin v. Doesburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:44

Re: Shin splints

Bericht door Franklin v. Doesburg »

jleeuwer schreef:Beste Franklin. Je zegt:
Er zelf mee aan de slag gaan.
Ik vind dat je daarmee mijn verhaal iets te makkelijk aan de kant zet. [...] Om je eigen woorden te gebruiken. Je hoeft er niet zelf mee aan de slag, want er is iemand met gouden handjes (maar het doet wel pijn...).
Laat je de fysio toch hardlopen en kun je zelf op de bank liggen ;) :roll:

Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten jleeuwer

Groet Franklin!
Plaats reactie