Enkelband gescheurd

Plaats reactie
Huub Lenders
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2016, 15:57

Enkelband gescheurd

Bericht door Huub Lenders »

Op en top was ik (60) voorbereid met een gevaarlijke fitness leeftijd van maar 20 jaar. Bijna té jong om mee te mogen doen.
Na 24 km kreeg ik een stekende pijn in mijn rechter enkelband. De kasseien in Utrecht voelden als een speldenkussen. Elke stap zocht ik naar een pijnloze positie. Zal ik dan toch te weinig km hebben getraind met mijn barefoot? Zal die langdure belasting van een marathon dan toch te zwaar zijn voor die minimale ondersteuning van mijn dierbare Fivefingers? Wie kan mij raad geven? Ik zou het vreselijk vinden terug te moeten gaan naar gewone schoenen!
Huub
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Enkelband gescheurd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Huub,

Ik heb zelf (ook) ge-experimenteerd met minimaal schoeisel, en ik ben er wel achter gekomen dat het toch veel moeizamer gaat dan ik had gedacht.
Ik ben ruim 1,5 jaar geleden geleden begonnen op Luna sandalen, en hier durfde ik na enige tijd 1 kaar in de week op vogels te kijken.
Toen brak de winter aan en vond ik ze te koud worden en heb een paar Merell's aangeschaft. De trainingen op deze schoenen langzaam uitgebreid tot ik in april vorig jaar het aandurfde eens een keer een 10km wedstrijd te lopen op de Merell's. De wedstrijd in een PR uitgelopen :D maar erna ontzettend stijve en pijnlijke kuiten. Ben weer even volledig terug gegaan naar conventionele schoenen en na een paar weken weer begonnen met 1 keer in de week vogels kijken op de Merell's. Weer wat weken later naar 2 keer in de week gegaan totdat ik in juni een zweepslag opliep vlak voor de finish van een 5km wedstrijd (op normale schoenen!).
Dus ben ik weer terug naar conventioneel schoeisel gegaan en eerst maar weer eens gaan opbouwen. Na een paar maanden weer eens begonnen met 1 maal per week vogels kijken, en enige tijd later ook eens een andere training op de minimalistishe schoenen. Toch begin dit jaar weer een (kleine) zweepslag opgelopen, nu tijdens een training en weer op conventioneel schoeisel!

Afgelopen weekend durfde ik het weer aan een halve marathon te lopen en sinds deze week zit ik weer op mijn oude schema van 4 keer in de week trainen, en heb mij dus voorgenomen voorlopig even weer op normale schoenen te lopen en hooguit 1 maal per week op minimalistische schoenen, want het loopt echt lekker, dat ben ik helemaal met je eens :)

Bedenk dat voordat ik met de Luna's begon een decenium lang zonder ook een enkele blessure heb gelopen. Ik ben wel van mening dat het schoeisel / blootvoets je helpt technisch beter te lopen, maar dat de opbouw heel, heel langzaam gedaan moet worden.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie