achillespees binnenkant

Plaats reactie
wimvanzwam56
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2017, 03:55

achillespees binnenkant

Bericht door wimvanzwam56 » 05 jul 2017, 06:12

Ik had afgelopen week met mijn 100 dagen schema moeten beginnen maar ik heb al twee maanden last van mijn achillespees na een weekend te enthousiast gelopen te hebben. Op vrijdag geen probleem met 14K op mijn hartslag tempo en op zondag een 10K hard gelopen. Dat ging tot 1 km voor het einde prima maar toen kreeg ik last van mijn achillespees.
Klachten zijn - ondanks fysio behandelingen (o.a. Chockwave) en rust niet weg gegaan waardoor ik nu niet verder kom dan een kilometer of vijf voordat vooral de binnenkant van mijn achillespees weer op gaat spelen.
Lijkt ne of er aan het hielbeen aan de binnenkant getrokken wordt en of er langzaam een hele band om mijn enkel komt te zitten die steeds strakker aangetrokken wordt.

Ik kan dus nu niet echt een schema lopen maar het belangrijkste is fit zien te worden.
Doordat ik voor mijn werk veel onderweg ben is het lastig om het structureel te laten behandelen.
Lang geleden heb ik van dezelfde achillespees veel last gehad maar juist afgelopen jaar liep ik zonder probleem 4 x / week tot dus een maand of twee geleden.

Heeft iemand handige tips om het beter te laten herstellen? Ik wil begin oktober toch wel graag de marathon van Chicago lopen (mijn eerste) omdat de start tegenover mijn appartement is.

Al vast bedankt voor de reacties
Mvrgr

Wim van Zwam

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4626
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: achillespees binnenkant

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 06 jul 2017, 16:31

Hoi Wim,

Hier een oefening die je kunt doen om je achillespees sterker te maken:
https://www.sportzorg.nl/oefeningen/ach ... esblessure

Je kunt de oefeningen 1 en 2 doen op een traptrede.

Sterkte!

Met blijde groet,

Rob

Annetta
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 nov 2016, 12:38

Re: achillespees binnenkant

Bericht door Annetta » 01 aug 2017, 12:59

Hoi,

Ik heb ook een achillespeesblessure achter de rug en de oefeningen die Rob aankaart zijn mij - door de fysiotherapeut - ten strengste afgeraden!
De oefeningen ontwikkelen je kuitspieren, maar zijn bij voldoende ontwikkelde kuitspieren juist NIET goed om te doen bij een achillespeesblessure.
De achillespees is een van de slechts doorbloede pezen. En daarmee dus ook een van de hardnekkigste blessures om te behandelen. Absolute hardloop-rust is een must. Mij heeft - naast de fysiobehandeling en oefeningen die ik van hem kreeg - wandelen in de bergen enorm goed gedaan: de doorbloeding in de pees wordt door de continue lage belasting gestimuleerd, en daarbij dus ook de genezing. En ik ben daarna gaan rennen op ON running shoes. Dit zijn hardloopschoenen ontwikkelt in Zwitserland door iemand die veel en vaak last had van blessures.

succes!
Annet

Plaats reactie