Het Schema werkt. Mijn eerste Marathon met 14 km. schema.

Plaats reactie
HansZ

Het Schema werkt. Mijn eerste Marathon met 14 km. schema.

Bericht door HansZ »

4 september 2016 mijn eerste Marathon gelopen, DijkenSport in Beneden-Leeuwen. Een kleine marathon waar zo'n beetje alleen lopers aan mee doen die 5 of meer marathons per jaar lopen! Als je, je daar niet door laat ontmoedigen is het voordeel dat je de laatste tips krijgt van de ervaren lopers. De heren vinden het sportrusten schema interessant, hadden wel waardering voor de tijd met een training van niet meer dan 14 km. Ik heb de hele marathon met Ton van Ede gelopen (bedankt) en dat was erg plezierig. Er was flink (tegen)wind op de dijken 6Bft. en dan is elkaar afwisselen wel zo lekker.

Mijn eindtijd is 3:50:34. Ik had getraind op 3:44 maar ben hier prima tevreden mee. De man met de hamer ben ik niet (echt) tegengekomen, had het alleen moeilijk in de laatste 3 km (waarschijnlijk vocht/energie tekort). maar kon ook toen nog door blijven lopen en onder de 6 minuten per km. blijven.

Hierbij wat tips over mijn trainingsvoorbereiding.
Heb me -met uitzondering van twee keer- aan het trainingsschema gehouden en de ademhalingsoefeningen.
- Tijdens mijn vakantie heb ik -je hebt dan meer rusttijd- twee keer wat langer getraind. 1:20 en 1:30.
- Verder heb ik 5 weken voor de marathon een testloop van 30 km. gedaan (2:39). Niet omdat ik geen vertrouwen heb in het schema maar wilde de afstand; het drinken en eten (gels) proberen. 30 km. was overigens voor mijn gevoel minder zwaar dan de 10 km. voluit (dus het schema werkt)! In de week er op heb ik de intensieve training vervangen voor ' vogels kijken'.
- 5 weken voor de marathon ben ik begonnen met de sportdrank te drinken die ook tijdens de marathon is gebruikt.
- Voeding heb ik vanaf het begin van de trainingen goed op gelet en aangevuld met eiwitten.
- Koolhydraten stapelen heb ik drie dagen voor de marathon aangevuld met malto. Verbruik veel energie dus heb het traditionele 'stapelen' aangevuld. Tip vanuit de runningshop waar ik blij mee ben.
Had tijdens de training nog wel wat tegenslag door een scheurtje in een tussenribspier maar mocht daar van de arts met pijnstillers mee door trainen.

Tijdens de Marathon
- Rustig gestart op de marathontijden zoals uit het schema. Heb zonder hartslagmeter gelopen omdat ik al lang loop (gevoel), om te voorkomen dat ik teveel op de 'meter' zou gaan kijken.
- Uiteraard geen drank/eetpost overgeslagen en ook als ik niet zo'n zin had, toch de banaan maar naar binnen gewerkt. Zowel water als sportdrank bij iedere post gebruikt.
- Gelletjes een paar meer meegenomen. Uiteindelijk heb ik er drie ingenomen net voor de drankposten. Achteraf had ik er ook nog een bij 35-37 km. in kunnen/moeten nemen.

Kortom een leuke -vermoeiende- ervaring rijker. Zeker voor herhaling vatbaar, maar eerst de halve marathon van Eindhoven in oktober; een afstand die voor mij meer vertrouwd is.

Bedankt voor het leuke en afwisselende schema.

Groet, Hans

RunningRob - Sportrusten

Re: Het Schema werkt. Mijn eerste Marathon met 14 km. schema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Halo Hans,

Dank voor je mooie verhaal en de tips :D
Leuk dat je zo tevrden bent!

met blijde groet,

Rob

amsregle

Bericht door amsregle »

Super Hans, gefeliciteerd! Wat is die malto precies en hoeveel neem je daar van?

gr Wibe Jan

HansZ

Bericht door HansZ »

Hi Wibe Jan,
Ik heb een poederpreparaat gebruikt waar ik drie dagen lang 1,5 liter (per dag) energiedrank van moest maken en drinken :!:
Dat gaf een behoorlijke koolhydraat boost.
Succes als je binnenkort ook een Marathon gaat lopen.

Groet, Hans

korz

Bericht door korz »

Hans wat een geweldig mooi verhaal dat geeft moed voor mijn eerste marathon in Berlijn. Bedankt voor alle tips!
Lopen met je hart: heerlijk!

frans.san37943100

Bericht door frans.san37943100 »

Hier ook iemand die er moed uit put! Ik hoop dat mijn eindtijd (ook eerste marathon) dicht bij de jouwe zit, zondag zal ik het weten.

Frans

HansZ

Bericht door HansZ »

Succes allebei en voor mij was misschien wel het belangrijkste rustig starten. Dat was echt een voordeel van veel ervaren lopers aan de start.

Plaats reactie