hoge spierspanning-hoge hartslag

Plaats reactie
Wendy van der Linden
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2023, 21:22

hoge spierspanning-hoge hartslag

Bericht door Wendy van der Linden »

Een probleem waar ik al een aantal jaar tegenaan loop (letterlijk) :lol: , maar waarvan de oorzaak nog steeds niet van gevonden is. Bloedonderzoeken, neuroloog, CT scan, verschillende chiropractors, sportmasseurs etc etc. Het gaat een poos goed waarna ik weer maanden aan het tobben ben.

Als voorbeeld.
In okt liep ik de kustmarathon, me 6e marathon sinds 2014. Geen probleem, strand was zwaar met windkracht 6 pal tegen, maar uit kunnen lopen. Nadien geen problemen en lekker kunnen lopen.

Dec na een te enthousiaste canitrail in Westerschouwen, blessure aan me hamstring, alsof pacman in me spier bijt, geen zwelling, geen bloeduitstorting, maar verkorting van de spier, pijn en niet meer instaat om te rennen en heel voorzichtig terug wandelen. Rust en dryneedling. Vervolgens last van andere hamstring, wederom gedryneedled. Voorzichtig opbouwen met verschillende trainingen en ondergrond: interval, fartleg en duurloop tussen de 8-12 km. Geen probleem. Vervolgens een duurloop van 15km, kuiten lopen vol, ik kan net thuis komen zonder blessures.
Afijn. Tot nu nog 3x gedryneedled, het enige wat werkt. Rust werkt niet al neem ik een maand rust.

Wat er gebeurd is dat mijn hartslag in een rustig duurlooptempo (9.5 dus lager dan normale duurlooptempo 10.3-10.5) opeens enorm gaat pieken (175-183) en die krijg ik met alle 3 de ademhalingstechnieken van sportrusten niet omlaag. Dit gaat altijd in combinatie met een hoge spierspanning in de benen, waardoor zeer kwetsbaar voor blessures. Het is inmiddels maart en ik loop max een uur, maar zelfs dat blijkt nog te veel en dat terwijl ik in okt de kustmarathon liep...hoed dan???

Wat is de oorzaak, wat is de trigger? Verzuren de spieren waarna de hartslag omhoog gaat, of anders om. Waardoor wordt dit veroorzaakt??
Huisarts schuift alles op stress, wat mij mateloos irriteert. In rust is mijn hartslag onder de 60, klinkt niet echt als stress.

Typisch is dat ik met indoorklimmen (wand 18m hoog, 5m overhang) geen enkel probleem ervaar en boven gemiddeld kan klimmen en weinig verzuur.

Heeft iemand hier ervaring mee??
Tips??
Stofwisselingsprobleem ?? voedselintolerantie ??
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hoge spierspanning-hoge hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wendy,

Dit klinkt meer als een meetfout. Als je hartslag plotseling omhoog schiet tijdens een training dan ligt dat waarschijnlijk aan de meting. Probeer je bandje van je hartslagmeter eens wat strakker te doen, of doe eens dezelfde test met een borstband in plaats van een polsmeting. Misschien kun je één lenen van iemand.

Ik ben benieuwd of dit de oorzaak is.

Rob
Wendy van der Linden
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2023, 21:22

Re: hoge spierspanning-hoge hartslag

Bericht door Wendy van der Linden »

Hoi Rob, nee dit zijn geen meet fouten, en van meetfouten krijg je geen hoge spierspanning. Ik loop al jaren met Polar en me metingen zijn betrouwbaar. De hartslag blijft dan ook hoog, er is geen sprake van even een piek.

vriendelijke groet,
Wendy
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hoge spierspanning-hoge hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wendy,

Ik sloeg aan op de zin "opeens gaan pieken", dat is namelijk typisch een verschijnsel wat ik zie bij hartslagmeters die niet goed de hartslag oppikken.

Zo op afstand is het voor ons niet te doen om een oorzaak te duiden. Ik kan wel wat verzinnen wat het zou kunnen zijn maar dat voelt dan toch als blind schieten op een doel. Als je huisarts je niet kan helpen: heb je al eens met een sportfysio hier over gesproken?

Rob
Plaats reactie