Looptechniek verbeteren

Plaats reactie
Conny Keultjes
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 09:39

Looptechniek verbeteren

Bericht door Conny Keultjes »

Afgelopen najaar liep ik mijn eerste marathon. Daarna rust genomen en vervolgens ben ik weer gaan trainen. Helaas kreeg ik last van mijn knieën, volgens de fysio zijn mijn heupbuigers en quadriceps verkort, waardoor mijn quadriceps en bilspieren niet goed meewerken in het lopen. Als ik filmpjes zie van mijn loopstijl lijkt het wel of alleen mijn onderbenen bewegen bij het lopen.
Ik ben nu bezig met oefeningen om mijn spierlengtes kloppend te maken. Ik wil daarnaast mijn looptechniek graag structureel verbeteren, om beter/sneller te worden en blessures in de toekomst te voorkomen. Maar waar kan ik daarvoor terecht? Zijn er looptrainers die hierin les geven? En waar vind ik die?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Looptechniek verbeteren

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Conny,

Je kan natuurlijk altijd bij een atletiekclub kijken. Mocht je daar geen behoefte aan hebben, je kunt ook een sessie aanvragen bij Franklin van Doesburg. Hij heeft dit in het verleden vaak bij Sportrusten gedaan.
Hij beoordeeld je looptechniek en kan uitleggen hoe je deze kan verbeteren.
Meer info:
https://www.prorun.nl/author/prorun_franklin/
en
http://www.i8a.nl/homepage/

Blijde groet,
Rob
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

Re: Looptechniek verbeteren

Bericht door Guidootje »

Hoi Conny,

Geen idee of dit jou helpt, maar mij in ieder geval wel.
Tot een half jaar terug had ik regelmatig last van mijn knieën, vooral als ik begon met lopen of daags erna.
Mijn fysio gaf aan dat dit te maken heeft met beperkte lenigheid (te korte spieren). Die verkorte spieren 'trekken' als het ware aan je kniepezen en zorgen voor irritatie. Ik ben toen oefeningen gaan doen. Bijvoorbeeld met je knieën op de grond zitten en 15 tellen zover mogelijk achterover leunen. Je voelt je bovenbeenspieren aantrekken. Zo zijn er meer oefeningen. Voor mij werkt het perfect. Een paar dagen geleden nog de marathon van Rotterdam gelopen. Geen centje (knie)pijn) ;-)

Groet,
Guido
Plaats reactie